Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

We kregen een anonieme brief met: "HALLOWEEN Op deze avond komen wij langs de deuren en roepen Trick or Treat!!" Wat daarmee te doen?

Verder staat er: "Hallo allemaal, Maandag 31 oktober 2011 is het weer tijd voor het griezel/snoepfeest. De kinderen vragen u hiermee om een kleine traktatie. Het zou leuk zijn als u wat snoep in huis heeft, maar is uiteraard geen verplichting. Alvast dank!"

Dit hebben we nog nooit megemaakt. Ook niet bij de ons bekende feestdagen als bij voorbeeld Sinterklaas, Sint Maarten, Kerstmis, Carnaval, Palmpasen.

Waarom deze uitheemse invloeden en pogingen om Nederland om te vormen naar vreemde, buitenlandse gebruiken en gewoonten?

Zijn we met deze beïnvloeding nog wel vrij om hieraan wel of niet mee te doen?

Toegevoegd na 51 minuten:
Dedze actie valt op. Het gaat me er om dat je tevoren een anonieme brief ( in kleurendruk en -foto's) in de bus krijgt (marketing) waarmee de geplande activiteit wordt aangekondigd. Dat men je zo tracht te beinvloeden dat je je gedrongen voelt om mee te doen.

Toegevoegd na 57 minuten:
Dedze actie... moet zijn Deze actie...

Toegevoegd na 6 dagen:
Het valt op dat veel mensen er geen probleem mee hebben met de anonimiteit waarachter de verzender van de brief zich verschuilt. De opsteller is daardoor niet aanspreekbaar op de inhoud van zijn boodschap. Dat wordt geaccepteerd!

Toegevoegd na 1 week:
Wat is de reden dat er zo veel antwoorden en reacties zijn op een dergelijke vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Om eerlijk te zijn ben ik het volledig met je eens! Wat is er mis met onze eigen Sint Maarten op 11 november? Dan gaan de kinderen met lampionnen en liedjes zingend langs de deuren. Dat is toch ook al een snoepfeest?! Het is zelfs zó dat de scholen hier in de buurt (Almere) eraan meedoen! En onze jongens halen dan zoveel op dat ze er tot aan Sinterklaas genoeg aan hebben...
Mijn advies: ga op de 31e lekker uit eten en laat de marketeers het ... krijgen!

Toegevoegd na 7 minuten:
het gaat je gevoelsmatig geloof ik meer om het marketing gebeuren, dan om het feest op zich.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Als je mee wilt doen snoep halen, als je niet wilt niet meedoen. Het is geen officiele feestdag dus je bent niet verplicht om mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat je het te serieus neemt. Het is niets meer dan een poging om iets leuks te organiseren voor kinderen, met het vriendelijke verzoek om daaraan mee te doen.
Als je niet mee wilt doen, doe je niet mee. Simpel.
bamibal
13 jaar geleden
Dit is waarschijnlijk gewoon een bericht van de kinderen/mensen die maandagavond 31 oktober langs de deur komen om snoep op te halen. Dit bericht is waarschijnlijk bedoelt zodat u daar rekening mee kunt houden met het kopen van snoep o.i.d..
Het is aan u om hieraan mee te doen.
Het is waarschijnlijk net zo iets als me sint maarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gebeurt ook bij ons op school van de kinderen. Ze lopen met kleine groepjes in de straten vlak bij school en brengen dan ook deze brieven rond alleen staat erop dat als je niet mee wil doen je het briefje voor de raam moet hangen zodat ze voorblij lopen. De groepjes nemen allemaal een andere straat en lopen echt de deuren met briefje voor de raam voorbij, uiteraard met begeleiding van ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij ons in de buurt doen ze het al jaren
dus doe gewoon mee als je het leuk vind om sociaal contact te hebben met buurt bewoners en anders doe je niet mee het lijkt me sterk dat ze je daarop kaan aankijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vieren ze bij jullie in de buurt ook sint maarten? Dan zou ik er nu niet aan meedoen..... Vieren jullie geen sint maarten, zou ik het wel doen.

Maar je hoeft je niet verplicht te voelen om mee te doen, er zijn met sint maarten ook genoeg mensen die expres uit eten gaan, of lekker boven tv gaan kijken met alle lichten beneden uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gewoon een persoon (of groepje) is die Halloween graag in Nederland wil invoeren omdat ze dat een leuk feest vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat een buurtvereniging iets wil organiseren voor de kids.Je ziet het wel eens op tv.Als je er niet aan mee wil doen prima,je mag ze ook bang maken hoort bij deze avond.En daarna op snoep trakteren voor de schrik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het gewoon een goedbedoelde poging om mensen van te voren in te lichten dat er iets komt wat niet gebruikelijk is. Tegelijkertijd is het een hint dat ALS je meedoet je nog iets in huis kan halen.
Je moet helemaal zelf weten of je geeft of niet. Het is geen officiele feestdag maar ook op die dagen ben je helemaal niks verplicht aan niemand lijkt me.

Sinterklaas wordt toch ook aangekondigd? Daar liggen de spullen al in oktober,november al in de winkel dus ik zou me niet druk maken. Ondanks dat het vrij vreemd is nog, is het wel leuk. Al die kleine apies die griezelig verkleed zijn en om snoep vragen of je leven. Er lopen sowieso ook volwassenen mee voor de veiligheid. Er zijn namelijk ook genoeg mensen die maar al te graag kinderen aan de deur hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is er een soort vereniging die zoiets doet. Of het zijn grappenmakers. Trek je er niets van aan, jullie zijn altijd vrij om zelf te beslissen of jullie meedoen met die actie. Laat je dus niet dwingen door zó'n brief. Weggooien en gewoon je eigen ding doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn ouders in de buurt wordt dit ook gedaan. Door het van te voren aan te kondigen voelen mensen zich niet voor het blok gezet als er aangebeld wordt. Mensen kunnen dus kiezen of ze wel of niet iets in huis halen.

Om het nog duidelijker te maken wordt gevraagd of mensen die mee willen doen een kaarsje of waxinelichtje laten branden bij het raam. Dan worden de mensen die niet mee willen doen niet lastig gevallen.

Jammer dat de brief anoniem is. Anders had je misschien iets dergelijks voor kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe stamt Halloween (en ook Allerheiligen!) af van samhain (spreek uit sowain). Dit is een oud heidens feest om de doden te herdenken dus zo uitheems is het niet! In de loop van de jaren zijn hier echter commerciële tinten aan toegevoegd zoals inderdaad het langs de deuren gaan voor snoep. Vooral voor kinderen is deze vorm erg leuk en ik denk dat de mensen dus vooral goedbedoeld een leuke actie wilde organiseren. Gezien een aantal mensen niet bekend zijn met het feest is het slim geweest om van tevoren een brief te sturen zodat deze mensen niet zomaar overvallen worden. Aan u de keus om dan hier wel of niet aan mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou meedoen. leuk voor die kindertjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet verplicht dit te doen, desnodos hang je een briefje op de voordeur met daarop: gewenst niet aan te bellen ofso...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien dit een feest is met een heidense achtergrond doen echte christenen daar niet aan mee, het is afgeleid van aller zielen en aller heiligen 1,2 november zie bijgaand artikel:Wat ligt aan feestdagen ter herdenking van de „geesten van de doden” ten grondslag?
In The Encyclopædia Britannica (uitgave 1910) staat: „Allerzielen . . . de dag die in de Rooms-Katholieke Kerk gereserveerd is voor de herdenking van de overleden gelovigen. De viering is gebaseerd op de leerstelling dat de zielen van de gelovigen die bij de dood niet van dagelijkse zonden gereinigd zijn, of geen boete hebben gedaan voor in het verleden begane overtredingen, niet tot de zalige aanschouwing kunnen geraken en dat ze hierbij geholpen kunnen worden door gebed en door het misoffer. . . . Zekere populaire geloofsovertuigingen die verband houden met Allerzielen, zijn van heidense oorsprong en onheuglijke ouderdom. Zo gelooft het boerenvolk van veel katholieke landen dat de doden op de avond van Allerzielen naar hun vroegere huis terugkeren en het voedsel der levenden nuttigen.” — Deel I, blz. 709.
Het boek The Worship of the Dead wijst op deze oorsprong: „In de mythologieën van alle natiën uit de oudheid zijn de gebeurtenissen van de Zondvloed verweven . . . De steekhoudendheid van dit argument wordt geïllustreerd door het feit dat er ter herdenking van de gebeurtenis in kwestie een groot feest voor de doden wordt gevierd, niet alleen door natiën die min of meer in contact met elkaar staan, maar ook door andere, die ver van elkaar gescheiden zijn, zowel door de oceaan als door eeuwen van tijd. Dit feest wordt bovendien door allen juist op of omstreeks de dag gevierd waarop, volgens het Mozaïsche verslag, de Zondvloed plaatsvond, nl. de zeventiende dag van de tweede maand — de maand die nagenoeg overeenkomt met onze novembermaand” (Londen, 1904, Kolonel J. Garnier, blz. 4). Deze feesten begonnen dus in feite met het vereren van mensen die in Noachs dagen door God wegens hun slechtheid waren verdelgd. — Gen. 6:5-7; 7:11.
Dergelijke feestdagen waarop de „geesten van de doden” worden geëerd alsof ze in een ander rijk voortleven, zijn in strijd met de beschrijving die de bijbel van de dood geeft, namelijk een toestand van volkomen onbewustzijn. — Pred. 9:5, 10; Ps. 146:4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het ook marketing, maar als je van niets weet en er staan op Halloween ineens allemaal kinderen voor je deur voel je je ook niet op je gemak en had je het wel graag even van tevoren willen weten.
Dit is meer een win-win-win situatie lijkt me.

En als je er geen zin in hebt? Gewoon een briefje aan de deur hangen en je lekker eigen gang gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwachten, en reageren zoals je gevoel je ingeeft op het moment zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u bezwaar tegen reclame voor een amerikaanse feestdag hebt, kunt u een briefje op uw deur hangen dat de kinderen niet met amerikaanse feestdagen maar wel op sint maarten welkom zijn met liedjes en lampionnen.

U hebt wel kans dat het de kinderen erom gaat verkleed over straat te mogen lopen.
Dat zou dan weer jammer zijn als dat feest niet door gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verscheurt de brief en plakt hem op je voordeur, als ze dan nog durven aan te bellen bel de politie ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een anoniem bericht. Tja, als je het niet vertrouwd, hoef je natuurlijk niet open te doen. Als je het wel vertrouwd, zorg dan dat je (voorverpakt!) snoep in huis hebt. Het makkelijkst deelt uit vanaf een platte schaal en de Haribo beertjes (ong.7 a 8 in een klein zakje) doen het altijd erg goed. Bij ons in de buurt zijn ze hier vorig jaar ook mee begonnen en het viel mij op dat er zoveel netjes opgevoede kinderen waren; allen bedankten netjes, graaiden niet en namen allemaal 1 zakje. Keurig en dan is het plezier aan 2 kanten.
Over het argument van de "vreemde gebruiken" moeten we in een andere categorie maar eens verder praten... :-)
Veel plezier met de Halloween-vierders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je er mee moet doen? Helemaal niets. Op zich wel netjes dat je mensen wilt inlichten dat je zo een actie gaat ondernemen, maar inderdaad wel wat opdringerig.

Ik proef een beetje dat je er geen zin in hebt, dus.... netjes opvouwen, en in de doos met het overige oud papier gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap het probleem niet het zijn kinderen vind het beetje raar om je hier zo druk om te maken en ook een beetje egoistisch het zijn maar kinderen.... dus doe gezelig mee kinderen zulle het waarderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees gewoon blij. Halloween is veel leuker dan sint maarten en het wordt steeds mee in Nederland gevierd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing