Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe je als je een portemonnee vind met geld er in?

Stel dat je een portemonnee vind met flink wat geld erin, breng jij dit terug naar de eigenaar, of hou je het zelf?
Misschien kijk je van wie het is, is het van iemand die het kan missen houd je het dan zelf of is het van een bejaard iemand en geef je het terug?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

'n Portemonnee heb ik al dus die mogen ze weer terug hebben. Geld kom ik nog tekort.. Dus als er veel in zit... :-P

Neen; ik weet niet wat ik zou doen als ik er één vind.... 'k Denk toch dat ik hem maar netjes terugbreng... Maar wanneer er niks in staat waarmee je de persoon die hem kwijt is kan identificeren heeft die wel pech..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Als er veel in zit dan hou ik het en als er weinig in zit dan breng ik het terug...

Wat is dan veel en wat is weinig... de grens ligt bij mij rond een ton euro´s...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of 999 x van de 1000 :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
moraal ridder
Wanneer er een pasje oid inzit met daarop een adres van de eigenaar zou ik de portemonnee mét geld terugbrengen (als het kan eerst even bellen). Zit er geen pasje of een ander iets in waarmee ik de eigenaar zou kunnen achterhalen, dan wordt het toch echt even lekker shoppen voor mij ;-) slecht misschien maar toch...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan ga ik met je mee shoppen +1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gezellig :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 mag ik ook mee?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ook welkom.. :-)
Ik ben 1 keer zo dom geweest om een portemonnee met ruim 800 gulden naar de politie te brengen omdat voor mij de eigenaar niet te achterhalen was. Ja, een ezel...
Dat zou ik dus niet meer doen, alleen de politie inlichten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou de portemonnee terug brengen ongeacht van wie die is.Het is van die gene die 'm verloren is en maakt het niet uit of hij of zij het "makkelijk"kan missen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mee eens met je eerlijkheid, maar je weet ook als deze niet wordt opgehaald waar het dan blijft. De politie zou je dankbaar zijn. Wel melden dat je deze hebt gevonden want zou deze zelf ook graag terug willen hebben.
Ik zou het melden bij de politie maar geen details hoeveel er precies in zit, en welke pasjes, Mocht de eigenaar zich melden dan kan de politie contact opnemen met mij en vertellen wat er allemaal in zit.

Als ik dit naar de politie breng en de eigenaar meldt zich niet dan verdwijnt het daar ook in eigen zak.

En als de politie zal zeggen dat ik dit hoor af te geven dan kan kan de aangifte alsnog worden ingetrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1, en je hebt ook echt het recht om het zelf in bewaring te houden. Dus ze kunnen je niet verplichten het af te staan. Laatst las ik nog ergens dat als het gevonden voorwerp niet meer waard is dan -ik meen- 450 euro het vernietigd word. Tenzij de vinder vooraf heeft aangegeven de nieuwe eigenaar te willen worden bij niet afhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Terug geven natuurlijk, ik zou het dan naar de politie brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Formeel heb je recht op vindersloon, als het om een groot bedrag gaat kan dit nog aardig oplopen. Wordt de eigenaar niet opgespoord, dan heb je uiteindelijk als vinder recht op de inhoud. (tenzij het overduidelijk crimineel verkregen geld is)

Uit een onderzoek dat ooit door 'Het beste' is gepubliceerd bleek dat mensen gemiddeld genomen eerlijker werden van zuid naar noord.

Mensen hebben ook de neiging eerlijker te worden als het om een arm persoon gaat die de eigenaar was. Volgens mij verschilt het niet heel veel of mensen eerlijker worden naarmate ze rijker zijn of niet maar daar kan ik fout mee zitten.

Of iemand eerlijk is of niet, is altijd een eigen afweging, maar formeel is het een vermogensmisdrijf om het zelf te houden. Het is sowieso een luchtkasteel, omdat plot-selinge welstand vragen op zal roepen en een bedrag boven pakweg 30.000 euro zal vragen oproepen vroeg of laat. Je kunt het nergens bewaren tenslotte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 15.000 euro hebt gevonden is dit dus niet van een arm persoon, maar misschien wel van iemand die hard heeft gewerkt en dat het een dagopbrengst zou kunnen zijn. Vaak wordt dan gezegd zoveel geld die kan het wel missen. Ik wou dat dit deze vond, krijg ik toch een leuk bedrag vindersloon. + voor je vraag.
Ik zou het naar het politiebureau brengen. In ieder geval niet zelf terugbrengen. Dat heeft mijn zusje enkele jaren geleden gedaan. Ze vond een portemonnee met zo'n 30 Euro, bracht hem netjes terug naar het adres dat er in zat en kreeg vervolgens het verwijt dat er te weinig geld in zat en dat zij dat er dan wel uitgehaald zou hebben.
Alsof iemand zo stom is om er eerst geld uit te jatten en het vervolgens terug te brengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Rissie10;

Ik zou bij de politie exact melden wat ik gevonden heb, inclusief de geldbedragen en de eventuele gegevens van de eigenaar. Als zij de moeite doen die persoon te achterhalen sturen ze die maar naar mij door.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onder 1000 euro : terugbrengen.
Boven 1000 euro: geld houden , pasjes/enz terugbrengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wel eerlijk :)
In deze tijd,
Midden in een crisis zal meeste mensen zeker het
geld eruit halen.
De rest bij de politie afgeven..!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, ligt er aan, van wie is die portomonee. Als ie van Dirk Scheringa is hou ik hem lekker zelf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Breng het absoluut terug wanneer er een adres is zit.
Wie weet krijg je wel een belong, dat geeft toch een fijner gevoel dan wanneer je het stiekem voor jezelf houdt.
Heb al een keer een portemonnee gevonden met niet zo veel geld er in, die heb ik door de brieven bus gegooid omdat ze niet thuis waren. Ook heb ik al eens een bos sleutels gevonden, met huis en auto sleutels eraan. De politie gebeld en 10 minuten later stond de eigenaar met een bos bloemen op de stoep, fijn toch!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan breng ik hem naar de eigenaar of, als die niet te traceren is, naar het politiebureau. Met los geld doe ik dat trouwens ook, vanaf 20 euro. Een vijfje of tientje douw ik wel in de tuk.

Maar mijn dochter heeft ooit een briefje van 100 (!!) euro gevonden, en dat hebben we keurig netjes aangegeven. Tot mijn grote verbazing was er na een jaar nog niemand voor gekomen, en mocht ze het uitgeven. Lang wachten, maar dan heb je ook wat !

Eerlijk duurt het langst. Ik ben zelf trouwens al drie keer mijn portemonnee verloren in mijn leven (zonder contant geld er in, dat heb ik haast nooit) en tot nu toe ook altijd compleet teruggekregen. Karma denk ik.

Van wie het geld is of geweest kan zijn maakt daarbij trouwens niet uit ; je kunt op basis van een portemonnee niet zien hoe hard iemand het nodig heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eigenlijk hoort het natuurlijk zo:

Wie een voorwerp vindt moet dit zo snel mogelijk teruggeven aan de eigenaar. Als de vinder niet weet wie dat is moet hij het voorwerp aangeven bij de gemeente. Dit moet hij snel doen.

Zolang de vinder het voorwerp niet kan teruggeven is hij er verantwoordelijk voor. De vinder mag zijn vondst meestal zelf bewaren, en hij mag zijn vondst altijd bij de gemeente in bewaring geven.

Als de vinder het voorwerp zelf bewaart, dan moet hij voor het onderhoud zorgen. Het voorwerp moet in dezelfde staat blijven als bij de vondst. De vinder moet het voorwerp een jaar bewaren.
Als de eigenaar zich binnen een jaar bij de vinder meldt is de vinder verplicht om de eigenaar te ontvangen en hem zijn eigendom terug te geven, of de vondst naar de eigenaar te brengen, of om de vondst naar de gemeente te brengen, zodat de eigenaar zijn eigendom bij de gemeente op kan halen.
Als de eigenaar zich niet meldt wordt de vinder eigenaar van het voorwerp. Hij mag het voorwerp dan dus zelf gebruiken, verkopen, weggeven, vernietigen of weggooien.

en voor de rest: lees verder ... zie bron....

Toegevoegd na 3 minuten:
De vinder heeft in principe recht op een naar omstandigheden redelijk vindersloon. Wat een redelijk vindersloon is hangt af van de omstandigheden, vinder en verliezer moeten daar samen uitkomen. Uit de rechtspraak blijkt dat er niet altijd recht op vindersloon bestaat. In praktijk wordt vaak volstaan met een cadeaubon, een bloemetje of een bescheiden beloning in geld, bijvoorbeeld tien procent van de dagwaarde van het gevonden voorwerp.

Als de eigenaar het vindersloon niet wil betalen moet de vinder het gevonden voorwerp toch aan de eigenaar teruggeven. Hij kan zijn beloning dan via een gerechtelijke procedure opeisen. De kosten van die procedure zijn bijna altijd hoger dan het vindersloon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mij één keer overkomen: ik vond een portemonnee en het adres zat er in. Ik heb de betreffende persoon gebeld, het meisje (een studente) was dolblij.
Stel je voor dat het je zelf overkomt. Zou je dan niet willen dat iemand zo eerlijk is het geld terug te brengen?

Mijn moeder vertelde me dat, toen ze jong was, ze ooit haar totale loonzakje (je kreeg toen je weekloon contant) was kwijtgeraakt. Ze was niet rijk, maar gewoon een beetje slordig. Hoe kan je weten dat iemand rijk is?
Hoe kan je blij zijn met andersmans geld?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat gij niet wil dat u geschiedt..... dus naar de politie brengen. Ik zou er zelf ook van balen als mijn portemonnee terug gevonden werd zonder mijn geld c.q. pasjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik er een zou vinden zal ik gaan zoeken of er een adres in zou zitten om diegene te bereiken om te vertellen dat hij gevonden is.Zit er geen naam in, breng ik hem naar de politie.Dus op allerlei manieren probeer ik hem terug te krijgen bij degene die hem verloren heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik haal het geld eruit en breng het dan anoniem terug (A)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij bent eerlijk :) ... in je antwoord ...
Ik heb het al een keer meegemaakt en de portemonnee naar de politie gebracht. Er zat flink wat geld in, veel pasjes etc. Nooit meer iets van gehoord, nog geen bedankje.

Ik zou het toch weer doen, al ga ik dan op de fiets want ik moest flink betalen bij de parkeerautomaat ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie goed doet, goed ontmoet. Ooit met veel moeite de gegevens in de portemonnee gecombineerd (bankpasje+ander spul) en ding teruggebracht... mocht het geld houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou bedenken wat mijn daad ( geld houden , of naar politie brengen ) voor mijn karma zou betekenen . ( voor diegenen die niet weten wat ik bedoel : als je gelooft dan weet je dat God alles ziet . Als je in Karma gelooft weet je dat je zielswelzijn kan worden beinvloed door je daden .

Dus als ik zou vinden dat mijn ziels welzijn negatief zou worden beinvloed zou ik het naar de politie brengen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ut licht er aan ov ut un zwarte of een rode porteaumonnéé is . Nou dat is bullshit. Guwoon oprapen en weglopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding