Tot hoe ver mag je gaan bij een politieagent?
Ik vroeg me af waar de grens ligt wat je wel en niet tegen een politieagent mag zeggen. Ik heb ooit gelezen dat je bijna alles mag zeggen, indien je het maar verwoord als een mening, bv:
Ik vind jou een kneus.
Zijn er (duidelijke) regels opgesteld wanneer vrijheid van meningsuiting overgaat in een belediging van ambtenaar in functie? Of staat dit meer vast in de "normen en waarden" van de Nederlandse maatschappij.
En is een uitspraak als:
Ga maar boeven vangen!
Ook niet toegestaan? Ik ken een verhaal van iemand die hiervoor naar het bureau moest.
En daar tegenover staat ook weer dat ik met mijn eigen ogen heb gezien en met mijn eigen oren heb gehoord dat 2 jongens achter twee politieagenten liepen (1 vrouw en 1 man) terwijl ze hardop riepen: hé kutwouten, kut politie enz. Hier werd niets aan gedaan.
Waarom daarop niet en waarom wordt iemand die zegt: Ga maar boeven vangen wel meegenomen?
Toegevoegd na 15 minuten:
Het "schelden" gebeurde midden in de stad terwijl de agenten patrouilleerde. Er was dus geen sprake van enige haast waardoor je het beter kon negeren.
Ik zie dit dus als compleet verschillend.
Het schelden op de politie is gewoon puur en alleen uitdagen en kijken hoever je kunt gaan. Geen enkel respect voor de politie.
De reactie; "ga maar boeven vangen" zie ik al een reactie uit irritatie doordat er zojuist een bekeuring is uitgeschreven.
Ik begrijp het 2e persoonlijk beter dan het eerste.
Maar toch, staat hier ergens iets voor vast?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.