Helpt een zelfverdedigingcursus vrouwen echt om -ook mentaal- weerstand te bieden tegen misbruikers?
Omdat misbruikers zelf (helaas) vaak ook vechttechniek bezitten, vraag ik me af in hoeverre een zelfverdedigingscursus werkelijk helpt.
Mensen die overvallen worden zijn dan wel weerbaarder maar wat nu als je als vrouw bedreigd wordt in huiselijke kring, heb je dan ook wat aan een zelfverdedigingscursus of kun je beter psychologische hulp zoeken om je weerbaarheid te vergroten?
Ik heb vaker gehoord dat vrouwen die zich met klappen en trappen die NIET voldoende waren, daarna nog erger gepakt zijn.
Begrijp me goed, ik ben absoluut geen tegenstander van cursussen zelfverdediging voor vrouwen maar ik wil raag van GV ers weten of ze echt gebaat zijn bij deze cursus in benarde situaties, ook als je geen Lucia Rijkers bent.
Toegevoegd na 2 uur:
Ik bedoel dus niet of het helpt tegen het type man die van schreeuwen of een trap op de gevoelige plek al op de vlucht slaat maar of he helpt tegen doorgewinterde dominante, manipulatieve agressors die juist kicken op enige tegenstand, die heb je helaas ook.
Waar ik dan bezorgd over ben is dat er een gevoel van schijnzekerheid zou kunnen ontstaan bij vrouwen wat zich wel eens heel erg tegen hen kan keren.
Mijn moeder is overvallen en moest onder bedreiging van een wapen een verkrachting ondergaan, zij is er van overtuigd dat het voor haar noodlottig was afgelopen als ze zich verdedigd had.
Tevens heb ik te maken met jonge vrouwen die sexueel en anderszins misbruikt zijn en daarop stel ik deze vraag om mijn inzicht in deze zaak te vergroten
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.