Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je de zoon van de dochter van mijn broer?

De dochter van mijn broer heeft een zoon gekregen, maar hoe noem je dit? Achterneef? En wat ben ik dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Ja, dat is je achterneef. En dan ben jij oudtante (als je een vrouw bent) of oudoom (als je een man bent).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een achterneef
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Belgie zegt men neef, ook al is het uw achterneef, de rest van de familie weet wel wat je bedoeld. Tegen vreemde kan je dan wel spreken over achterneef om geen misverstanden hebben,
Robby BB

Toegevoegd na 1 minuut:
Vergelijk het met iemand die een stiefmoeder heeft Dan zegt men moeder of men zegt de voornaam. Maar men gaat niet zeggen Goede morgen stiefmoeder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een achterneef of achternicht is het naar mijn mening níet, want dat is iemand die de zoon of dochter is van een volle neef of nicht van uw vader of moeder. Met die persoon deelt u een paar overgroot-ouders, met als gevolg dat een achterneef of achternicht in dezelfde generatie zit als u.
De persoon waarover u het heeft zit twee generaties onder u. Je zou het dan een kleinnicht of kleinneef moeten noemen (zoals een kleinzoon of kleindochter ook twee generaties onder u zit), maar ik denk dat die woorden niet bestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe noem jij het kind van je broer of zus? Dat is toch je neef of nicht? Het gaat om het kind DAARVAN. Het is jammer dat wij in het Nederlands twee soorten neven en nichten hebben maar ja, daar moeten we het wel mee doen helaas. In het engels gaat het dus hier om het kind van je nephew of niece.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding