Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke vooruitgang is een achteruitgang?

Voor welke dingen je beter vroeger kon leven in verhouding tot nu.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik kan wel een vooruitgang bedenken die tevens een achteruitgang is. Denk maar eens aan de veiligheid op straat. Die is er op vooruitgegaan door de vele camera's die je overal ziet hangen - elke stap wordt geregistreerd. Dit zorgt tevens voor een achteruitgang. Immers, het begint hier steeds meer op een '1984'-scenario te lijken. De privacy is door deze vooruitgang enorm achteruitgegaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Want vroeger kon je nog over straat zonder dat je op 30 verschillende manieren wordt vastgelegd bij elke tien meter.

"1984 was NOT supposed to be an instruction manual".

Enfin!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

De Europesche Unie, de euro en het verdrag van Lissabon zijn absolute achteruitgangen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik een paar honderd jaar geleden was geboren had ik waarschijnlijk geen allergieën gehad
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zal wel afgezaagd klinken maar volgens mij was het milieu beter dan nu, alles wat je nu koopt zit in een verpakking. Tegenwoordig ook veel tegen diefstal, en houdbaarheid

Vroeger hadden 4 ons worst in een zakje, de schillenboer kwam langs. En wij hadden een groot gezin maar er werden maar weinig vuiniszakken aan de weg gezet en nu hele containers.

Dus de vooruitgang van een hoog plastic gehalte is voor mij een achteruitgang.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een contradictie in terminis...

Maar ik snap je wel... Internet is een achteruitgang... Je kunt niet meer spontaan ergens aanbellen en op de koffie gaan... Je moet nu echt eerst een afspraak maken of het wel uitkomt... Iedereen heeft het zo druk en niemand heeft geduld...

Door internet denk je dat je niet alleen bent, maar in feite vervreemd je van het normale leven...

Je kunt vooraf en tijdens nooit zien of iets een vooruitgang of een achteruitgang is, dat kun je alleen achteraf zien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mobiel: je kunt er overal mee bellen. Dat is meteen ook het nadeel, het bellen lijkt belangrijker dan gewoon met elkaar praten. Een mobiel krijgt altijd voorrang, sociaal gezien gaan we er daarom vaak op achteruit.

Je ziet dit verschijnsel overal: op het werk, in het openbaar vervoer, in de winkel. Overal komt de mobiel steeds vaker voor als ultieme stoorzender voor diegene(n) die op dat moment niet aan het bellen is/zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het 'nieuwe' zorgverzekeringsstelsel.

Het in de toekomst willen verbieden van downloaden waar nu over gesproken wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het individualisme, we zijn vooral met onszelf bezig ipv met onze omgeving.
De maatschappij is zo ingericht dat je in eentje makkelijk jezelf kunt handhaven, vroeger hadden we elkaar gewoon echt nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
geen enkele vooruitgang is een achteruitgang. Bestaat niet, onmogelijk. Het kan in de praktijk wellicht zo overkomen, maar theoretisch kan dit niet!

Wat wel zo kunnen is bijvoorbeeld tijdens de misie in afghanistan geen vrouwen te sturen, zodat de bevolking niet het uiterste wordt geconfronteerd. Men zal zeggen dat dit een achteruitgang is, ik denk echter dat het een vooruitgang is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet dat ik nooit denk dat vroeger sommige dingen beter waren, maar dingen veranderen en elk voordeel heb se nadeel.
Vroeger was er zeker een rustiger levenstempo en er was minder milieuvervuiling, vooral omdat er minder mensen waren, als we ons nu met met turf zouden verwarmen was dat een ramp.
En het rustiger tempo verhinderde niet dat landarbeiders vaak de zestig niet haalden.
En Emmanuel Kant klaagde ook al over geluidshinder; naar onze maatstaven was het er niet, maar hij had er wel last van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Marktwerking en als gevolg daarvan de aanbestedingen zijn een zeer grote achteruitgang. Zelfs de non-profitsector wordt nu gedomineerd door de marktwerking en dat is heel erg verkeerd. Het menselijke aspect gaat steeds meer verloren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O-V koste veel geld en terwijl we net zo goed ons abo kunnen laten zien of strippenkaart kunnen stempelen.
wat denk je wat we vooruitgang konden boeken met dat geld???...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het willen verbeteren van technologieën en de digitalisering, dat zijn de grootste achteruitgangen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vleesverwerkende industrie is voor de dieren een enorme achteruitgang.Het hoeft geen betoog waarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de samenleving waar we nu in zitten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing