Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik het aanpakken als ik zonder te moeten liegen een baan wil krijgen waarvoor ik niet alle kwalificaties heb?

Als ik een baan zou willen hebben maar ik heb er wel de juiste opleiding voor gevolgd maar te vroeg gestopt ben, dan krijg je vaak van een werkgever niet een eerlijke kans. Wel de opleiding maar niet het A4-tje.
Hier wil ik niet over liegen want ze komen er toch wel een keer achter?
Ik zie dat er een verschil is tussen het verhaal een beetje aandikken tijdens een sollicitatie en keihard over opleidingen, diploma's en ervaringen liegen.
Hoe kan dit het beste aangepakt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat is in deze tijd sowieso erg lastig. Omdat op elke vacature zeer veel reacties binnenkomen, kunnen werkgevers kritisch selecteren. Dat betekent dat eerst de sollicitanten die niet alle gevraagde kwalificaties hebben, opzij gelegd worden, en dat de rest ook nogal kritisch beoordeeld zal worden op werkervaring en andere zaken.

In elk geval zou ik nooit zelf benoemen dat je die kwalificatie niet hebt behaald. Benadruk alles wat je wél kunt, en liefst natuurlijk ook de werkervaring en capaciteiten die te maken hebben met de gevraagde opleiding.

Benoem verder waar mogelijk in je C.V. opleidingen die je nooit hebt afgerond op zo'n manier dat je niet direct kunt zien dat je geen diploma hebt behaald. Stel dat je beschrijft dat je van 1990 tot 1996 het VWO gevolgd hebt op school X, dat je vervolgens van 1996 tot 2000 een HBO-opleiding Y hebt gedaan, en vervolgens van 2000 tot 2004 WO-opleiding Z. Zeker als je wel de opleiding voor het aantal jaren volgde dat er gemiddeld voor staat, zullen niet veel werkgevers vermoeden dat je wel de opleiding hebt gedaan, maar dat je geen diploma hebt behaald. Alleen bij opleidingen waarbij bepaalde kwalificaties nodig zijn om de werkzaamheden echt uit te mogen voeren (zoals in de zorg BIG-registratie, of secoren waarin je werkt met gevaarlijke stoffen en daarvoor gecertificeerd moet zijn) kun je natuurlijk niet de werkgever in de waan te laten dat je die hebt terwijl dit niet het geval is. Maar bij veel opleidingen kan iemand die nét niet het diploma heeft behaald, net zo veel als iemand die daadwerkelijk het papiertje heeft. Als je het zo noteert op je C.V. dat je in het midden laat of je nu dat diploma hebt, zal er vrij snel vanuit gegaan worden dat je wel degelijk gediplomeerd bent.

Als er vervolgens tijdens een sollicitatiegesprek naar gevraagd wordt moet je natuurlijk wel eerlijk zijn en vertellen dat je geen diploma hebt, maar op dat moment heb je ook al de kans om een goede indruk achter te laten en te vertellen dat je wel degelijk in staat bent om het werk te doen wat zij van je vragen. Zo kun je in je sollicitatiebrief ook verwijzen naar wat je hebt geleerd in je opleiding ("tijdens mijn opleiding X heb ik al ervaring op mogen doen met een project dat..") waarmee je de nadruk legt op datgene wat je tijdens je opleiding hebt geleerd wat relevant is voor de functie waar je op solliciteert, en niet op het feit dat je geen diploma hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste ondernemers vragen bij indiensttreding een kopie van je diploma's dus liegen heeft geen zin gewoon de waarheid geeft de meeste kans.
12 jaar geleden
Met liegen of beter te doen dan je echt bent, kom je echt nergens. Het gaat erom dat je werkt kunt verrichten en hopelijk met plezier. Dat je geen papieren/diploma's hebt maar wel opleiding ervoor gevolgt, betekent dat je wat in huis hebt. Mijn advies is als je denkt het werk leuk te vinden, wees eerlijk en spontaan tijdens solicitatie. Vraag om en kans jezelf te mogen bewijzen, desnoods stage te lopen met mogelijkheid tot omscholing. Toon wil en enthusiasme. Dat wordt veel meer gevardeerd dan diploma's. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in moeilijke tijden zijn er altijd mensen die een baan krijgen zonder de gevraagde papieren. Maak goed duidelijk wat je aan extra's in huis hebt, zoals b.v. goed in een team kunnen werken of wat zoal nuttig kan zijn in het werk dat je wilt gaan doen.
Zorg ook dat je wat meer over het bedrijf te weten komt of over het product dat ze brengen. Dat kan helpen als ze vragen waarom je daar wilt werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing