Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet je wat je levensdoel is?

Ik zoek me een ongeluk, maar waar (of hoe) vind ik m'n levensdoel(en) ?

Heeft iemand suggesties?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het leven moet toch wel énige zin/nut hebben?
Misschien is de zin v/h leven om: te leren, of om een kleine bijdrage te leveren aan de samenleving?
Ik vind mensen tegenwoordig zo individueel ingesteld (alsof ieder voor zich leeft, ipv dat we het met elkáár zo goed mogelijk proberen te hebben, of soms eens iets doen omdat het gewoon in het belang v/d samenleving is?). Voor mij is dat vaak al voldoende beloning (ik heb liever een zinvolle baan die gemiddeld verdiend dan een "dure" baan waarmee ik niet het gevoel heb dat ik de samenleving ermee help, enkel en alleen om een eigen verzameling Ferrari's te kunnen aanleggen ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (20)

Zoek ze niet, laat ze gewoon op je afkomen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt natuurlijk jezelf het doel stellen 'goede opleiding, goede baan'. Relatief makkelijk te verwezenlijken, want je kunt er iets voor doen, hard voor werken, etc.
Je kunt je ook voornemen je grote liefde te vinden. Relatief moeilijk, want je kunt nooit zeker weten of iemand de liefde van je leven is en bovendien, wellicht loop je die persoon wel helemaal niet tegen het lijf.
Wat je ook kunt doen, is de waarde die voor jou van het grootse belang is als levensdoel nemen. Voor mij geldt Geluk. Het maakt mij niet heel veel uit of ik een baan krijg die een enorm hoog salaris heeft (hoewel het wel lekker is). Ik wil simpelweg gelukkig zijn in het leven. En als iets me dat in de weg staat, los ik zoiets op. En als je ergens een mogelijkheid in ziet om gelukkig te worden, grijp je die met beide handen aan. Het gaat dan niet om grote dingen als een studie of beroep, maar juist om de kleine dingen. Wildvreemde mensen begroeten, een goede daad doen of nog het simpelst, een reep chocola eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je er ZO naar moet zoeken ben je mogelijk iemand die gewoon leeft (van dag tot dag en zonder moeilijke agenda's)

Het levensdoel van de mensheid in totaal is zichzelf in stand houden.

Per individu is het voorzien in de eerste levensbehoeften (anders is het snel afgelopen met het leven)

Alle andere dingen zijn in mijn optiek "versiering in de boom"

Dit met het risico dat nu iedereen over me heen valt maar je kunt je een prachtig doel stellen, over een carriere bijv.

Als jij zelf of iemand in je naaste omgeving opeens levensgevaarlijk ziek wordt is dat DIRECT van ondergeschikt belang.

Je kunt als doel hebben dat je kinderen "belangrijke" mensen worden. Vraag maar eens aan mensen met chronisch zieken kinderen. Gezond zijn en overleven, dat is het enige dat voor hen telt.'

Dus: heb je een doel, niks mis mee maar besteedt niet je leven aan zoeken naar iets wat je mogelijk helemaal niet nodig hebt
13 jaar geleden
Iets waar je elke dag aan denkt om te willen of anders doorgaans, met regelmaat aan denkt. Als je weet wat dat is, dan is dat het levensdoel. Dromen, doet ons bezigheden kennen, maar ons bezigheden doet niet altijd ons dromen kennen, vele vergeten, of ze delen niet, gaan niet diep in gesprekken. Het is van belang; iemand om je heen te hebben waar je uren mee kan praten bijvoorbeeld daarover. Er is een tijd voor alle dingen, en waar het nou iets aan ligt, kan een bezigheid zijn die je ogen kunnen openen, dit is hetgeen waar behoefte aan is om te delen. In een jaar verschijnen er zoveel gebeurtennissen. Kun je de hoogtepunten opnoemen en de dieptepunten? Of slechts één van de 2? Van afgelopen jaar bv. Je kan een persoonlijke journaal opschrijven over het afgelopen jaar. Indien je wil elke dag, het maakt niet zoveel uit, als het jou maar uitkomt, deadlines zijn er niet, je schrijft wanneer je wil. Dit schrijven is als een doel van bewustzijn over je wil. Waarschijnlijk zoek je naar het nut van dingen. Andere zouden daar in bewogen kunnen zijn, en misschien zit er geen diepte in, of kun je daar niet inkomen, hoe dat zit? Maar gun je het met iedereen de tijd te hebben, dan zullen ze dat wel delen (op hun manier). Hieruit kan je op inspiratie komen.

Doodgaan is geen doel, leven is geen doel, het is er, de vraag is wanneer je daarvan bewust bent. Dit heet zelfkennis; Er zijn dingen die je ziet bij anderen, wat dan aan je zelf doet denken, vergelijk het, en zoek naar alternatieven, wees nieuwsgierig hoe het daar op zal uitlopen. Ga ook niet van één ding uit, ga van zoveel mogelijk dingen uit hoe het leven is, het is niet goed om één vaste levensbeschouwing te hebben. De mogelijkheid komt zeker weten, dat op momenten het teleur zal stellen, dat betekent ook dat je er achter zult komen hoe het anders kan, om voor de rest geen verdriet te hebben, verdriet is ook niet erg, het is zelfs gerustellend op een gegeven moment, en een teken van leven dat het goed gaat met je gevoel.

{ Ik hoop dat het antwoord niet te vaag is, je kan altijd vragen wat ik bedoel, voor de rest veel sterkte!}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg gewoon je hart en laat het verstand soms even voor wat het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo levensdoel?

Heeft het leven een doel dan?

Als kind leerde ik de katechismus:
De eerste vraag: "Waartoe zijn wij op aarde?" Dat moest altijd beantwoord worden met:
Om God te dienen en daardoor in de hemel te komen!
Later werd dat:
"Wij zijn op aarde om God te dienen en daardoor hier en hiernamaals gelukkig te zijn"

Sinds ik ophield met in die god te geloven, vooral de god van de rk kerk, zou ik dus geen levensdoel meer hebben.
En dat klopt.

Maar toch heeft deze vraag de filosofie al honderden en honderden jaren bezig gehouden.

Ieder mens moet voor zichzelf uitmaken wat hem/haar gelukkig maakt. Dat weet je vaak niet als je jong bent.
Daar kom je achter.
Maar ook moet ieder mens voor zichzelf gaan zorgen.
En het liefst op een manier die leuk is.
Dus moet je op zoek naar dingen die jij aantrekkelijk of leuk zijn en voldoening geven. Waardoor je gemotiveerd raakt om aan de slag te gaan.

Niet iedereen hoeft de wereld te redden!

Maar zolang jij de kans krijgt zomaar wat rond te lummelen en wat te studeren en eigenlijk niks hoeft,
word je dus niet gestimuleerd in het zoeken naar jouw persoonlijke passie.

Kom uit je luie stoel!

Begin in je buurt. Ga sporten, maak kennis met mensen, bezoek een vestiging van de Emmaus
http://emmaus.nl/
ontdek dat er ook nog mensen zijn die het niet zo best hebben.

Of ga knutselen.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewust en aandachtig leven/ervaren in het moment "NU".

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van je toevoeging:

Deze zin: "Misschien is de zin v/h leven om: te leren, of om een kleine bijdrage te leveren aan de samenleving?"
Ieder mens levert toch een bijdrage aan de samenleving?Jouw helpende bijdrage aan een ander kan voor die persoon een enorme verandering zijn in zijn/haar leven.
Misschien heb jij je levensdoel al honderden keren gevonden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoeken naar een levensdoel is niet hetzelfde als zoeken naar een sleutel of een portemonnee, en ook niet als zoeken naar goud of een schat. Het hoeft ook niet iets heel groots of meeslepends te zijn. Klein en haalbaar is prima.

Je levensdoel bepaal je uiteindelijk zelf ; wat wil JIJ bereiken in het leven, wat wil JIJ dat mensen / je nabestaanden zich later van je herinneren, wat is ECHT belangrijk voor je en welke sporen wil je eventueel achterlaten ? Ben je gelovig en denk je dat er hierna nog iets komt, of is dit alles en zul je er hier en nu het beste van moeten maken ?

Al die dingen helpen je in je 'zoektocht' naar een doel in het leven. Dat overigens niet altijd per se een hoger doel hoeft te zijn ; veel mensen zijn tevreden met 'zo veel mogelijk genieten', en die voegen dan ook in de regel niet echt heel veel toe aan een samenleving, maar ach, mensen genoeg. We kunnen ook niet allemaal belangrijk, interessant of van blijvende waarde zijn. (Dan wordt geschiedenis ook helemaal een ingewikkeld vak ;-) )

Hoe ouder je wordt, hoe meer je 'levensdoel' zich vormt en je voor ogen krijgt waar je helemaal voor wilt gaan en waarvoor niet. Sommigen weten dat op hun zestiende al (al willen die doelen nog wel eens veranderen), andere weten het eigenlijk op hun zestigste nog niet; die nemen het leven maar zoals het komt en proberen er het beste van te maken. Slechts weinigen zijn voortdurend heel gedreven bezig met een einddoel voor ogen.

Zoals veel wijzere mensen dan ik ooit mag hopen te worden al gezegd hebben : niet het doel is belangrijk, maar de reis er naartoe.

Nog veel en veel meer schitterende citaten over de zin van het leven in de link ; allemaal de moeite van het nadenken waard, en wellicht een mooie hulp bij je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu het mijne toch redelijk op z'n endje begint te lopen, heb ik daar wel een idee over.
Over het algemeen is het zo, dat je je wel een doel in het leven kunt stellen,maar doe dat vooral niet te scherp omlijnd.
Allerlei omstandigheden komen toch steeds weer roet in het eten gooien, hoewel dat beslist geen beroerd roet hoeft te zijn.
Stel je doel in op een paar algemene ambities en laat de rest over je heen komen,want meestal pakt het toch anders uit, dan je verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen.... VOLG JE HART!!!! (L)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik. Het is misschien niet het meest positieve antwoord op de vraag 'Hoe weet je wat je levensdoel is?' Maar ik denk dat dit het realistische antwoord is op deze vraag.

'Nog voor je geboorte zijn je ouders al aan het denken: 'Zal het een meisje of een jongen worden?' Het kamertje wordt roze of blauw, dan ga je naar de crêche vervolgens naar de basisschool. Als je goed leren kan naar een hoge opleiding en anders moet je het met minder doen. Niemand zal gaan vragen wat jij nou echt wilt. 'Wil je dit allemaal eigenlijk wel?' Alles is toch al bepaalt.
Als je een hoge opleiding hebt genoten en hier ook wat mee doet dan komt het meestal wel goed. Zo niet, dan heb je vaak, vooral in deze tijd toch een groot probleem.
Hard werken, niks verdienen. Bovendien moet alles zeer gejaagd gaan , zijn veel mensen a-sociaal en egoïstisch en alles draait om geld & macht.
Als je niet mee doet aan dit 'spelletje' dan val je buiten de boot. Veel mensen raken overspannen, krijgen een burnout.. vanwege de stress? Is dit dan nu het levensdoel?
Alles draait maar om materialisme.
In mijn beleving, moet je helemaal niet mee doen aan dit 'spelletje'.
Ga lekker weg met je vrienden, ontmoet mensen, luister muziek, kijk een goede film, sport, heb een hobby en maak lol!
Ik ken genoeg mensen die het leven niks vinden, die écht geen levensdoel hebben. Dit hebben we aan onze eigen mentaliteit, aan onze mensheid te danken.
Voor mij is dit onvoorstelbaar. Ik heb me mijn hele leven nog nooit verveelt, doe de dingen die ik leuk vind en daar geniet ik van. Geniet vooral, dat is heel belangrijk!
Doe dit en zoek de 'middenweg in je leven'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens op zich is een nietig sterrenstofje in het universum. Veel mensen halen zingeving uit hun geloof in een hogere macht, en in hun directe omgeving door een kleine bijdrage te leveren aan het levensgeluk van hun naasten.
Vrijwilligerswerk kan heel veel zin geven, net als kinderen opvoeden en voor je naasten zorgen.

De mensheid als geheel is een ander verhaal. Wij zijn met z'n allen samen natuurlijk iets prachtig zeldzaams (bewustzijn is niet zo dik gezaaid in het universum) en daar zouden we wat mee moeten. De echte dromers zijn er langzaamaan van doordrongen aan het raken dat het de lotsbestemming van de mensheid is om bewustzijn toe te voegen aan het universum en op die manier onszelf te ontstijgen. Maar goed, dat zijn de dromers: filosofen, exacte wetenschappers en SF-schrijvers. Stiekem zweven we allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Levensdoel? Ik kan daar kort op antwoorden: je zoekt geluk.

En hoe vind je dat? Niet zo eenvoudig. Dat is voor iedereen verschillend. Ik heb me vroeger dezelfde vraag gesteld en ik denk dat ik het geluk gevonden heb na een bewogen leven.

Ik was gefascineerd door elektronica. Ik was er dag en nacht mee bezig, en ging ook in die richting studeren. Ik behaalde een hogeschooldiploma elektrotechnicus.

Het volgende was de liefde van mijn leven vinden. Ik zocht en vond een vriendin en trouwde met haar, we hadden 2 kinderen.

Ik begon een eigen zaak en werkte dag en nacht. Ik wou en zou een Mercedes 300 hebben. Maar ik verwaarloosde mijn gezinsleven. Mijn kinderen verweten mij een tekort aan aandacht en dat kon ik met materiële dingen niet compenseren, dat heb ik pas later begrepen.

Toen de zaak me heel wat had opgebracht nam ik er een vriendinnetje bij. Dat was totaal fout. Ik zocht het geluk op een verkeerde plaats.

Later, na een scheiding, stopte ik de zaak, en ging weer studeren. Ik zet me ook in als vrijwilliger in voor anderen.
Ik leid nu een goed leven en vond het geluk.

Wat ik besluit, het geluk ligt niet in materiële dingen, s*x of drank. Dat is instant-geluk, dat gauw wegebt. Een goed familieleven en veel vrienden, kennis opdoen, daar ligt het geluk. Maar wel zorgen dat er genoeg geld is, en zeker niet teveel.

Ik hoop dat mijn epistel je wat bijbrengt.
Veel succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijken naar je kwaliteiten, je talenten. En daar iets mee doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er moet niks !!! het is aan jou wat je wilt, wil je zoals je beschrijft een nuttig leven, dan is dat aan jou.
we zijn ook idd individueen, je word alleen geboren en gaat alleen dood(verder).
het is helemaal aan jou wat je met je leven doet en je kan er mee doen wat je wilt.
en zo te lezen ben jij iemand die gaat voor saamhorigheid en het verbeteren van de sociale maatschappij. in mijn ogen is dat ook belangrijk en ben je een voorbeeld voor anderen.
doe wat jij denkt dat goed is, ga er helemaal voor en geniet er van, dat is het levensdoel.
uiteindelijk weet ieder pas na het overlijden de antwoorden op dergelijke vragen. dus ik zou zeggen, hou je vast aan datgene wat jij belangrijk vind en leef daarnaar.
:o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn mening is je leven je levensdoel. Maak er iets van waar jij je goed bij voelt, dan zit je goed.
Je zal uitdagingen, problemen tegenkomen. Hoe ga je daarmee om? Probeer in ieder geval een fijn leven te creëren. Te genieten van wat je wél hebt. Ergens in je reactie zeg je dat je dat egoistisch vindt.
Jammer, want we worden zo blij van andere blije mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in mijn ogen niet verkeerd om een doel te hebben, maar daarbij vooral nog de weg te zien waarop je je begeeft, en te genieten van de plek waarop je je voortbeweegt naar dat doel toe. En dan is het helemaal niet erg om dan tot de conclusie te komen dat het doel eigenlijk niet het 'doel' was, maar meer de weg zelf bleek te zijn. Dat je je rot gezocht hebt in de verte terwijl je vergat om je heen te kijken.

Bij welk doel je je voor ogen stelt is het zó belangrijk om je geluk te vinden bij de ervaringen die je opdoet er naar toe.

Verander eens de gevleugelde uitspraak "Do not just sit there, do something!" in "Do not just do something, sit there!" om vanuit het hier en nu te beschouwen welke richting je nou écht op wilt met je leven. Vanuit die rust komen er antwoorden, niet vanuit je een ongeluk zoeken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je niet weten. Van het concert des levens krijgt niemand een program ,luid het spreek woord. En dat is ook gewoon zo. Dus hou maar op met zoeken en leef gewoon je dagen zoals het je overkomt. En dan uiteindelijk heb je wel een bepaald soort draai of slag te pakken. Ik heb al zo vaak toekomst plannen bedacht en schema s van hoe ik het graag wil hebben. Maar ik ben daar maar snel weer van af gestapt, want iedere keer wanneer ik dacht dat het precies zo ging zoals ik het graag wilde en mijn doel had bereikt dan gebeurde er wel weer wat waardoor al mijn plannen weer mislukte. En mijn levensdoel weer verder weg leek dan ooit. En nu ik er niet meer mee bezig ben,om me zulke dingen af te vragen, gaat het eigenlijk vanzelf. Mijn levens doel is dan ook gewoon PLUK DE DAG. En dat geld denk ik voor de meeste mensen wel zo,n beetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doel van het leven kun je vinden door logisch na te denken. Als je om je heen kijkt en je ziet de prachtige kleuren, vormen, creaties in de natuur, dan moet er meer zijn

het werkelijke doel van het leven staat opgetekend in de bijbel. Het slot van de zaak, nu alles is gehoord, is: Vrees de [ware] God en onderhoud zijn geboden. Want dit is de gehele [verplichting] van de mens. (prediker 12:13 )

in romeinen 1:20 word gezegt dat mensen niet te verontschuldigen zijn als ze niet nadenken. en iedereen is zelf verantwoordelijk hoe hij dat doel in vult

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We kunnen ons levensdoel bepalen door simpelweg vragen te stellen en m.b.v. logisch redeneren.
QUOTE:Iemand die ernaar streeft te doen en denken wat juist is, iemand die oprecht is en zichzelf niet voor de gek wil houden, iemand die naar de waarheid zoekt en partijdigheid en vooroordelen in zijn opvattingen probeert te voorkomen, iemand die naar kennis zoekt in alle beschikbare bronnen, iemand die nadenkt over wat hij ziet, altijd naar verklaringen zoekt en niet accepteert dat dingen nou eenmaal zijn zoals ze zijn zonder enige reden, iemand die tegenstrijdigheden probeert te voorkomen in zijn begrip van dingen, zo iemand is rationeel en zo iemand streeft ernaar om te denken, leren en beslissen op een moreel goede wijze.
Als iemand probeert te doen wat moreel goed is erkent hij al dat er een moreel ideaal bestaat om naar te streven. Zo’n moreel ideaal bestaat alleen als het bestaan als geheel iets moreel goeds bereikt, in andere woorden, als het bestaan een doel heeft.

Als je denkt dat het bestaan in zijn geheel geen doel heeft en niets bereikt dan vloeit daaruit voort dat alles wat je doet in dit leven ook geen enkele zin heeft - jou leven zou dan dus geen enkele waarde toevoegen aan het bestaan.
Dit betekent dat jij tot alles in staat zult zijn zonder een bepaalde richtlijn te hebben. Men zal stelen, moorden en liegen. Onbewust volgen we de regels van bepaalde wereldgodsdiensten waaruit de hedendaagse wetten en regels zijn gebaseerd. Al zou je een atheist zijn je volgt toch Goddelijke regels.

Laten we een kijken nu naar de doelen die enkelen van ons mensen tegenwoordig hebben:
Rijk worden, gelukkig zijn, veel macht hebben, een goede gezondheid, een goed baan, alom gerespecteerd worden, status krijgen etc.
Wat heeft bovenstaande allemaal voor zin als de gemiddelde mens maar max 100 jaar leeft en deze uiteindelijk zal sterven en alles van dit achterlaat. Helemaal geen zin als het tijdelijk is neem ik aan.
We zijn er allemaal over eens dat deze wereld op een dag zal vergaan wetenschappelijk en religieus gezien. Dus alle wereldse zaken waar men naar kan streven zullen vergaan. Dit betekent dat ons doel verder gaat dan het wereldse leven. Het doel is het goede aan te sporen, het slechte te verbieden en goede daden te verichtten, de armen te helpen, de waarheid te spreken, rechtvaardig zijn, eerlijk te zijn, iedereen gelijk te behandelen, te bidden. En wie heeft ons dit geleerd? De religieuze boeken oftewel God. Dus uiteindelijk God te aanbidden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing