Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vermoeden van inbrekers, alarmeren of niet?

Hier in de buurt lopen nu 4 jongeren rond, ongeveer 18 jaar.
Ze bellen overal aan en vragen voor geld voor hun reis naar Bosnië. Hier naast is al een keer ingebroken, een paar weken geleden. Achter bij ons wonen niet al te beste families. Waar ook deze jongens bij horen.
De politie gaat er hier regelmatig eentje achterna.
Zij zijn waarschijnlijk de inbrekers van hiernaast.
Moet ik de politie alarmeren? Of iets anders doen?
Ik weet waar ze wonen en hoe ze eruit zien.

Het is dat we hier camerabewaking en een hond hebben, dus voor een inbraak ben ik niet echt bang. Maar ook een poging tot inbraak wil ik liever voorkomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Tuurlijk, je kan altijd de politie inschakelen. Bedelen is ook strafbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alles even melden. Als je in een dorp woont, krijg je waarschijnlijk een luisterend oor. Als ze er geen notitie van maken, heb jij in ieder geval je best gedaan.
Is niet de stelregel van de politie, dat wij samen de maatschappij vormen? Oren en ogen open?
13 jaar geleden
Ja meteen de politie op de hoogte brengen want bedelen is ook verboden, nog afgezien van je vermoeden dat zij de inbrekers zijn geweest en misschien een nieuwe inbraak ergens plannen. Laat de politie maar poolshoogte komen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt dus geen enkel bewijs, alleen een waarschijnlijk vermoeden. Dus het kán zijn dat je gelijk hebt, maar het kan ook een vooroordeel zijn.
Je kunt altijd de politie je vermoedens doorgeven, dan is het aan hun om er wel of niet iets mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wettelijk bedelverbod is er niet in Nederland, wel kan het in jou gemeente verboden zijn (APV).

Echter een persoon die aan de deur komt om iets in te zamelen waarna er inbraken zijn in diezelfde buurt geeft een goed vermoedde om een link te leggen tussen beide zaken.

Melding maken van de geldinzameling door desbetreffende personen kan dan ook nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing