Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is puur en alleen objectief beantwoorden van een vraag mogelijk?

Is het niet zo dat er bij iedere vraag min of meer de mening van de beantwoorden word geinventariseerd?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik bedoel dat natuurlijk niet bij de concrete vragen zoals de 1e beantwoorder hier onder aangeeft.Daar is maar 1 antwoord op mogelijk,maar als een vraag met meerdere antwoorden beantwoord kan worden lijkt mij dat je niet meer geheel objectief kunt zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, objectiviteit is een illusie. Alles is door de mensen bedacht en heeft geen enkele vastliggende reden.
Wat wel vastligt is hoe je zelf in het leven staat, als je wilt dat anderen je begrijpen of je waarderen moet je bedenken hoe anderen over je denken en daar rekening mee houden. Het is dus eigenlijk in je eigen voordeel om je aan te passen aan de 'objectiviteit' (= algemeen aanvaarde feiten) en die zijn er niet voor niets. Wat JIJ wilt is namelijk wat iedereen wil (zo uniek ben je niet ;-) en dat is veiligheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, natuurlijk is dat mogelijk. Als iemand vraagt: hoe schrijf je diarree, dan is het enige en juiste antwoord: met dubbel r en dubbel ee.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo zijn er nog ontelbaar meer voorbeelden te verzinnen. Ik kom nu op het woordje diarree omdat ik dat een paar keer verkeerd gespeld zag staan op GV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een groot deel van de vragen is objectief te beantwoorden. Of het nu een vraag is 'wat is de steilste treinbaan ter wereld' tot 'Mag ik voor een inrit parkeren'.

Maar andere vragen, zoals 'wat is het leukste behang voor een kinderkamer' zijn dat niet. Die horen dan ook niet op een kennis site thuis, maar op een chat forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt echt aan de vraag. Wanneer je bijvoorbeeld vraagt: wat is de beste politieke partij. Je kan daar eenduidig antwoord op geven. Op zo'n vraag moet je als antwoord objectief de partij en waar ze voor staan weergeven, maar een antwoord op de vraag komt er niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Objectief antwoorden kan in zo'n geval lastig zijn maar hoeft niet onmogelijk te zijn. Als je weet dat er meerdere mogelijkheden zijn en je ze allen noemt, dan kan je ook objectief zijn.

Soms... is het onmogelijk om objectief te antwoorden, als iemand je vraagt of een schilderij mooi is of niet lijkt het me lastig om geen subjectief antwoord te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, denk maar een rechters. Die moeten elke zaak objectief behandelen. Maar dit zijn natuurlijk ook maar mensen, en er zit altijd wel een persoonlijk aspect in zo'n uitspraak...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing