Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hebben veel pesters op latere leeftijd ook spijt van wat ze hebben gedaan ?

ik vraag me wel eens af of echte pesters later er ook over nadenken wat ze iemand hebben aangedaan.
of zou het ze helemaal niks doen.

14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je zelf gepest dan?
rebecca
14 jaar geleden
ik ben zelf ook gepest ja

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb vroeger wel eens meegedaan aan pesterijtjes. En ik was me er toen al van bewust dat ik dat niet moest doen. Mijn logica was, als ik pest wordt ik niet gepest. Ondanks dat de pesterijtjes in mijn ogen altijd erg onschuldig waren toendertijd, ben ik in gaan zien dat voor sommige mensen het langdurige effecten heeft gehad. Onzekerheid, verlies van eigenwaarde, etc. Ik heb dan ook mijn excuses aangeboden tijdens een reunie. Weet niet wie het heeft geholpen, mijzelf of hen of allebei. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan.

Zo klinkt het wel alsof ik mensen heb geterroriseerd zeg. In ieder geval, jullie snappen mijn bedoeling wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het knap van je. Dat durft niet iedereen. +

Andere antwoorden (12)

Ja, ik pestte mijn broertje vroeger wel eens en maakte hem bang (uit verveling) en daar heb ik nu ontzettend spijt van. Misschien vind je dat wel onschuldig, maar voor mij is dat niet zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessante vraag.

Persoonlijk ben ik door een periode gegaanwaarin veel gepest werd. op een bepaald moment ging dat zo ver dat de school formele excuses heeft geeist van de pesters. De 'leider' bleek zich totaal niet bewust te zijn van zijn gedrag: Hij wist niet dat zijn opmerkingen & gedragingen over kwamen als pesten.

Ik dnek daarom dat ze er dus voor het overgrote deel niet over nadenken. Jammer. Maar het is zoals altijd met dader - slachtoffer: Voor de dader was het een onbelangrijk moment in het leven. Voor de slachtoffers blijven de herinneringen voor altijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het speekwoord luidt: eens een dief, altijd een dief...
Zoiets zal voor pesters ook gelden. De kleine pestertjes van vroeger zijn nu grote pestkoppen, die het hun collega`s moelijk maken.

Uiteraard zullen er ook wel een aantal tot inkeer gekomen zijn, maar dan is dat inkeer waarschijnlijk gekomen door een ingrijpende gebeurtenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens een programma op tv gezien jaren geleden waar dit onderwerp aan de orde kwam .De pesters en de gene die gepest waren bij elkaar gekomen.
Sommige pesters hadden geen idee ervan dat het nog zo'n impact had gemaakt op de gedupeerden. Ze maakte alsnog excuses. En sommige dachten er nog wel eens aan dat ze het gedaan hadden en schaamde zich enorm dat ze gepest hadden. Dus lijkt het verschillend in beleving.
Maar het zou goed zijn volgens de therapeut die erbij zat dat er excuses waren gemaakt.
De gedupeerden waren opgelucht dat ze er over hebben kunnen praten met hun pesters. Dit waren volwassen mensen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger ook een jongen op school gepest en ik schaam me als ik er aan terugdenk.
Gelukkig werd ik door een andere jongen geconfronteerd met mijn gedrag en kon ik het kinderachtige ervan inzien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van eentje weet ik het uit ervaring zeker, die heeft mij vier jaar gepest en geslagen op de lagere school, toen ik eenjaar of 25 was ben ik hem tegen gekomen, en toen waren de rollen omgedraaid, ik heb het hem zo ingepeperd dat ik er zeker van ben dat hij er vandaag de dag nog aan terug denkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlyk,maar ik heb vroeger ook veel andere gepest.Meestal deed ik dat om andere voor tezyn,zodat ik niet gepest werd.Vaak denk ik nog terug aan die tyd,maar kom dan tot de conclusie dst het pesten toen in het niks valt vergeleken met het pesten van nu.Natuurlyk weet ik dat het voor diegene die ik allemaal pestte,geen verschil uitmaakt.Maar om antwoord te geven op je vraag...nee,ik persoonlyk heb geen spyt.Het was toendertyd gewoon een kwestie van "overleven".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap die minnetjes niet,het is een eerlijk antwoord.
Misschien niet sociaal wenselijk maar de vraag is goed beantwoord.Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Bolle (kon het niet laten). Je zegt dat je bang was in die tijd. Je wilde ze voor zijn.
Waar was je dan bang voor, wat zou er met jouw gebeurd zijn als je niet ging pesten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,anders zouden ze mij gaan pesten,en ik was iedereen voor ...met succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dat ik even doorvraag. Maar dat had je al gezegd.
Wat zou er dan met jouw gebeurd zijn als jij gepest werd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks.Ik zou op school hooguit een wat mindere tijd hebben gehad.Wie is er nu graag het "pispaaltje"?Ik niet,dus zorgde ik erwel voor dat iemand anders dat paaltje werd.Liever een ander dan ikzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er niets gebeurd zou zijn, waarom was je dan zo bang?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat ik bang was?Ik zei alleen dat school niet zo leuk zou zijn geweest als ik het pispaaltje zou zijn.Zo graag ging ik al niet naar school,maar het zou nog erger zijn geweest,als ik dus de pineut was.Ik weet ook wel...dat vindt niemand leuk,dus,zoals ik al zei,pestte ik liever andere kinderen.Niet met slaan hoor,meer psychisch...wat eigenlijk nog erger is,maarja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt in je vraag: "zodat ik niet gepest werd" In mijn reactie zeg ik: "Je zegt dat je bang was in die tijd"
Jij bevestigd dit met : "Ja,anders zouden ze mij gaan pesten" Dus waar was je nu zo bang voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik je mijn msn geven,hahah...gaat wat makkelijker.Geintje hoor.Ik was dus "bang" dat ze mij zouden gaan pesten ja,en ik had vroeger nogal een kort lontje,dus als iemand mij iets aandeed,sloeg ik er meteen op los,en aangezien ik een stuk groter was als andere op school,was dit een ongelijke strijd.ik was "bang" dat ik die ander dan ongelukkig zou slaan.Wil je dit horen/lezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat wil ik niet horen. Ik wil horen waarom je bang was dat jij diegene werd die gepest zou worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij eigenlijk een enorm watje is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha...juist stippel,jij weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik maar mijn mening geven. Inderdaad hij is een watje. Bang voor zijn eigen angsten. Hij durft niet eens te kijken waar hij nu bang voor is. Hij slaat zijn weg eruit, op de vlucht. Vluchten voor zijn eigen angsten. Hij gaat daarmee zelfs over lijken. Zo bang is hij.
Dit zie je vaak bij pesters. Ook zal zijn jeugd thuis niet zo leuk zijn geweest. Altijd eenzaam geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd gdanonym...ik was altijd héél eenzaam en mijn jeugd was verschrikkelijk.Mijn vader was alcoholist en mijn moeder was drugsverslaafd.En tot overmaat van ramp was mijn broer haar dealer en mijn zus tippelde.En dan heb je mijn hond nog,maar daar zal ik maar niks over schrijven...als ik daar aan denk lopen de rillingen me nu nog over mijn rug,WHAHAHA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waar Bolle bang voor moet zijn,gdanonym.Bolle geeft gewoon een eerlijk antwoord,en helaas is dat zo...pesters pesten om zelf niet gepest te worden.Hij slaat de nagel op zijn kop...mensen pesten vaak om te overleven.En waar slaat dat van zijn jeugd op...als je niks weet over zijn jeugd,moet je daar ook niks over zeggen.Misschien heeft hij een minder leuke jeugd gehad...dat zegt niks over zijn pestgedrag.Ik heb ook veel gepest en ik heb een gelukkige jeugd,en eenzaam was ik al helemaal niet.
Ik ben zelf ooit gepest door een meisje en aanhang,
Dat meisje, die ik zelfs niet kende, en zij mij niet, was gewoon dingen aan het verzinnen, om een reden te zoeken om mij te slaan, ze sloeg me zonder pardon een tand door mijn lip.
daarna fietste ik weg, da kon ik daarvoor niet want hun hielden mij tegen.
Toen ging de aanhang achter mij aan, en begonnen mij te pesten en te dreigen.
Een van die meisjes kwam ik een paar jaar later weer tegen, en bood haar exuus aan.
Mensen kunnen altijd veranderen, als ze maar willen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat sommige mensen er nog trots op zijn ook, dat mensen het leven zuur hebben gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was ik de Koning der pesterijen, nu heb ik daar echt spijt van. Soms kom ik wel eens mensen tegen van de basisschool en middelbare school, die durf ik dan nouwelijks aan te kijken omdat ik me kapot schaam voor wat ik die mensen aangedaan heb.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Wanneer en hoe is dat gekomen, dat je er nu spijt van hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het siert je dat je tot inkeer gekomen bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik een keer in de albert heijn liep, zag ik een van de vele slachtoffers lopen, toen ik hem aankeek zag ik gewoon de haat die hij aan mij had in zijn ogen! Echt oprechte haat, toen besefte ik mij dat pesten je best wel kan tekenen als het iets is wat je niet goed af kunt sluiten, ik schaamde me kapot! Zeker omdat ik nu zo'n lieve jongen ben en geen vlieg kwaad doe. Ik heb ook wel meegemaakt dat ik ging stappen en daar iemand tegenkwam die ik op de basisschool regelmatig gepest had, en dat hij gewoon 10 jaar later nog steeds bang was, terwijl we toch al volwassen waren, dat soort dingen doen je denken aan hoe erg het eigenlijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je openheid. Het kan inderdaad heel erg zijn. Kan je je de eerste keer nog herinneren dat je iemand pestte? Kan je zien waarom je dat deed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo, daar moest ik even over nadenken! Ik zie dat andere mensen zeggen dat ze gingen pesten zodat ze zelf niet gepest werden, bij mij was het meer onbewust. Het was voor mij echt puur leedvermaak, ik dacht er verder niet bij na en ik zag het ook niet echt als pesten. Ik was me eigenlijk gewoon niet bewust dat ik aan het pesten was. Als aanvulling op mijn vorige antwoord: Ik kwam op de middelbare school met een vwo advies, door mijn levensdoel : lol ben ik toen afgezakt naar vmbo. Maar op deze school gingen na de brugklas alleen havo en vwo verder en vmbo moest naar een andere school. Op deze andere school moest ik eigenlijk helemaal opnieuw beginnen met vrienden maken enzovoorts enzovoorts, maar ik was natuurlijk afgezakt van vwo naar vmbo dus ik wilde ook gaan leren, ik had dus besloten om geen nieuwe vrienden te maken op deze school maar me echt op leren te focussen. Ondertussen waren er wel jongens in mijn klas die zich ontwikkelde tot alphamale's en echte pestkoppen, ik ben bij hen altijd buiten schot gebleven omdat ik veel spijbelde en omdat ik afentoe eens een jointje rookte. Maar de minder gelukkige in mijn klas, jongens die ik wel eens hielp met wiskunde of een ander vak werden wel gepest. Dit heb ik toen ook van een andere kant gezien, dit maal van de objectieve kant en ik had echt een hekel aan deze pestkoppen, en zag echt wat het met de slachtoffers deed, die echt weerloos waren zowel fysiek als verbaal. Als ik straks kinderen heb en ik kom erachter dat een van hen een pestkop is, dan is die nog niet jarig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik concluderen dat je het deed omdat je het kon en de ander het toeliet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was een vorm van vermaak en het slachtoffer was weerloos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zo was het voor dat meisje dat mij geslagen had ook.
Die verveelde zich gewoon, zocht vermaak, ging dingen verzinnen, om een reden te hebben om mij te slaan.
Ik kende haar niet, en zij mij niet, totale vreemde.
Ik denk dat dat van de persoon af hangt. Sommige mensen beseffen later dat ze fout waren en schamen zich, anderen zullen er nog steeds trots op zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij vergeet je nooit wat je zo'n persoon hebt aangedaan. Dus ja, ze zullen zich vast schuldig voelen. Zoiets vergeet je niet meer of je moet hersenschade oplopen waardoor je aan geheugenschade leidt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding