Bestaat een soort diereninstinct in de mens?
Als ik bijv op straat loop en een willekeurige voorbijganger tegenkom merk ik dat diegene mijn uiterlijk en extern gedrag probeert op te vatten.
Als ik bijv eerst een tijdje lang wacht voordat ik een kamer binnentreed en diegene mij al goed kon zien toen ik in de andere kamer stond, reageert diegene assertiever, dapperder en soms zelfs aggressiever tegen mij. Omdat diegene mij wss heeft opgevat als bang zijnde of nerveus en probeert daar zijn voordeel mee te doen.
Als ik aan het ruziën ben met iemand en diegene uitdaag tot een gevecht, moet ik mijn stem verheffen, steeds oogcontact maken en zeker niet achteruitlopen want als ik dat wel doe, is er grotere kans dat het daadwerkelijk tot een gevecht leidt. Maar als ik bijv niet wegloop en boos kijk, is diegene meer geneigd mij met rust te laten.
Dit soort gedrag wordt aangeraden tegenover honden om heel en gezond weg te komen. Maar ik ondervind dat het ook in zekere mate geldt voor mijn medemens, dat ik zulke tips toe moet passen.
Dus bij deze, hebben wij een diereninstinct die ergens binnen ons ligt te sluimeren?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.