Wat moet ik doen als ik iemands pincode heb kunnen lezen terwijl iemand stond te pinnen in de winkel?
Regelmatig schermen mensen de pin zo slecht af dat i moeite moet doen om het niet te zien. Nu wil ik mensen niet beroven en ervaar ik dat wanneer ik iemand er op wijs dat ik dit kan (en iemand anders dit ook had gekund) worden mensen doorgaans direct boos op mij. Wat kan je het beste doen als je dit ziet? Persoon waarschuwen? of niks zeggen met als gevolg dat in de toekomst de kans groot is dat hun pinpas een keer gestolen wordt en de rekening leeggeroofd kan worden?
Wat is een correcte manier om iemand hierop aan te spreken?
Door het incident van die vriendin van mij ben ik zelf beter op gaan letten en ook observeer ik anderen door de angst dat het mezelf en bekenden ook kan gebeuren.
Ik ben ook van mening dat ik me niet met andermans zaken moet bemoeien en dat het iemands eigen verantwoording is maar ik zou liever hebben dat wanneer ik het structureel verkeerd zou doen dat iemand me dat zou vertellen dan dat op een zekere dag mijn rekening leeg is.
Het feit dat je meld dat ik geen fatsoen heb is mede ontstaan door vervelende ervaringen in het verleden.
Los van fatsoen maar als ik voor je bij de kassa bij een winkel sta te betalen met 1 vinger en jij je moet omdraaien om mijn pincode niet te zien dan doe ik het voor mijn gevoel eigenlijk verkeerd. De gebruikelijke afstand die ik houd op mensen voor mij is altijd minimaal 2 meter geweest.
Mijn Oma noemde vroeger haar pincode hardop en omdat ze slecht hoort kon iedereen dat horen. Zou je er dan ook niks van zeggen?
Inderdaad het is ieders eigen verantwoording. Als niemand zich daar mee bemoeit zal nederland een paradijs worden voor fraudeurs.
Mensen hebben blijkbaar liever dat ze bestolen worden dan dat een oplettende burger hen op de risico's wijst.
Dat stiekeme hoort niet in mijn ogen, houdt voldoende afstand en laat anderen niet zien hoe je pincodes kan meelezen!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.