Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurd er met levend geplukte ganzen?

Laats zag ik een reportage over ganzen die levend geplukt worden voor hun dons. Heftig!

http://vogels.nieuwslog.nl/article/vogels_92219/Teken_de_petitie_tegen_het_plukken_van_levende_ganzen.html

Ik vroeg me wel af wat er nu gebeurd erna? Gaan die ganzen er ook dood aan of blijven ze leven en worden ze later weer een keer geplukt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Die krijgen een figuurlijke jas... En dan gaan ze de pijp uit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Fout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zei ik dat ze daaraan sterven, ik zei dat ze de pijp uitgaan... Is toch niet fout, meneer...
AWM
14 jaar geleden
Ja, ook dieren zijn sterfelijk. Maar de bedoeling is dus om ze in leven te houden. Lees mijn antwoord. Gruwelijk.
Vaak betreft het ganzen die voor foie gras worden vetgemest en één of meerdere keren in hun leven deze zeer pijnlijke ingreep moeten ondergaan.
Ik vind dit van een ongekende wreedheid getuigen.
Maar weet je wat het probleem is?
Er bestaat geen keurmerk voor dons van ganzen die pas na hun dood worden geplukt. In Nederland worden geen dieren levend geplukt. Wel maken we hier gebruik van dons uit Oost-Europa en Azië, waar het levend plukken wel voorkomt.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
volgens mij zijn het twee verschillende industrieen antwoordman, heb je een bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff ik vind 't echt vreselijk om te zien.. heb meteen die petitie getekend en ook wat vrienden van mij het laten tekenen..het is in iedergeval een begin.
Levend geplukte ganzen zijn de leveranciers voor jou donzen kussen of dekbed. Als je geluk hebt groeit het verenkleedje weer aan, maar als je pech hebt gaat de gans er gewoon dood aan, van de stress, de pijn en de kou. Maakt voor de plukker niet uit, de kosten blijven lager dan bij eerst slachten en dan plukken.
Denk dus goed na voor je een donzen dekbed of kussen koopt. Sowieso niet zo goed voor je gezondheid ; mensen zijn geen vogels. Onder wol en speciale kunstvezels gedijen we beter. Vooral kouwkleumen en mensen met reumaklachten moeten beslist niet onder veren slapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die arme beesten worden volgens jouw aangegeven link tot drie maal toe geplukt. Tevens worden ze letterlijk genaaid om de wonden te dichten. Kotsmisselijk om te zien. Maar wel goed dat deze vorm van dierenmishandeling onder de aandacht wordt gebracht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het levend en tevens onverdoofd plukken van deze dieren worden er vaak ook (grote) stukken huid afgetrokken.
Immers, de verenpinnen zitten stevig vast.
Deze huid wordt na het plukken zoals eerder genoemd weer (uiteraard weer onverdoofd) vastgenaaid.
Als de dieren deze marteling overleven wacht men tot de veren weer terug zijn gegroeid en herhalen ze dit alles.
Walgelijk. En heel jammer dat er zo weinig mensen weet van hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat verbaast me eigenlijk, want ik ben helemaal niet zo'n dierenactivist, maar dit weet ik echt al minstens een jaar of vijftien ,twintig.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding