Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe uit zich het verschil tussen mensen van adel en de gewone, niet blauwbloedige mens,in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het enige verschil is m.i. de titel met inherent de (familie-)achtergrond. Dat verschil uit zich in feite nergens in: we zijn allemaal mensen van vlees en rood bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als men flink in de slappe was zit, mede door ons belastinggeld, dan woont men in een iets ander stulpje dan de gemiddelde bevolking.
Heeft men meerdere onderkomens op deze aardbol voor prive of vakantieverblijf.
Draagt men geen kleding van Zeeman doch van een couturier.
Koopt men niet bij Dirk van den Broek doch betrekt men het via een hofleverancier.
Is men vergeven van beveiliging. (met uitzondering van de armere adel)
Maar een edelman/vrouw is ook maar een mens en heeft dezelfde sores als een ander met zijn of haar kroost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegenwoordig is er niet veel verschil meer. Adellijke titels hoeven niet per definitie te betekenen dat je ook meer geld hebt.

Zo werkte ik vroeger bij de McDonald's samen met een echte Barones, maar zij moest wel werken voor haar geld.
De titel is erfelijk, maar als er geen kapitaal is zul je gewoon moeten werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat C4th gelijk heeft. Je kan adellijke mensen echter wel meestal herkennen aan hun spraak. Ze spreken meestal foutloos, algemeen beschaafd Nederlands, soms ook een beetje geaffecteerd. Onder de 'gewone' mensen is dit lang niet altijd het geval.

Toegevoegd na 53 seconden:
Leuke foto trouwens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot nu toe merk ik niet zo gek veel verschil tussen de adel en het spruitjesvolk. Ik ken uitermate erudiete personen die geen enkele adellijke voorouder hebben en uitkeringstrekkers met zo'n titel, waaronder een voormalige buurvrouw. Goed, het aantal mensen dat dankzij of ondanks zo'n titel een goed bestaan heeft zal onder invloed van die titel misschien wat groter zijn (je bent zuinig op je erfenis) dan het aantal zonder maar dan heb je het verschil wel gehad. Hoewel, bovenstaande barones had wel een voorkeur voor grote honden. Maar of dat een adellijk kenmerk is waag ik te betwijfelen.

Toegevoegd na 15 uur:
De hamvraag is natuurlijk wat er precies overerfbaar is van de voorouders. In de middeleeuwen dacht men dat bestuurlijke capaciteiten en gevoel voor rechtvaardigheid aangeboren eigenschappen waren, waarmee erfelijk adeldom gerechtvaardigd werd. Titels en materieel bezit kun je erven maar gedrag en kennis verwerf je, ontwikkel je. Dat is niet voorbehouden aan de adel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen van adel onderscheiden zich dikwijls door hun wellevendheid en door hun begrip voor een aantal zaken, iets wat vaak ontbreekt bij wat Keesvi het spruitjesvolk noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing