Waarom wordt het geven van borstvoeding tot ongeveer het eerste levensjaar maatschappelijk geaccepteerd en daarna niet meer?
Borstvoeding geven is iets heel natuurlijks, dat zullen veel mensen denk ik met me eens zijn. Na het eerste levensjaar veranderd deze mening abrupt, het eens zo natuurlijke moet plaats nemen voor iets walgelijks. Borsten zijn hier voor bedoeld, als het niet natuurlijk zou zijn, zou je lichaam na het eerste jaar deze medewerking al niet meer geven. We drinken ons hele verdere leven de moedermelk van dieren, maatschappelijk geaccepteerd. Maar een kindje van drie die zijn eigen moeder's melk drinkt wordt bestempeld als niet normaal.
In de VS zijn zelfs rechtzaken waarin de moeders met de kinderbescherming werden geconfronteerd omdat ze te lang borstvoeding gaven.
Toegevoegd na 1 dag:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik begin te denken dat het als iets walgelijks wordt gezien omdat 'wij' borsten zijn gaan associeeren met andere 'dingen' en gevoelens dan het natuurlijke doel. Zoals ik al eerder heb benoemd wordt het als normaal gezien als wij het melk drinken van dieren. Wanneer wij onder een koe gaan hangen en de melk rechtstreeks uit haar uiers gaan drinken zal iedereen het weer walgelijk vinden. Ik denk dat het er niet om gaat dat een kind moedermelk drinkt, maar dat een kind aan een borst zuigt.
Ik wil niet zeggen dat je een kind van acht jaar nog borstvoeding moet kunnen geven. Ergens zou je wel ongeveer een lijn 'moeten' trekken. Ik ben van mening dat je een kindje van drie gewoon borstvoeding zou mogen geven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.