Zijn de huidige stopwoordjes 'juist' en 'oké'afkomstig uit het zakelijke/management jargon, of komen ze vanuit het jongerenjargon?
Ik betrapte mijn puberzoon erop dat hij op heel vele momenten het stopwoordje 'juiiiisst'zegt, de 'ui' lang uitsprekend. Op mijn vraag waarom hij dat steeds doet, zei hij dat hij de hele dag op school niets anders hoort en het automatisch overneemt. Net als het woordje 'oké'.
Overal hoor je dit woordje na elke opmerking. Ik weet dat je het niet letterlijk moet nemen als iemand 'oké' zegt op de opmerking; " mijn hond is gestorven," want dit is niet oké natuurlijk, maar het wordt dan gezegd als; " Ik heb je begrepen".
Laatst had ik een gesprek met een manager en ja hoor, ik hoorde van hem wel 8 keer in een half uurtje; " juiiiiiissst" daarbij net zoals mijn zoon de 'ui' lang uithalend.
Ik denk zelf dat het vanuit het management komt maar wéét het niet echt. Wie weet het wel?
Ik weet wel dat ik het vanzelf ook ga doen en betrap me er steeds weer op. Ook oké wordt door vrijwel iedereen als stopwoordje gebruikt. Waar komt het vandaan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.