Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom willen bepaalde mensen totale macht hebben over anderen(dus dictators,heersers,keizers,absolute koningen,enz.)?

Ik bedoel: zoals Saddam Hussein,Ghaddafi,Basjar al Assad,Stalin,Kim Yong Il,Hitler,Mussolini,keizer Nero,Napoleon,enz,) .
Proberen ze zo,op die manier,zichzelf ahw. * onsterfelijk* te maken of zoiets?

Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen.
Wat drijft dergelijke mensen tot hun afschuwelijke moorden en daden?

Is daar psychologisch/sociologisch onderzoek naar gedaan?

Of zijn ze gewoon * gek*/ * schizofreen* ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Die zitten in een vicieuze cirkel waarbij de hoofdgedachtegang is dat zwakte taboe is. Met zwakte wordt je afgemaakt. Dus sterk zijn is de enige oplossing. Sterker zijn dan anderen.
Hoe meer ze laten zien dat ze sterker zijn dan jij, hoe zwakker jij je zult voelen en hoe sterker zij daardoor zijn geworden.
Maar de grootste angst die zij hebben is om overheerst te worden door anderen en dat als zwakte te zien. Dat nooit en ze zullen blijven vechten met hand en tand.
Ze gaan liever dood dan te moeten leven in zwakte.

Zwakte is ook een teken om je eigen pijn en verdriet toe te laten. Die zijn vaak zo groot dat zij dit zelf bestrijden door sterk te zijn. Die sterkte naar buiten en anderen gericht, zodat de eigen innerlijke en zwakte wordt vergeten en verdrukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ieder mens zit anders in elkaar. Ik begrijp het handelen ook niet van mensen die bijvoorbeeld een vuilniszak op straat pleuren of ander asociaal gedrag vertonen.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde, maar goed, sommige dingen bevreemden mij wel, en jou blijkbaar ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe grenzen als ze de zijne hebben bereikt, je wenst eerst een fiat, heb je deze een dan wens je een audi enzevoort. Uiteindelijk is er niets meer te wensen over waardoor je over gaat op extreme situaties zoals een volledig chrome mercedes of iets dergelijks. Dit gaat zo met macht bij bepaalde leiders in bepaalde landen, ze willen steeds meer macht omdat macht hun een voldaan gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen zich als die leiders zouden gedragen, het is alleen dat veel mensen niet in die positie komen. Er zijn ook films over wat macht met mensen doet( ik herinner me een Duitse film: das experiment oid, met bewakers en vrijwillige gevangenen).
Macht kan vreselijke dingen in een mens ophalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort "waarom" vragen zijn niet te beantwoorden.
Ieder mens is anders en ook iedere dictator is anders.

Genen, opvoeding, tijdsgeest, gelegenheid, omstandigheden, succes, aanmoediging, geestestoestand....Combinatie van factoren.

Het is niet te bevatten voor een "normaal" mens.
En het ergste is: Je weet niet wat je zelf zou doen als.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat toch ook met opvoeding temaken kan hebben ,
Karakter van de persoon zelf zo als hitler was een zoon van onwettige kind dus nooit erkent door een vader.
Er zijn wel hier daar onderzoeken gedaan .
Ook vis discover channel is er serie over gemaakt waar de
hele levens gaan van een aan taal van die personen na
Gegaan en zeker dat narsisties gedrag vertonen .
Ik denk als echt goed gaat google dat al heel end verder komt met je vraag s6 ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ieder volk krijgt de regering die hij verdient" Mensen laten toe dat anderen machtig worden. Dat willen ze zelfs. Want als je anderen "volgt"hoef je zelf je weg niet te bepalen. In dat gat springen mensen die het lekker vinden het "voor het zeggen te hebben". Klinkt erg eenvoudig, maar de geschiedenis toont aan dat dit altijd weer gebeurt. Steeds weer....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing