In hoeverre heb je rechten op een zelf ontwikkeld logo?
Wij hebben als gemeentepartij een logo ontwikkeld met als achtergrond de gemeentevlag, dit zijn 2 kleuren in horizontale strepen. Onze naam staat erin geschreven.
We hebben vervolgens een website gemaakt en als opening dit logo neergezet in de vorm van een wapperende vlag met onze naam erin geschreven.
Ineens zagen we tot onze verbazing dat een andere partij haar website opende met onze vlag, met alleen onze naam eruit gehaald en hun naam geplaatst. Mijn man als webmaster en ontwikkelaar van die vlag/logo heeft meteen contact opgenomen en zijn bezwaar geuit.
De andere partij was zich van geen kwaad bewust, volgens zeggen en claimden dat zij gewoon de gemeentevlag hadden gebruikt en dat het iedereen is toegestaan deze vlag te gebruiken. Mijn man gaf echter aan dat zij in dit geval ons logo gebruikten en dat zij een ander logo hadden. Mijn man heeft toen aangegeven dat hij geen bezwaar had dat ze onze animatie gepikt hadden maar wel dat ze ons logo gebruikten waaronder wij bekend staan. Hij heeft ze zelfs deze vlag nog toegestuurd alleen ingevuld met hun logo erin dan. Als ze deze niet veranderen. hebben wij dan een poot om op te staan?
Toegevoegd na 11 uur:
Inmiddels is de kwestie opgelost. Contact opgenomen en vriendelijk uitgelegd dat we "not amused" waren. We hebben zojuist gezien dat ze onze vlag hebben verwijderd en op hun site een andere hebben geplaatst. Alles is nu weer 'pais en vree'. Bedankt voor jullie reacties. Ik kon helaas geen beste antwoord aanwijzen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.