Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zou graag contact willen maken met een teruggetrokken vrouw uit mijn straat, maar hoe pak ik dit aan?

In ons straat, een paar huizen verderop woont er een vrouw (50/60jr) die naar mijn idee een teruggetrokken leven leidt. Haar huis en tuin is helemaal dichtbegroeid door planten waardoor je haar niet kan zien. Zie haar dan ook hooguit 1 of 2 keer in een maand en dat is dan wanneer ze boodschappen moet halen (denk ik). Ze begroet me dan overigens wel, maar fietst snel door.

Nou zou ik heel graag contact met haar willen hebben. Ze lijkt me een super interessante persoon, een echte natuurmens. Weet dat mijn (overleden) vader contact met haar had toen ik nog klein was, jaren geleden. Ze had enorm veel problemen met haar zoon wat kwam door drugs.

Maar hoe doe ik dat? Ben nogal een onzekere type dus weet niet goed wat ik moet zeggen als ik aanbel;
He hallo mevrouw, u lijkt me nou zo interessant. Koffie?

Heey hallo, leeft u nog? en dan uitnodigen voor een etentje....

Ik wil haar niet het gevoel geven dat ik contact met haar wil uit medelijden ofzo. Hoe zouden jullie het aanpakken?

Toegevoegd na 4 dagen:
> Reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

Een briefje schrijven en bij haar in de brievenbus gooien. Je naam, adres en telefoonnummer vermelden, en schrijven over je vader die contact met haar had. Dat jij dat contact graag wilt continueren en haar wilt uitnodigen eens bij jou op de koffie te komen. Als zij er prijs opstelt zal ze je vast wel een keer opbellen om een afspraak te maken, of een antwoordbriefje bij jou in de bus doen.
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij zou u het beste een kaartje of briefje kunnen maken en het persoonlijk in haar brievenbus stoppen.
Leg daarin uit dat u graag contact met haar wilt en een kopje koffie wilt drinken of eens een etentje samen wilt eten. Laat haar ook weten dat uw vader contact met haar had zodat ze niet denkt het met een "rare vreemde" te maken te hebben. Zet er uw naam adres en telefoon nummer bij en laat de volgende stap aan haar over.
Zorg er gewoon voor dat ze weet dat ze bij u terrecht kan voor een luisterend oor.
zo zou ik het i.i.g. doen.
Hopelijk heeft u hier wat aan.
Ik vind het mooi om te zien dat u haar uit haar isolement wilt halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel haar precies wat je hier vraagt! Dat is eerlijk, oprecht en duidelijk. En het is helemaal niet gek haar eerst een briefje te schrijven waarin je verteld hoe lang je er al mee loopt, waarom je het moeilijk vond haar dit te zeggen maar nu toch graag de koe bij de horens wil vatten en waarom. In diezelfde brief kan je haar uitnodigen voor een kopje koffie (op neutraal terrein wellicht). Dan is het verder aan de dame.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een briefje schrijven terwijl u haar kent vind ik een gemiste kans. Het kan als ernstig vrijblijvend en laf worden gezien. Ook kan de ontvanger zich hierdoor nog eenzamer gaan voelen als vermoedelijk al het geval is.

In mijn beleving kunt u het beste gewoon naar haar toegaan en het verhaal zoals u geschreven hebt vertellen. Dat is eerlijk, dat is oprecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan wat hier boven al genoemd wordt, zou je kunnen toevoegen (mits het waar is): "Mijn overleden vader en u kenden elkaar. Mag ik u wat vragen over mijn vader?"

Dat valt bijna niet te weigeren. Maar nogmaals: het moet wel waar zijn.

Toegevoegd na 23 uur:
Of: Je gaat naar haar huis en belt aan.

Als ze opendoet zeg je:
- Dag mevrouw, ik bel even bij u aan omdat we elkaar wel eens groeten in het voorbijgaan, maar nooit spreken.
- Ik herinner me dat u geregeld contact had met mijn overleden vader, weet u nog?
- Als dat zo is dan wil ik u graag iets vragen over mijn vader.
- Vind u het leuk om vanmiddag bij mij in de tuin een uurtje te komen zitten?

Zo breek je het ijs. Dat moet toch lukken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een idee om haar in eerste instantie uit te nodigen, per kaartje in de bus, voor een samenzijn met borrel/bbq met meerdere mensen eventueel uit de buurt, waarvan je eigenlijk al zeker weet dat ze zal weigeren.

de volgende stap zou kunnen zijn, veel minder ´bedreigend´, een uitnodiging voor een kopje koffie met z´n 2en... met daarom ook meer kans dat ze komt.

als iemand van die leeftijd zich teruggetrokken heeft en haar tuin heeft laten dichtgroeien, wat overigens ook een geld- of fysiek probleem kan inhouden, kan het heel goed zijn, dat ze totaal geen behoefte heeft aan contact met andere mensen.

er zijn mensen die prima functioneren zonder contact met de buitenwereld, anders dan de tv/radio, of een krant.

het feit dat je vader ooit contact met haar had, kan een voordeel zijn, je kunt gewoon vragen: hoe gaat het met u, en even een paar opmerkingen over je vader maken.

wat je ook zou kunnen doen, is zeggen dat je haar al zo vaak langs hebt zien fietsen, dat je iedere keer dacht hoe zou het met haar gaan?

ik hoop dat je er iets mee kan, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weinig idee hebt of ze behoefte heeft aan contact, zou je eerst de buren kunnen polsen. Als die buren ook geen idee hebben, dan zou je het kunnen proberen met die brief aan haar. Een andere mogelijkheid is om samen met die buren iets te organiseren, b.v. een koffievisite bij jou of bij één van die buren. Misschien is er wel een aanleiding, b.v. inwijding van een huis. Verder organiseren mensen van straten bij mij in de buurt wel eens een straatfeest. Jullie kunnen proberen om haar bij zo'n feest te betrekken. Bij straatfeesten moet de straat voor rijdend verkeer worden afgesloten. De gemeente kan hiervoor toestemming geven.
12 jaar geleden
Dat je vanuit je zelf contact met deze vrouw wilt vind ik een prachtig gegeven. Je bent in de twintig zag ik en deze dame is al wat ouder. Je zegt dat de tuin is dichtgegroeid, misschien zou ze je hulp bij het bijhouden van de tuin goed kunnen gebruiken, zou je je aan kunnen bieden met andere kleine klusjes. Ze zou voor jou een waardevolle betrekking kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is denk ik haar op straat aanspreken als je haar ziet. Daar heb je meer afstand dan als je gaat aanbellen. Maar natuurlijk is dat moeilijk als ze er snel vandoor fietst. Is er geen enkele mogelijkheid om haar aandacht te trekken hier, zodat ze even naar je luistert?
Indien niet, dan is aanbellen wellicht de beste optie, beter dan een briefje of zoiets.
Je hebt in ieder geval al twee dingen die je in de ring kan werpen :
- ze kende je vader
- je weet dat ze een natuurmens is en dat vind je "superinteressant". wat vind je er juist zo interessant aan? Zijn er dingen (concrete) die je oprecht interesseren (bv. de naam van een plant die ze in haar tuin heeft staan)? Doet ze misschien aan een soort kruidengeneeskunde en interesseert je dat?
Als je met mensen contact wil is het de kwestie de juiste brug te vinden die naar deze mensen leidt.
Ik denk dat ik de kaart van je vader zou trekken. Tegen haar zeggen dat je vader vroeger vaak over haar vertelde, dat ze zoveel van de natuur wist etc (natuurlijk niets over die zoon zeggen, tenzij er zelf over begint). En dat je daardoor altijd zo geboeid was en het jammer vind dat je niet meer met elkaar praat (dat is al wat minder dan "kom eens op de koffie"). Dat je haar tuin zo mooi vindt en interesse hebt in kruiden (als dat zo is) enz enz enz.
Je zal dan snel zien hoe ze reageert. Misschien vraagt ze je zelf wel binnen, of zal ze de keer nadien wél blijven stilstaan als ze je op straat ontmoet. Ik zou het vooral rustig opbouwen.
Merk je dat ze afstand neemt en niet open staat, forceer het dan niet. Ze kan hiervoor een goede reden hebben. Ik kan me ook voorstellen dat ze zich wat zou kunnen schamen over de (voorbije?) problemen met haar zoon. Misschien werd ze hiervoor destijds met de vinger gewezen.
Blijf ook als ze niet open staat liefde en interesse uitstralen als je haar ziet. En bezorg haar een kaartje met kerst of nieuwjaar. Soms hebben dingen wat tijd nodig.
Succes in ieder geval!
12 jaar geleden
Doe eens een kaart in de bus, bijvoorbeeld voor kerstmis.
Kom daarna langs met een kerststol of zoiets.
Nodig haar dan gelijk uit voor oudjaarsavond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal niet aanbellen...misschien is het binnen ook een zooitje waar ze zich voor schaamt...
een kaartje vindt ik veel te officieel, ik kan me zo voorstellen dat ze daar een beetje van terugdeinst.
Het lijkt mij dat je toch haar op straat aan kan spreken ...en vraag dan of ze het leuk vindt om een keertje koffiebij jou te komen drinken, omdat je weet dat ze jouw vader kent en graag eens met haar wilt praten.
Ik wens je succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing