Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Ik denk idd ook van wel.
Mijn ouders hebben allebei gestudeerd en vooral mijn moeder heeft daarvoor moeten vechten. In haar sociale klasse was dat niet gebruikelijk. Dus wij (de kinderen) moesten en zouden het maximum eruit halen.

Mijn ouders moesten werken voor hun geld, maar hadden het best goed. Niet echt een hoge sociale klasse, maar zeker geen lage.
En een groot verschil in de opvoeding is dat je dan een enorme voorsprong hebt qua leren omdat je ouders boeken voorlezen, informatieve programma's bekijken, je kunnen helpen met je huiswerk en er is een klimaat thuis waarin netjes praten en je fatsoenlijk beschaafd gedragen gewoon is. Dat zorgt ervoor dat je veel makkelijker door je schooltijd rolt en vrijwel nooit problemen krijgt (qua leren).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ja natuurlijk, wij waren in ons dorpje een van de elite... Er was de pastoor er was de politieman er was de burgemeester en er was de PTT-directeur en er was de Boerenleenbank-directeur... Een van hen dat was onze komaf... En dat zie je nu nog in XiniX terug...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact, alleen als je echt uit de elite kwam had je geen veer in je kont willen hebben!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lotus... klopt wat je zegt, het klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en had je niet van die vage vreemde antwoorden altijd. Of jij bent het zwarte schaap van de familie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Michele... Ja ik was het zwarte Schaap... goed gezien...
Dat heeft het inderdaad. Door de arbeiders afkomst van mijn
ouders is er voor mij weinig of ggen vervolgopleiding geweest!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je bent er toch gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat heb je zelf in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,maar het wekt toch een soort van minderwaardigheidscomplex in de hand! En het duurt een hele tijd,voor je daar af bent!
Nee...

Maar die van mijn opa als ex SS officier wel...

Maar ik heb me eigenlijk nooit af gevraagd, waarom wij ooit uit de adelstand zijn ontheven...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten. In de families van mijn beide ouders is het niet gebruikelijk om te studeren, maar wel om hard te werken. Mijn zus en ik werd dan ook altijd geleerd dat het niet uitmaakte wat voor werk we zouden doen, als het maar eerlijk werk was. Ik heb geleerd om niet neer te kijken op beroepen waar weinig of geen scholing voor nodig is, maar helaas is er in mijn familie ook een lichte aversie tegen de 'elite'. Dit laatste was toen ik jonger was nog redelijk vanzelfsprekend, maar door contacten met mensen uit verschillende klassen heb ik geleerd dat deze meer was gebaseerd op vooroordelen dan op werkelijkheid en heb ik ermee af kunnen rekenen. Hoewel mijn ouders wilde dat ik mijn best deed op school ben ik nooit gepusht om te gaan studeren, want dit werd niet als belangrijk gezien. Mijn keuze om toch te gaan studeren heb ik helemaal zelf gemaakt, maar het feit dat ik hierin niet gestimuleerd werd is denk ik een van de belangrijkste redenen waarom ik dit niet meteen na de middelbare school ben gaan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is denk ik niet meer dan natuurlijk. Je zit in een bepaalde sociale klasse en hebt dan automatisch ook meer contacten binnen die klasse dan met andere.

Mijn ouders waren hardwerkende mensen met respect voor alles en iedereen om hen heen, in naam een 'arbeidersgezin'. Mijn vader was echter uitermate intelligent en had zich aardig opgewerkt uit zijn klasse van boerenarbeiderszoon. Zijn voorbeeld (hard werken en je hersens gebruiken) heeft zeker invloed op mijn broer, zus en mij gehad. Ons is ook geleerd dat niemand meer of minder is dan de ander.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat heeft het.Mijn vader had een eigen bedrijf en zodoende konden wij royaal leven.Maar anderen deelden mee en daardoor ben ik heel sociaal,en hulpvaardig opgevoedt.Heeft iemand uit de familie of kennissenkring problemen zowel financieel als gezondheid of wat dan ook,ben ik de 1e die te hulp schiet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar die diamanten muts.. (avatar) +1
Ja denk het wel. Mijn familie en ouders bestaan allemaal wel uit hardwerkende mensen. Ze zijn niet hoog opgeleid maar werken zich wel naar een mooie positie toe. Ikzelf ben een typische student. Ik studeer nu ook maar daarnaast werk ik ook 32 uur per week. Dat is best zwaar maar ik merk wel uit reacties uit de familie dat de meeste vinden dat ik vooral in de praktijk mezelf omhoog moet werken en mijn studie weinig nut heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. De sociale klassen van je ouders geven het kader aan waarin zij je graag zien opgroeien. Maar dat is omdat zij niet beter kennen. Het is aan jou om "outside the box" te willen denken.

In Nederland is het voor iedereen mogelijk om te studeren, helaas beseft men dat niet. Vrijwel de hele studiekosten zijn te lenen bij de staat. Maar ja dat wil niet doen vanwege het risico, ofwel het is je keuze als je dit risico niet wil nemen.

Als ik het projecteer op mijn situatie dan kan ik zeker stellen dat ik juist door de sociale klasse van mijn ouders ben gaan denken dat ik buiten "hun gestelde kader" wil komen.

Zij zijn gewoon een modaal gezin. Mijn schoonfamilie het tegenovergestelde, en ik? Afgestudeerd. Begin 20, getrouwd, kind, eigen koophuis, eigen bedrijf in Egypte en een woning aldaar!

Het enige nadeel daarvan is dat ik een bloedhekel heb aan mensen die zichzelf beperkingen opleggen en dit vervolgens gaan verkopen als: "maar het kan niet omdat".

Ik kan niet studeren want mijn vader.... Ik heb geen opleiding dus ik werk al 20 jaar achter de kassa.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet, ligt aan het kind of die het oppikt, of aan de ouders of hoe die zich gedragen binnen de sociale klasse
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heeft zeker invloed gehad op mijn leven,ik kom uit een heel groot gezin,en mijn ouders moesten echt op de centjes letten,we werden steng maar wel rechtvaardig opgevoed dus wat dat betreft maakte het misschien niet veel uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader was een fabrieksarbeider, mijn moeder was voornamelijk dat, moeder van zes kinderen.

De stress van het bescheiden inkomen en het 'opvoeden' van zes kids en het lage opleidingsniveau hadden zeker hun invloed op de stijl van opvoeden die mijn ouders hanteerden.

Met harde hand werden strenge regels gehandhaafd. Als er logica in de handelswijze zat waren wij allang blij. Geen inspraak, geen rechten, geen leuke jeugd.

Ja, is dus het antwoord.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk overigens dat het voor iedereen geldt. Je ontkomt er als ouder niet aan. Ik denk dat alles in de omgeving invloed heeft op je handelen. En dus ook op dat van je ouders...
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Ja zeker.
Ze kunnen je opbouwen, maar ze kunnen je ook afbreken en kapotmaken. Ze kunnen je de weg naar God wijzen, maar ze kunnen ook barrières opwerpen. Kinderen zijn hiervoor extra gevoelig. Wat je tegen hen of in hun nabijheid zegt, heeft grote invloed op hun verdere leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wederom gen tekst van Babyfaced, waar is de bron?
Dat zul je nooit of nimmer kunnen loochenen. De determinatie vanwege je sociale achtergrond is bepalend voor je waarden en normen. De school speelt ook een grote rol ,maar ouders zijn werkelijk de enige authentiek bron van hoe je later zult ontwikkelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opvoeding wordt gegeven door je ouders. De sociale klasse van die ouders is dus wel degelijk van invloed.

Niemand kan dat voorkomen, het is de wereld waarin je ouders leven, het beïnvloed hun denkkader dus ook de opvoeding die eruit voortvloeit..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.
Laten wij nou ook gewoon zijn.

Toegevoegd na 50 seconden:
Maar wel kei harde werkers !!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hard werken is relatief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar wel een mentaliteit !als dat er in zit krijg je dat er niet meer uit.
Tuurlijk heeft dit invloed. Ieder vogeltje zingt (en voedt op), zoald het gebekt is. Ook al zou je het heel anders willen doen als je ouders, dan nog is het nest waarin je wortel geschoten hebt, bepalend voor hoe je omgaat met je kroost.
Dus ja, de sociale klasse waarin mijn ouders zijn opgegroeid heeft zeker invloed gehad op mijn opvoeding.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is sociale klasse het hokje waar binnen je mensen moet plaatsen afhankelijk van de hoeveelheid geld ze hebben, de buurt waarin zij wonen, het werk wat zij doen en welk onderwijs ze gevolgd hebben?

Natuurlijk krijgen we een referentiekader mee van onze ouders en de omgeving waarin wij zijn opgegroeid. Mensen zijn mensen, alle met hun eigen ontwikkeling, talenten, mogelijkheden en problemen. De een heeft ook wat meer geluk dan de ander

Een van de wijsheden die mijn moeder meegaf (ze kwam uit een arbeidersgezin en had basisonderwijs gevolgd) was om altijd de balans tussen lichaam , ziel en geest te vinden.
Je hebt gevoel en intuïtie , hersens om mee te denken en handen om mee te werken.
En zo heb ik nog veel meer “ klasse” in mijn opvoeding meegekregen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding