Hoe weet je wat je levensdoel is?
Ik zoek me een ongeluk, maar waar (of hoe) vind ik m'n levensdoel(en) ?
Heeft iemand suggesties?
Toegevoegd na 2 dagen:
Het leven moet toch wel énige zin/nut hebben?
Misschien is de zin v/h leven om: te leren, of om een kleine bijdrage te leveren aan de samenleving?
Ik vind mensen tegenwoordig zo individueel ingesteld (alsof ieder voor zich leeft, ipv dat we het met elkáár zo goed mogelijk proberen te hebben, of soms eens iets doen omdat het gewoon in het belang v/d samenleving is?). Voor mij is dat vaak al voldoende beloning (ik heb liever een zinvolle baan die gemiddeld verdiend dan een "dure" baan waarmee ik niet het gevoel heb dat ik de samenleving ermee help, enkel en alleen om een eigen verzameling Ferrari's te kunnen aanleggen ;-)
Je kunt het namelijk alleen maar vinden in jezelf. En dat kan lastig zoeken zijn als je jezelf nog niet (zo goed) kent.
Daar zijn wel hulpmiddeltjes voor.
Een model waar ik wel 's e.e.a. over gelezen heb, is het Enneagram. (als je daarover wilt lezen, zou ik wel een beetje duidelijk geschreven boek uitkiezen; er zijn ook wel vrij vage). Dat model heeft te maken met dat mensen verschillende redenen/motivaties hebben waarom ze dingen op een bepaalde manier doen in hun leven.
Er bestaan wel meer van dit soort modellen e.d.
Wat levensvisie betreft komen we wel redelijk overeen ; ik ben een post-materialist die vind dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan geld verdienen en uitgeven, en voel me daar ook vele malen beter bij. Maar dat iedereen voor zichzelf leeft is ook wel een beetje een vertekening / illusie doordat we met ZO veel mensen zijn. Als van ouds zorgt iedereen nog voor zijn eigen groep / stam / clan , alleen wonen die niet meer op en kluitje bij elkaar, maar verspreid over de wereld. 99 van de 100 mensen die je tegenkomt zijn niet van jouw 'clan', dus die hoeven niets met jouw. Dat zou ook niet vol te houden zijn. Maar de meesten hebben echt hun eigen mensen / doelen / nuttige bezigheden wel. De enkeling die niet verder komt dan zuipen, neuken, feesten valt nu eenmaal erg op., maar gelukkig is dat nog geen meerderheid.
Maar, (een deel van ) de mensheid is zo langzamerhand tot de conclusie gelomen, dat dat niet langer volstaat als beloning en gaat het over de spirituele boeg gooien.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder spiritualiteit wel erg "droog" begin te vinden. (Hoewel het ook weer niet moet doorslaan naar uitsluitend spiritualiteit (of een doorgeslagen geloof)),
dus ik ben op zoek naar de juiste balans...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.