Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, door een ongewild en onbewuste fout, die ik zou willen zo snel mogelijk rechtzetten, bevind ik mij in een diepe depressie. Raad aub?

Ik heb onbewust en zeker ongewild een fout gemaakt. Ik zou deze willen rechtzetten, doch de persoon waarover ik mij dien te verantwoorden is in verlof en dit tot eind augustus. Deze wachttijd lijkt mij echt superlang en bijna onoverkomelijk. Hierdoor word ik elk moment geplaagd door de vraag of ik het goed kan maken. Het is voor mij een obsessie geworden en ik functioneer niet normaal meer. Kan iemand mij helpen om de te overbruggen tijdspanne iets rustiger te overbruggen? Hartelijk dank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Uit je vraag kan ik niet helemaal lezen of het gaat om een fout op het professionele vlak of het persoonlijke vlak. Maar het lijkt iets groots, en iets dat niet oplosbaar is, ook niet als degene bij wie je je moet verantwoorden (vriend/vriendin/collega/leidinggevende?) straks terug is. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat je in dat geval in zak en as zit. Je wilt graag meteen de consequentie weten van je fout en daar niet drie weken op wachten. Maar als het probleem niet kan worden opgelost door de persoon-met-verlof, dan heeft het geen zin om nu contact te zoeken. In dat geval kun je je beter bedenken hoe een dergelijke fout in de toekomst te voorkomen en daarmee aan de slag gaan. Dan ben je toch op een constructieve manier bezig met de gemaakte fout, en kun je dat straks ook laten zien.

Weet je nog niet zeker of de fout niet toch kan worden hersteld, maar heb je het er nog met niemand over durven hebben, doe dat dan toch. Eens zal de fout uitkomen. En dan kun je maar beter hebben geprobeerd die te herstellen. Deel de fout dus met een collega of vriend voor het vinden van een oplossing, of voorkomen van erger.

Ben je bang dat je fout voor jou persoonlijk consequenties heeft, vraag jezelf dan af hoe jij als leidinggevende of vriend zou reageren als iemand dezelfde fout had gemaakt. Zou je die streng bestraffen, of zou je mild zijn? Neem daarbij mee dat de fout onbewust is gemaakt, en tel ook eventuele andere fouten uit het verleden. Waar kom je dan op uit?

Dat je gespannen bent op dit moment is normaal. Maar de situatie wordt er niet beter van als jij nu niet meer goed functioneert.
Dan heeft de persoon-met-verlof straks twee problemen: de fout waar je je zo druk over maakt, en een overspannen medewerker/vriend. Ik denk dat diegene liever heeft dat je je hier doorheenslaat. En daar zou ik me dan ook op richten deze weken.

Hopelijk valt het dan allemaal mee als het moment daar is. Heel veel succes en sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Is deze persoon ook niet bereikbaar tijdens dit verlof? Anders zou je kunnen overwegen hem/haar een brief/e-mail/sms te sturen waarin je aangeeft hoe erg je met het voorgevallene zit en of je na het verlof een gesprek hierover zou kunnen hebben. Gevoelsmatig doe je dan toch iets op dit moment. Sterkte in ieder geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer die persoon te bereiken via mail of brief om hem/haar uit te leggen dat je een fout hebt gemaakt en je verontschuldigd hiervoor. Kan je de persoon echt niet bereiken, maak dan al een mail of brief waarin je uitlegt hoe fout je was. Dan is dit reeds klaar tegen dat hij/zij terug bereikbaar is en zal het je gemoedsrust misschien doen toenemen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er geen mogelijkheid die persoon een brief te sturen, waarin je je gevoel uitlegt? En als dat niet kan, kan je misschien vast tóch die brief schrijven, zodat je de eerste
wanhoop een beetje van je afschrijft. Brief verzegelen, en proberen ermee te leven dat je nog drie weken moet wachten.
Of anders een goede kennis van die persoon in vertrouwen nemen?
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet die persoon trouwens van je fout af???
Kan je die persoon misschien via email bereiken en is een email sturen dan een optie? Dan ben je het grootste gedeelte van je schuldgevoel kwijt en kan je die persoon bij terugkomst is er nog eens over aanspreken. Of misschien kan je die persoon wel bellen en of over de telefoon het probleem uitleggen of vragen of je langs mag komen?
Wat je ook zou kunnen doen is er met iemand, die je vetrouwt en niets met het probleem heeft te maken, over praten. Dat doe ik meestal ook als ik denk dat ik fout ben geweest maar het niet zeker weet of om de mening van de ander te vrage. Soms is het niet zoals jij het in je hoofd hebt, maar iets genuanceerder. We zijn vaak geneigd het probleem enorm op te blazen.
Wat je ook nog kan doen is een brief schrijven. Je post hem niet en geeft hem ook misschien niet maar je kan je gevoelens er wel in kwijt.
Probeer niet de hele dag te piekeren maar zeg tegen jezelf als je er 1 keer over nagedacht/gepiekerd hebt: klaar, ik weet het nu wel, ik kan de fout nu niet rechtzetten!
Spreek streng tegen jezelf: je kon er niets aan doen, je hebt het niet met opzet gedaan. Mensen maken nu eenmaal, helaas, soms fouten! probeer jezelf te vergeven.
sterkte!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
anderen hadden al soort gelijk antwoord gegeven zie ik na mijn post, dit wist ik dus niet...
maar wel grappig dat we allemaal hetzelfde idee hadden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch de fout zelf even beschrijven, wellicht zijn er hier mensen die oplossingen /raad hebben.
Kijk vooral uit dat je geen Mister Bean achtige kapriolen uithaalt waardoor een misschien nu nog klein probleem alleen maar groter word.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Zoals het op mij overkomt is het een fout die op zakelijk gebied is gebeurd. Indien dat het geval is dan zou het toch beter zijn geduldig te blijven. Is het een fout die meteen opgelost dient te worden omdat het schade kan aanbrengen aan het bedrijf dat zou ik een vervanger of indien die er niet is dit via de mail kenbaar maken.
Is het op persoonlijk gebied, dan staat niets jou in de weg om degene te bellen, schrijven of mailen. Als het een breuk van vriendschap of relatie zou betekenen dan is dat hetgene wat dan niet te voorkomen is.
Om gemoedsrust te krijgen kun je beter gelijk dit aan degene te vertellen. Het is nooit het geval dat je iemand niet kan bereiken. We hebben zoveel manieren tegenwoordig om met elkaar te communiceren.
Als het idd een zakelijke aangelegenheid is dan is dat zeker heel moeilijk en kan het verstrekkende gevolgen hebben. Het feit dat het een obsessie voor je wordt zegt al genoeg.
Sterkte in deze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zou doen is alles wat me dwarszit opschrijven, in jou geval datgene wat je aan diegene moet vertellen en als je dat gdn hebt ergens in een hoekje gooien en je verstand op 0 denk alleen aan de leuke dingen in je leven. Geniet van je vakantie als diegene terugkomt kan je hem alles vertellen maar je moet het niet opkroppen dat zorgt voor stress en stress is niet goed voor je dus probeer kalm te blijven en ondertussen allemaal leuke dingen te doen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fout kun je beter persoonlijk bespreken met diegene, dat ten eerste. Hem dus mailen of schrijven kan grote consequenties hebben, omdat tekst heel vaak verkeerd overkomt, zeker als er een spanning is. Intussen zit jij ermee, dus wat ik je aanraad is: schrijf in een dagboek voor jezelf, schrijf het van je af, overpeins het, en laat het weer rusten voor die dag. ga leuke dingen doen zoek afleiding. Heb je het er weer even moeilijk mee, schrijf dan weer even, maar hou je daarna wel voor dat je het hem wel gaat vertellen als je terug komt, en dat het wel goed komt. Fouten mogen gemaakt worden, daar ben je mens voor. Helaas zeg je niet om wat voor fout het gaat, das jammer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf al zegt wilde je deze fout niet maken, misschien is het goed om bij jezelf te raden te gaan, hoe het komt dat je deze fout dan toch gemaakt hebt, je hoeft je niet te verontschuldigen, je hoeft alleen maar te zeggen wat je voelt. Misschien werd je op dat moment zo beinvloed door andere dingen dat je geen bewuste keuze gemaakt hebt.
Zolang je het niet wilde, treft je geen blaam.
Dus ik zou me niet druk maken, als je de betreffende persoon dit bericht van jou laat lezen, zijn alle wegen open.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer met een telefonisch contact, een sms of een eerlijke e-mail uit te leggen dat je intentie anders is dan wat het veroorzaakt heeft.
Dat haalt de hitte uit de pan en kun je na de vakantie de zaak rechtzetten
Als je geen contactgegevens hebt, poog die dan serieus te verkrijgen en geef eerst alleen bericht DAT je die fout gemaakt hebt.
De lucht is dan gezuiverd voordat een tet a tete confrontatie geschiedt.
Deze zal dan wellicht veel gunstiger verlopen omdat je een eerlijk initiatief hebt getoond.
Dat is voor beiden beter dan de onweersbui afwachten!!
Je kunt het na deze actie beter loslaten en later meer ontspannen de zaak uitpraten.

Bij veel mensen, zoniet haast allen komt een welgemeend excuus erg ontwapenend over en zal begrip en mildheid eerder te verwachten zijn dan boosheid, je ziet immers al in dat je fout zat.

Succes en sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding