Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zie je regelmatig in het buitenland toiletten zonder slot? Wat is de reden hiervan?

Het is iets wat ik niet begrijp, dus misschien kan iemand mij de reden hiervan geven. ;-)
Ik ben het in verschillende landen tegengekomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een mogelijke verklaring is dat in toiletten ook wel eens illegale zaken gebeuren als ze zijn afgesloten omdat dan niemand kan zien wat er gebeurt. Als je het slot er van af haalt zijn die toiletten minder interessant daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze lang niet overal zo privé / preuts zijn als het lichamelijke aangelegenheden betreft als in Nederland.

Hoe verder je naar het zuiden gaat, hoe groter de kans toiletten tegen te komen zonder slot, of zelfs zonder deur. Het is natuurlijk in veel landen (vooral als je richting derde wereld gaat) nog een vrij recent alternatief boven het buiten je behoefte doen. De deur zelf geeft voldoende afscherming / privacy, en mensen schrikken zich niet zo wezenloos als de deur opengaat (of ze zelf iemand betrappen) als wij hebben 'geleerd'.

Het leukste dat ik ooit gezien heb - op een camping, ik meen in Italie in de jaren 70 - was een rij (hurk)toiletten in één ruimte naast elkaar ; kon je gezellig op een rijtje zitten kletsen tijdens het doen van je behoefte. (Het spreekt voor zich dat wij , kinderen, die vakantie ERG weinig naar de WC moesten en vooral 's nachts).
Ook in Canada troffen we begin jaren 80 nog wel toiletgebouwtjes met ettelijke (normale) wc's op een rij.

Als je ziet hoe het hier in de middeleeuwen en nog ver daarna gesteld was met het poep- en pies- (en seks-, wat dat aangaat) -gebeuren, kun je je wellicht eerder afvragen waar onze preutsheid en schaamte vandaan komt, want juist DIE lijkt beduidend minder natuurlijk - al is het doen van je behoefte buiten de leefruimte wel normaal gedrag (met uitzondering van de pruikentijd wellicht) met het oog op ziektes en infecties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de reden een andere achtergrond heeft. Stel dat iemand die zich in een wc-ruimte bevindt in den vreemde onwel wordt en niet meer bij machte is om de deur van slot te doen, dan kan het natuurlijk dagen duren, en zeker bij een openbaar toilet, dat wordt ontdekt dat er zich iemand in de ruimte bevindt. Als de deur echter wel open kan, bijv. als een schoonmaakploeg de wc komt reinigen, dan zal men eerder ontdekken dat iemand op de wc niet goed is geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing