Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

zijn mensen met Borderline persoonlijkheidsstoornis geen gevaar voor ons ?

* als je de reportage hebt gezien zie je hoe gevaarlijk het kan uitpakken.
http://www.sbs6.nl/web/show/id=389059/langid=43/media=133663/page=1

(Dit is geen bedreiging, ik vraag het me alleen af.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
benieuwd naar de reacties +

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (11)

Ja dat zijn ze, ze zijn alleen een beetje moeilijk te herkennen. Dus goed opletten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn het gevaarlijkste voor zichzelf en dan pas voor anderen, gelukkig maar... Maar ik geef het toe het is een reëel gevaar... Maar je kunt ze niet bij voorbaat opsluiten, dat gaat nu eenmaal niet... Dus er zijn wel gevaarlijkere mensen die vrij rondlopen... Daar moeten we ook mee om zien te gaan... Risico´s houden we overal, en altijd... Intrinsiek aan het leven...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Da`s waar. maar ik denk dat het toch steeds een kleinere groep begint te worden.
Nee dat hoeft niet per definitie. Ik ben zelf een Borderliner en zal geen vlieg (of mens) kwaad doen. De stress die het met zich meebrengt, kan zich op vele manieren uiten dus ze kunnen een gevaar voor zichzelf en anderen zijn maar niet alle Borderliners zijn zo. Ook wij zijn gewoon individuen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het komn gaf ik je meer plusjes +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Maar na die aflevering wou ik ze allemaal dood maken :)
Maar na groot onderzoek zie ik dat je er ook mee kan omgaan. Die vrouw in die reportage is gewoon de extreemste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok sasha ,mijn complimenten voor je openhartigheid,maar het zal zich in verschillende gradaties uiten en worden gediagnosteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eens josephina. Sommigen zijn idd een gevaar voor zichzelf en anderen. Dat wil dan nog steeds niet zeggen dat ze het "erger" hebben dan iemand die niemand wat aan doet, ze uiten het zich alleen op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je openhartigheid hier ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 sasha. Zonder dat ik zelf borderline heb had ik iets dergelijks ook willen antwoorden.
@Dirk14: Dat is wel een makkelijke oplossing: iedereen die een stempel opgedrukt heeft gekregen maar doodmaken. Pas op met dat soort gedachten. Er was een aantal jaar geleden een man die er ook zo over dacht. Die staat nu in de geschiedenisboekjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je openhartigheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben joods, vergelijk me please niet met Hitler :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dirk, excuses dan in dit geval, maar je reactie: "na die aflevering wilde ik ze allemaal doodmaken" riep wel dat gevoel bij me op. Het was alleen bedoeld om je ogen te openen, niet om je te beledigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed van je Dounja dat jij je excuses aan biedt. ! respect voor jou respect voor je medemens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Josephina: het is nooit mijn bedoeling iemand te beledigen of pijn te doen. Mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan is het aanbieden van excuses een kleine moeite voor groot plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ,maar dat wist ik al van jou ! Zo ben je toch ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sasha , zelfkennis is een grote bron van inspiratie en verbetering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goldenten,er zit een maar aan ,daar heb je wel begeleiding in nodig daar WAAR mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Josephina zo is het ! Ben ik ook helemaal met je eens.
Op televisie laten ze alleen extreme gevallen zien.De meeste borderliners zitten vooral in de knoop met zichzelf en hun omgeving.Niet elke Borderliner zal iemand kwaad doen. Tuurlijk zullen zulke ertussen zitten.

Toen Pim Fortyn werd vermoord door een Asperger dachten ook heel veel mensen dat alle Aspergers gevaarlijk waren.Terwijl in de praktijk deze mensen niet veel gevaarlijker zijn dan een normaal persoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mooi voorbeeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De kunst is om je ervoor te beschermen, door duidelijke grenzen te stellen naar die gene,maar ook voor jezelf.
Ik heb de reportage niet gezien,maar weet uit ervaring dat mensen met een Borderline stoornis grenzeloos zijn en je helemaal kunnen leeg zuigen. Je houdt geen enegie meer over. Lastig is als je je grenzen stelt dat ze zich emotioneel afgewezen voelen.
En behoorlijk lastig kunnen worden voor hun omgeving.
Dus een gevaar is dat je niet makkelijk van de Borderliner af komt.
En zijn de grenzen van belang van de gene die last heeft van de omgang met de Borderliner.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of ze laten je ineens vallen als een baksteen, zonder aanwijsbare, of voor jou duidelijke reden.
Omgaan met iemand met borderline kan heel moeilijk zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt !
Ze kunnen gevaarlijk zijn maar toch meestal voor zichzelf. Het zijn vaak mensen die zelfbeschadiging of zelfmoord toepassen. Wat bij reportage is geweest is wel een heel extreem geval!
Mensen met borderline vergen alleen wel veel energie van anderen om hun heen en hebben extra veel aandacht nodig. Ze kunnen ook hysterische buien krijgen en zo ook vrolijke en verdrietige. Meestal komt het echt niet zover dat ze andere mensen lichamelijk pijn doen. Geestelijk komt vaker voor. Ze kunne hele harde en pijnlijke dingen gaan zeggen die ze niet altijd menen waardoor iemand anders zich behoorlijk rot onder kan voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet allemaal natuurlijk.

zoals gister ja ze bestaan maar dat betekend niet dat iedereen met bordeline een gevaar is voor ons ze zijn wat ik weet eerder een gevaar voor hun zelf.

die vrouw leed wel extreem aan bordeline.
2 dochters vermoord bordeline? niet gewoon compleet gestoord?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja +1 iemand zonder stoornis kan ook zo iets vreselijks doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Dirk + voor Mirjamm!
Ik heb een tijd naast iemand gewoond die borderline had
en daarnaast dus stevig dronk
was best een leuke vent als ie niet dronk.

maar als ie dronk was hij een beest
en dat bedoel ik niet figuurlijk.
Ik weet nog dat ik in die tijd voordurend onder stress leefde. en vaak de politie langs kwam.
Hij scheen zo nu en dan graag opgesloten te worden zodat ie weer rustig werd en lokte dan zelf een arrestatie uit daar werd ik ook en paar keer het slachtoffer van.

Borderline is nog te doen maar zolang er maar geen bijkomende factoren als drank en drugs bijkomen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Het gevaar is niet erg groot. Kijk maar naar de vologende criteria voor de stoornis:
Het DSM-IV (301.83) definieert de borderline-persoonlijkheidsstoornis als een aanhoudend patroon van instabiele interpersoonlijke relaties, een instabiel zelfbeeld, instabiele emoties en een sterke impulsiviteit. De stoornis uit zich in de vroege volwassenheid in verschillende situaties. De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:

De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suïcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
De persoon vertoont regelmatig suïcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Partners van, ex-partners van, en andere omstanders dienen zich te beschermen voor handel en wandel van borderliners. Zo ook met name kinderen van. (bpdcentral.com) Op die site stond en staat al jaaaren wat er moet gebeuren wanneer iemand te maken heeft met een borderliner. En in FEITE is dan iedereen omstander. Omdat je het moeilijk ziet aan de buitenkant namelijk.
De diagnose moet in ieder geval worden gesteld door een goeie psychiater ggz bijvoorbeeld. Niet door een of andere reguliere verpleegkundige riagg. Of door iemand zelf, wat je nogal eens ziet in kommentaren ook. WIJ bordies lees je dan. WIJ dit en WIJ dat. (Groepeergedrag als ze zich gesteund willen voelen (manipulatie!!) in hun oordeel, wat vaak verdraaiing is van feiten of realiteit ook!)
In die zin en vele mensen zijn de dupe omdat er geen meldplicht bestond voor ggz en andere hulpverlening is dat gevaarlijk te noemen. OOK en met name in familierecht. Als je zegt als deskundigen het is een ernstige geestesstoornis dan is het de vraag of die mensen gezag moeten kunnen krijgen ook over kinderen immers. Je ziet dan ook nu dat talloze kinderen hulp nodig blijken te hebben. Meest is dan de eigen vader vervreemd door zulke dan meest moeders en is er overlapping met vervreemding van. (Pas). www.rgardner.com
Met andere woorden lees op bpdcentral.com om goede literatuur te zien en studie door professionals. En draai niet om de realiteit heen. Vele ouders van deze mensen doen dat met als gevolg dat het in stand blijft bovendien.
Valse beschuldigingen als kenmerk van, onterechte zwartmakerij, en ga zo maar door zie je dikwijls, en dat er in belang van kinderen zeker een meldplicht dient te komen aan rechters is broodnodig.
Waarom dat zo lang moet duren in dit land is de vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met pijn geef ik toe het ook re hebben. Maar het uit zich niet zoals bij dhr vrouw op SBS6 vol afschuw heb ik gekeken. En herkende er niets van mij in. Nee ze zijn geen gevaar voor de samenleving mits ze het onder controle hebben of onder controle staan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eerlijk en ik geloof jou op je woord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding