Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik beter omgaan met het gemis van mijn zoon zover weg?

Onze zoon en schoondochter wonen in de VS en ik zie hen dus zeer weinig.We Skypen wel maar soms denk ik weleens waarom?Volgend jaar verwachten ze ons eerste kleinkind.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
sterkte +1

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Gemis doet vreselijk zeer. Je zoon ongeacht hoe oud het is en blijft je kind en daar hou je zielsveel van. Dat maakt het ook zo moeilijk om dat hij wel aanwezig is op afstand maar niet lijfelijk, zijn geur, stem aanwezigheid.

Gelukkig leven we in een tijdperk met digitale voorzieningen webcam, telefoon, mail. Om de afstand te verkleinen.

Waarom hij heeft hier voor gekozen omdat hij daar gelukkig is en jij hebt hem zo opgevoed dat hij zo zelf verzekerd is dat hij dit aan durft en weet dat je liefde onvoorwaardelijk is en ondanks dat je er verdriet van hebt. Loslaten, makkelijk gezegd.

Je hebt goed contact met hem. Als je elkaar ziet ben je dolblij, vreselijk gelukkig dat is een ander gevoel dan dat je hem gisteren nog hebt mogen zien. Dit is dus ook een ervaring. Je kan het niet oplossen en moet er mee leren omgaan. Misschien dat je voor jezelf een dagboek kunt bijhouden en het verdriet van je kan afschrijven en ook de gelukkige momenten. Dit is dan van jou en een uitlaatklep.

Straks komt de kleine en zal je niet echt het gevoel hebben van een dagelijkse of wekelijkse oma, maar voor de kleine wordt het straks feest dat Oma uit Nederland komt. En genieten van elkaar. Misschien kan jij je zoon vragen om af en toe een leuk boekje te maken met de ontwikkelingen erin zodat je toch bij blijft.

Ik begrijp je verdriet, en hoop ook dat je het een plaatsje kan geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 dankje lora.We hebben veel contact via skype,facebook enz.Maar soms,ach eeen moeder begrijpt het wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zeker begrijp ik je, wij hebben een zoon uit een eerder huwelijk van mijn man, Hij was 2 en nu 20. We hebben deze al 6 jaar niet meer gezien door ontzettend veel problemen bij zijn moeder en de rechter heeft ingegrepen en zien hem nu helemaal niet meer. Ik ken het gevoel. Wil daarom ook niet altijd hard oordelen van beter af en toe zien dan helemaal niet. Maar kan je pijn voelen en begrijpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja,dan heb ik inderdaad nog geluk,wat vervelend voor jullie.

Andere antwoorden (7)

Accepteren dat het leven zelf zijn regeltjes maakt.
Wij zijn alleen maar toeschouwer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ED,Ik weet dat je erg spiritueel bent en daarom wil ik je vragen waarom?Het is een hele creatieve zelfstandige jongen.Dat zijn al onze kids maar soms denk ik weleens,is er een reden voor?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@taurus: Ja, dat jij ze goed hebt opgevoed tot gezonde zelfstandige mensen. Daar heb je nu zelf natuurlijk niks aan, maar het is tegelijkertijd toch ook een pluim voor jou.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Fijn dat je reargeert, alles in ons leven heeft een doel.
Alleen zijn wij meestal niet in staat het te begrijpen.
Misschien is juist dat wel de les in ons leven?
Wij zijn alleen maar de toeschouwer, ook al denken we soms wel de touwtjes in handen te hebben. Stel ze waren thuis gebleven hier in Nederland, dan had je misschien wel ruzie gekregen met ze en ze voor altijd
niet meer gezien, nu heb je ze nog, al is het wel op afstand, we weten het niet, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@hen3ette ja,dat is waar en ik heb liever dat ze gelukkig zijn ver weg dan ongelukkig naast mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@eddijst, klopt wel maar hoe kan ik oma zijn?Het is 16 uur vliegen.Wat is dan het nut van grootouders.Die spelen toch een belangrijke rol in het leven van een kind?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lieverd het wil niet zeggen dat je geen belangrijke rol speelt in het leven van je kind, des te belangrijke maar dan op afstand. Want hij zal je echt niet willen en kunnen missen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kinderen lief hebben is ook accepteren dat ze het recht hebben hun eigen droom waar te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@lora en taurus: Inderdaad! Jouw kleinkinderen hebben hiermee straks òòk iets bijzonders: Een oma in Holland! Waar ze misschien nog wel blijer mee zijn of meer bijzonder vinden dan wanneer je 3 kilometer bij hun in de buurt had gewoond. Ik ben bang dat het allemaal maar een schrale troost is, maar des te mooier zal het moment zijn wanneer je ze allemaal op een bepaald moment (weer) in je armen zult kunnen sluiten.
Dat doet pijn ,AUW ,tja hoe moet je daar mee omgaan ,zover het mogelijk is sparen om er zeker 1 keer per jaar naar toe te kunnen ,dan ben je er het hele jaar mee bezig.En kun je je op het weerzien verheugen ,je kan er naar uit kijken.En vertel maar dat je ze zo erg mist .Is een hele lastige situatie.Sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 dank je voor je lieve woorden.We gaan volgend jaar,we hebben ze door omstandigheden al 3 jaar niet gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Logisch dat je ze zo mist 3 jaar niet gezien ,dat is een tijd.Fantastisch dat je er naar toe kan gaan,daar kun je je aan vast houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Daar is buiten ze zo vaak mogelijk opzoeken en veel skypen geen oplossing voor. Als je kind er niet is, zul je deze altijd erg missen. Je kunt hooguit proberen te accepteren dat ze deze keuze hebben gemaakt, dan kan het gemis dragelijker, maar niet minder worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat rot voor je. Ik moest er niet aan denken om mijn kinderen zo ver weg te hebben zitten.

Toch denk ik wel dat het belangrijk is om ook jouw eigen leven gewoon door te laten gaan. Zoek leuke en nieuwe dingen als afleiding; misschien een leuke hobby waarvan je hun af en toe de resultaten van kan sturen van wat je gemaakt of gedaan hebt.

Van je af schrijven kan ook veel helpen, al dan niet in de vorm van gedichten. Je zou een blog aan kunnen maken over jouw kinderen in Amerika. Als dit regelmatig gelezen wordt dan kun je daar ook leuke reacties op krijgen die je weer nieuwe moed kunnen geven...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Ik heb echt wel een eigen leven maar soms overvalt het je een beetje.
Wees maar blij.!
Dat jullie in zo'n positie zitten.
Er zijn ook mensen, die puur voor zijn/haar geliefde
zijn/haar ouders achter laat. En weg naar de verte. En zijn of haar ouders nooit meer terug zien, of spreken...
Wees maar blij dat je niet in zulk geval bent.
Kijk de kleinkind is ook al onderweg, dus maak je niet druk om.
Ik wens jou veel sterkte.
Gr
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 dank je
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
he begripvol hoor +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor je sterkte wens,maar verder snap ik je antwoord niet zo goed.Kun jij je niet voorstellen dat we heel weinig van dit kleinkind kunnen genieten?Ik heb echt geen zelfmedelijden hoor maar soms een beetje verdrietig zijn is een moeder toch niet te verwijten?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neej hoor...
Zeker niet.
Verdriet mag je zeker hebben. Maar niet te veel bedoel ik. Anders ga je te diep.!
En dat is niet goed.. Je moet gewoon aanvaarden dat je zoon daar is en gelukkig is met zijn bruid..
En dan eventjes glimlachen. Komtwelgoed...
Ouders van mijn vrouw die zijn ook in Turkije.
Zij had alleen nog een tante hier, (zus van haar moeder) is vorige jaar overleden. En nu heeft zij niemand hier...
Dus ik weet hoe dat voelt.
Teveel verdriet is niet goed.
Uitkijken.
Nogmaals sterkte.
Gr babyfaced
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
thanks.
Een ticket kost niet zoveel meer tegenwoordig.
En eenmaal per jaar een ticket voor twee of drie weken quality-time, dat is meer dan sommige ouders/kinderen met elkaar doorbrengen in een jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 Dat is ook zo Highwayman
Bedenk jezelf dat liefde geen grenzen kent. Ook al zit hij nog zover weg, hij houdt van je en denkt aan je.
Het kan ook andersom: dicht bij je kind en eventueel kleinkind in de buurt wonen en ze nooit zien omdat de relatie verstoord is.
Gelukkig is jullie relatie ontzettend goed.
Spaar voor een ticket die kant uit, trek daar een aantal weken voor uit. Zodra je de reis hebt geboekt: aftellen op een kalender.
Geniet ervan, en van je kleinkind vanaf volgend jaar!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankjewel hoor,gaan we zeker doen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: