wat kan je doen als mensen oneindig hun eigen probleem herhalen in een buurtvergadering (ipv mee na te denken over oplossingen)?
Net terug van een buurtvergadering. In het 1ste stuk mochten de bewoners hun problemen naar voor brengen. We keken dan naar een individuele oplossing.
In het 2de stuk werd een overzicht gegeven van de meest voorkomende problemen om dan naar een collectieve oplossing te zoeken.
Het valt me telkens op dat de overgang van fase 1 (individueel probleem en een individuele oplossing) naar fase 2 (samenvatten en naar een collectieve aanpak kijken) niet zo makkelijk loopt.
Mensen blijven telkens opnieuw hun eigen probleem herhalen, ook al hebben we al een mogelijke oplossingspiste aangereikt. Het punt is dat problemen meestal niet op 1 2 3 opgelost geraken, dus ze moeten even geduld hebben en enkele stappen doorlopen. We kunnen hen onmogelijk diezelfde avond nog van alle problemen afhelpen, tenzij het bv. enkel over info gaat.
Tijdens het collectieve deel van de vergadering gaat het zo wat van "als ik even mijn eigen situatie als voorbeeld mag nemen (....) " en dan begint de hele uitleg opnieuw en opnieuw en opnieuw. Ik moet dan heel directief worden want anders duurt die buurtvergadering natuurlijk 24 uren. Maar dan worden ze soms boos.
Wat drijft mensen ertoe om telkens weer hetzelfde probleem te herhalen, ook al hebben ze perspectief op een oplossing? En hoe kan je aan dit soort mensen duidelijk maken dat hun probleem wel gehoord werd maar dat het er nu op aankomt om samen te kijken naar de collectiviteit, de veel voorkomende buurtproblemen, en daar samen iets aan te doen?
Begint iemand wederom aan zijn verhaal, kap het onmiddellijk af met de woorden: aan het begin hebben we afgesproken..... en snijdt een volgend onderwerp aan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.