Wat zeg ik tegen iemand die mijn mening wil weten over zijn verschrikkelijk slechte, zelfgemaakte muziek?
Een internet "penvriend" uit Amerika stuurt me vaak zijn zelfgeschreven "muziek". Hij wil dan mijn professionele mening weten.
Nu geef ik normaal gesproken iedereen mijn eerlijke mening, maar deze nummers zijn zo ongelooflijk slecht dat ik er een beetje bang van wordt en ik me actief aan het afvragen ben of het geen grapje is. (Wat het hoogstwaarschijnlijk niet is.)
De arme jongen is heel trots op zijn muziek en is elke keer doodnerveus om het aan mij te laten horen.
Ik op mijn beurt ben ook elke keer doodnerveus om het te luisteren.
Nu luister ik elke keer elk nummer voor een groot gedeelte, totdat ik iets vind waar ik iets lichtelijk positiefs over kan melden, want ik wil niet liegen maar hem ook niet kwetsen, maar dit wordt steeds moeilijker. ("Je hebt echt een emotionele stem!" of "Dat tweestemmige stukje heb je echt knap getimed"... )
De jongen in kwestie heeft de over-ambitieuze droom om een popster te worden en besteed heel veel tijd aan het schrijven van nummers.
Laat ik hem lekker dromen of kan ik hem op subtiele wijze wakker schudden?
Toegevoegd na 22 minuten:
Hij hecht echt verschrikkelijk veel waarde aan mijn opinie, dus alles wat ik zeg komt keihard aan...
Aan kritiek heeft hij daarom in mijn ogen weinig...
Is het niet beter om hem zijn hoop en dromen niet af te nemen?
en misschien een klein beetje zijn optimisme tot redelijke proporties terugbrengen ("Hopen mag altijd, hard werken helpt, maar op dit moment heb je nog een lange weg te gaan")
(NB Weeg je woorden "op een goudschaaltje", let ook goed op zijn reactie zodat je zeker weet dat hij er niet aan onderdoor gaat...)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.