Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als bontjassen niet zouden mogen, mogen leren jassen dan wel? Zie toelichting.?

Ik hoor er de laatste tijd zelf niet zoveel meer over, maar kan me herinneren dat er tijden waren dat er heel fel gereageerd werd op bontjassen. Dat mocht en kon niet.
Maar over leren jassen heb ik nooit iemand horen klagen, en evenmin over leren bankstellen...
Ik heb de indruk dat bontjassen dus niet zouden mogen en leren jassen wel. Leer komt toch evengoed van een dier?

Dus hoe zit dat nu?
Hoe wordt daar tegenwoordig maatschappelijk over gedacht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor veel bontjassen en mutsen worden dieren speciaal gefokt. Ze worden grootgebracht in kleine hokjes en als ze groot genoeg zijn, gedood en van hun velletje ontdaan. Wat er met de rest van hun lijf gebeurt is mij niet bekend maar het zou mij niets verbazen als die voor voer in de dierentuin gebruikt wordt. Het leer dat gebruikt wordt om lederen kleding en meubelen te maken, komt vaak van runderen af. Die worden dagelijks geslacht in het slachthuis en het overgrote deel van het rund wordt gebruikt voor eten. Van de huid wordt dus kleding, meubelen, tassen, schoenen ed. gemaakt .
Het dragen van leer is door het bovenstaande algemeen geaccepteerd en het dragen van bont niet. Ook is het zo dat de meeste mensen die bont kopen en dragen dit doen omdat het hun een bepaalde status geeft en niet omdat ze het zo koud hebben. In Rusland worden nog wel veel bontjassen en mutsen gebruikt maar daar is het ook algemeen geaccepteerd omdat het er zo koud is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leer is afkomstig van voor consumptie geslachtte dieren.
De huid is een restproduct; als er geen leer van gemaakt zou worden zou het weggegooid worden, tot gelatine verwerkt worden of in de dierenwinkel belanden als kauwspeeltje voor de hond.

De dassen, vossen, honden, katten, konijntjes etc. in de bontindustrie worden puur en alleen om hun vacht gedood.

Het is nóg erger, omdat:

- Veel bontdieren levend gevild worden terwijl ze vastgebonden aan hun pootjes zijn opgehangen of hen de rug is gebroken;
- Veel honden- en kattenbont uit China (de grootste leverancier) een halsbandje droegen toen ze gevangen werden. Dat wil zeggen, het zijn van de straat geplukte huisdieren.

Oh, en trouwens, er wordt nog steeds hard gevochten tegen bont! (Of eerder tegen de barbaren die het van dieren trekken...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat mag wel, die leren jassen...

Nu zijn de bontjassen het onderwerp van niet-kunnen... Maar als die bontjassen verleden tijd zijn, dan komen de leren jassen in het vizier... Dan zal er op leren jassen gejaagd worden...

Alles kan niet tegelijkertijd, dus eerst de bontjassen eruit, en dan de leren jassen en daarna de leren bankstellen... Alles neemt zijn tijd hoor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing