Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de etiquette bij een draaideur?

Uitgaande van een NIET-automatische draaideur.

Is het dan nog steeds "dames gaan voor", of moet je als man juist eerst gaan zodat de dame niet hoeft te duwen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor niet-automatische draaideuren is inderdaad een uitzondering op de etiquette van 'dames gaan voor', net als op de al genoemde trappen en het binnengaan van een horecagelegenheid.
De goede antwoorden waren eigenlijk al gegeven (en zijn net als de meeste etiquette-'regels' gewoon heel logisch) maar ik heb er nog wat bronnen bij gevonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De meeste draai deuren draaien automatisch. Dus als je je dan als heer wilt gedragen laat je de dame voor. Bij een draai deur die je zelf moet duwen. Zou ik (als ik heer was) tegen de dame zeggen; zal ik even voor gaan dan kan ik de deur voor je duwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij een draaideur gaan criminelen altijd voor...

Nee draaideuren komen niet zo vaak voor dat er een etiquetteregel speciaal voor geschreven is... Wie het eerst komt het eerst maalt...
Natuurlijk zijn er hardnekkige etiquette-aanhangers die hier ook het vrouwelijke schoon voor laten, maar specifieke regels zijn er niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen bij draaideuren gaat de heer voor om zo de deur vooruit te duwen en de snelheid van de draaideur voor de dame aan te passen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing