Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hebben veel pesters op latere leeftijd ook spijt van wat ze hebben gedaan ?

ik vraag me wel eens af of echte pesters later er ook over nadenken wat ze iemand hebben aangedaan.
of zou het ze helemaal niks doen.

15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb vroeger wel eens meegedaan aan pesterijtjes. En ik was me er toen al van bewust dat ik dat niet moest doen. Mijn logica was, als ik pest wordt ik niet gepest. Ondanks dat de pesterijtjes in mijn ogen altijd erg onschuldig waren toendertijd, ben ik in gaan zien dat voor sommige mensen het langdurige effecten heeft gehad. Onzekerheid, verlies van eigenwaarde, etc. Ik heb dan ook mijn excuses aangeboden tijdens een reunie. Weet niet wie het heeft geholpen, mijzelf of hen of allebei. Maar ik ben blij dat ik het heb gedaan.

Zo klinkt het wel alsof ik mensen heb geterroriseerd zeg. In ieder geval, jullie snappen mijn bedoeling wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja, ik pestte mijn broertje vroeger wel eens en maakte hem bang (uit verveling) en daar heb ik nu ontzettend spijt van. Misschien vind je dat wel onschuldig, maar voor mij is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante vraag.

Persoonlijk ben ik door een periode gegaanwaarin veel gepest werd. op een bepaald moment ging dat zo ver dat de school formele excuses heeft geeist van de pesters. De 'leider' bleek zich totaal niet bewust te zijn van zijn gedrag: Hij wist niet dat zijn opmerkingen & gedragingen over kwamen als pesten.

Ik dnek daarom dat ze er dus voor het overgrote deel niet over nadenken. Jammer. Maar het is zoals altijd met dader - slachtoffer: Voor de dader was het een onbelangrijk moment in het leven. Voor de slachtoffers blijven de herinneringen voor altijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het speekwoord luidt: eens een dief, altijd een dief...
Zoiets zal voor pesters ook gelden. De kleine pestertjes van vroeger zijn nu grote pestkoppen, die het hun collega`s moelijk maken.

Uiteraard zullen er ook wel een aantal tot inkeer gekomen zijn, maar dan is dat inkeer waarschijnlijk gekomen door een ingrijpende gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel eens een programma op tv gezien jaren geleden waar dit onderwerp aan de orde kwam .De pesters en de gene die gepest waren bij elkaar gekomen.
Sommige pesters hadden geen idee ervan dat het nog zo'n impact had gemaakt op de gedupeerden. Ze maakte alsnog excuses. En sommige dachten er nog wel eens aan dat ze het gedaan hadden en schaamde zich enorm dat ze gepest hadden. Dus lijkt het verschillend in beleving.
Maar het zou goed zijn volgens de therapeut die erbij zat dat er excuses waren gemaakt.
De gedupeerden waren opgelucht dat ze er over hebben kunnen praten met hun pesters. Dit waren volwassen mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb vroeger ook een jongen op school gepest en ik schaam me als ik er aan terugdenk.
Gelukkig werd ik door een andere jongen geconfronteerd met mijn gedrag en kon ik het kinderachtige ervan inzien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van eentje weet ik het uit ervaring zeker, die heeft mij vier jaar gepest en geslagen op de lagere school, toen ik eenjaar of 25 was ben ik hem tegen gekomen, en toen waren de rollen omgedraaid, ik heb het hem zo ingepeperd dat ik er zeker van ben dat hij er vandaag de dag nog aan terug denkt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan alleen voor mezelf spreken natuurlyk,maar ik heb vroeger ook veel andere gepest.Meestal deed ik dat om andere voor tezyn,zodat ik niet gepest werd.Vaak denk ik nog terug aan die tyd,maar kom dan tot de conclusie dst het pesten toen in het niks valt vergeleken met het pesten van nu.Natuurlyk weet ik dat het voor diegene die ik allemaal pestte,geen verschil uitmaakt.Maar om antwoord te geven op je vraag...nee,ik persoonlyk heb geen spyt.Het was toendertyd gewoon een kwestie van "overleven".
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben zelf ooit gepest door een meisje en aanhang,
Dat meisje, die ik zelfs niet kende, en zij mij niet, was gewoon dingen aan het verzinnen, om een reden te zoeken om mij te slaan, ze sloeg me zonder pardon een tand door mijn lip.
daarna fietste ik weg, da kon ik daarvoor niet want hun hielden mij tegen.
Toen ging de aanhang achter mij aan, en begonnen mij te pesten en te dreigen.
Een van die meisjes kwam ik een paar jaar later weer tegen, en bood haar exuus aan.
Mensen kunnen altijd veranderen, als ze maar willen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat sommige mensen er nog trots op zijn ook, dat mensen het leven zuur hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger was ik de Koning der pesterijen, nu heb ik daar echt spijt van. Soms kom ik wel eens mensen tegen van de basisschool en middelbare school, die durf ik dan nouwelijks aan te kijken omdat ik me kapot schaam voor wat ik die mensen aangedaan heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat dat van de persoon af hangt. Sommige mensen beseffen later dat ze fout waren en schamen zich, anderen zullen er nog steeds trots op zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij vergeet je nooit wat je zo'n persoon hebt aangedaan. Dus ja, ze zullen zich vast schuldig voelen. Zoiets vergeet je niet meer of je moet hersenschade oplopen waardoor je aan geheugenschade leidt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing