Mag je een overvaller doodsteken?
Het zit namelijk zo. Bij mij in de buurt is laatst een restaurant overvallen waarbij twee mannen, één met een shotgun, één met een pistool, binnenkwamen en het geld uit de kassa eiste. Nu werk ik zelf ook in een restaurant, en stel dat zoiets zou gebeuren en ik zag mijn kans schoon om de overvaller met een mes uit de keuken neer te steken. Het liefst op een manier waarop je zeker weet dat hij niet alsnog in het rond gaat schieten en collega's of gasten raakt. Dit houdt dus wel in dat je hem waarschijnlijk meteen al dodelijk moet treffen.
Nu vraag ik me af wat de juridische consequenties daarvan zijn. Je hoort vaak verhalen over inbrekers die betrapt en geslagen worden en de eigenaar van het huis later aanklagen voor mishandeling. Vaak met succes ook.
Toegespitst op het mijn vraag: Er staat een man in het restaurant met een vuurwapen, die mensen staat te bedreigen om het geld te geven. Als je hem op dit moment zou pakken, zou het dan terug te voeren op zelfverdediging zijn? of juist niet omdat hij - waarschijnlijk - alleen het geld wilt? En zo nee, waar trek je de lijn dan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.