Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vieren we sinterklaas terwijl we (kleine) kinderen bijbrengen om niet te liegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

M.i. is er niks tegen het vieren van Sinterklaas, ook al zie ik het als een groot (leuk) commercieel feest. Het heeft ook wel wat, ál die toestanden om de sfeer van "gezelligheid" en "kneuterigheid" te creëren. Typisch Nederlands en daarom leuk, die traditie.
Maar: om kinderen te vertellen, dat de Sint ècht bestaat, dat gaat mij veel te ver en dat heb ik ook nooit gedaan bij mijn zoon. Dat zie ik ook als een vorm van liegen.
Frappant was dan wel, dat hij er toch deels in meeging, omdat er op school veel aan wordt gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat het genieten zwaarder weegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een feest, en dat heeft weinig met liegen te maken. Je vertelt de kinderen ook van Roodkapje, pratende dieren en n prinses die 100 jaar slaapt. Dat wordt ook niet als liegen gezien.
Het is allemaal gewoon spannende folklore, niet meer of minder
13 jaar geleden
We vertellen kinderen wel dat ze niet moeten liegen, maar dan ook weer dat ze niet altijd de waarheid mogen spreken. Kinderen kijken dus maar naar ons voorbeeld en liegen vrolijk mee. Leugens mogen alleen niet volgens de regels, maar de samenleving hangt er van aan elkaar; inclusief de feesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinterklaas, de kerstman en de paashaas zijn niet zozeer bedoeld als leugen maar het is een soort spel voor groot en klein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de prachtige bijkomstigheden van mens zijn, is dat je het vermogen hebt om te fantaseren en je in te leven in dingen die er niet echt zijn. Voor kinderen is de grens tussen werkelijkheid en fantasie heel vaag. Ze hebben geen enkele remming om in dingen te geloven. Kinderen genieten daar van. Ze spelen ook dingen waarvan ze weten dat ze niet waar zijn, zo oefenen ze voor de echte wereld. En volwassenen vinden het leuk om mee te spelen, want wij zijn de 'spelende mens'.

Het heeft niks met liegen te maken.

Als jij naar een fantasy film kijkt, doe je eigenlijk het zelfde. Je weet dat het geen feiten zijn, dat het in het echt niet kan, maar je zet jezelf over je ongeloof heen en je geniet. Suspension of disbelief noemen we dit. Dit is zo iets basaal menselijks, eigenlijk doe je zelfs het zelfde als je in een onbewijsbare almachtige god gelooft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het toch geen liegen noemen wanneer je kinderen vertelt over het sinterklaasfeest! Volgens mij noem je het een volksgebruik (cultuur) ,zolang je ze maar niet bang maakt en ze laat fantaseren kan het geen kwaad.
13 jaar geleden
Omdat gene doortegeven aan de kinderen waar ik als kind ook zelf van heb genoten
En super spannend vond .(ook wel n beetje eng ) bang voor zwartepieten .
Nam het behoorlijk serieus .
zwart /wit tv kijken naar de intocht van sinterklaas in mn tijd .

Vooral omdat wanneer je stout was geweest met de roe kreeg of in de zak mee ging naar Spanje .
Werd in mijn tijd de nadruk opgelegd .

Zag het in mn levendige en zeer rijk aan fantasie helemaal al gebeuren.
En natuurlijk was ik stout geweest en dus wachtte vol spanning af .wat er ging gebeuren .
Viel altijd nog mee )))

Dit laatste gedeelte heb ik niet de nadruk opgelegd bij de kinderen.Het is immers een leuk en spannend kinder feest .

Of je het liegen kunt noemen vindt ik van niet ,je speelt het spel mee .
totdat er een wijsneus tussen zit (de oudste )die vraagt t sint lijkt een beetje op die en die meneer een bekende uit het dorp.

Dan vertel je het gewoon eerlijk en heb je samen een geheimpje voor de aller kleinsten .

Toegevoegd na 2 minuten:
is mijn reactie .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat kinderen er van genieten. Het is een feest. Ik heb mijn ouders het nooit verweten dat ze tegen me hebben gelogen over Sinterklaas. Ik was alleen maar blij dat ik al die cadeautjes heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het maar een grove leugen en chantage.
Als je niet het hele jaar lief bent wordt je in de zak gestopt en meegenomen naar Spanje.

Daar zat ik als kind wel eens mee in mijn maag, wat als ik meegenomen wordt? (haalde wel eens wat kattenkwaad uit) niks ernstigs bij mij weten, maar toch...

Ik was destijds blij dat ik erachter kwam dat het allemaal maar verzonnen was en stond er raar van te kijken dat mijn ouders me voorgelogen hadden + dat de omgeving er ook nog eens net zo hard aan meedeed:(

Toegevoegd na 2 minuten:
En zelf maar preken, jongen, je mag NOOIT liegen of de boel verdraaien, ik hoor het ze nog zo zeggen, huichelaars:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite is het liedje "Slaap kindje slaap, daar buiten loopt een schaap met witte voetjes" ook een leugen want die loopt niet los voor je deur. TV programma's als teletubbies is ook een leugen en Sinterklaas inderdaad ook, niet geheel (want hij heeft echt bestaan) maar hij leeft nu niet meer nee, en om iemand voor te doen als Sinterklaas en zwarte Piet is dus in feite een leugen, net als sprookjes. Het punt is alleen dat niet alle leugens per definitie slecht zijn sprookjes (die vrijwel altijd goed aflopen tegenwoordig) maar zoals Sinterklaas....sja, je hoeft het niet te vieren natuurlijk, hij bestaat immers niet meer! De verjaardag van je overleden opa en oma vier je toch ook niet meer, je verkleed je toch ook niet als je opa en oma en neemt je kinderen op schoot....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing