Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom begrafenissen in besloten kring ?

Ik begrijp best dat als de nabestaande een beroemdheid, bekende in Nederland is, dat de familie niet zit te wachten op honderden mensen. Maar vaak lees ik advertentie’s waarin staat dat de begrafenis in besloten kring heeft plaats gevonden. Maar waarom willen nabestaande dat dan ? Is het geldgebrek, extra cake kost geld, ook het condoleren na afloop kost geld. Of zie ik iets over het hoofd ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bescheidenheid is de belangrijkste reden. Nogal wat mensen kiezen voor de uitvaart in besloten kring, omdat ze vinden dat er geen ophef van hun dood gemaakt hoeft te worden. Vooral bij ouderen zien we dat regelmatig. De directe familie en een beperkt aantal bekenden is voor hen voldoende.

Ook spanningen binnen de familie kunnen aanleiding zijn voor deze optie. De overledene of de directe nabestaanden kunnen aangeven dat iemand per se niet bij de uitvaart aanwezig mag zijn. Wat dat betreft is het noodzakelijk om onderscheid te maken tussen een uitvaart in besloten kring en in familiekring. In het eerste geval zijn slechts speciaal genode bezoekers welkom. In het laatste geval is de familie uitgenodigd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. +

Andere antwoorden (8)

Het kan de wens van de overledene zijn. Het kan zijn dat de nabestaanden het niet aan kunnen. Er kunnen dus meerdere redenen zijn waarom het zo gebeurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Om een overleden persoon te wilen eren. Moet je nu aan veel voorwaardens voldoen. Het begrip in besloten kring bepaald het. Daardoor zullen er voor hen die willen eren, maar niet voldoen aan voorwaardens gepaseerd worden. De wens van de overledene wordt wordt vaak over het hoofd gezien. Zeker als ze die niet kennen. Daardoor kan het voorkomen dat een huisdier meer eer krijgt dan de mens. Waar gaat dit heen???
De belangrijkste reden die ik mij kan bedenken, naast wat je zelf al zei in geval van BN'ers, is dat mensen geen 'hypocrisie' willen aan het graf. Er zijn mensen die tijdens hun leven nauwelijks bezoek krijgen, maar zodra ze gestorven zijn ineens heel populair lijken. Sommige mensen geven al voor hun overlijden aan dat ze liever een selecte groep op hun begrafenis hebben, die tijdens hun leven ook voor de persoon klaar stonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plus, uiteraard. :)
Mensen willen dan niet dat iedereen zomaar even naar de begravenis gaat, maar dat je met een groep overblijft waar je heel hecht mee bent(vrienden, familie etc.). Het gaatdan niet om geldgebrek ofzo, maar mensen voelen zich dan gewoon fijner met de mensen met wie zij samen willen zijn om zich heen dan met mensen die ze haast niet kennen, of mensen die niet altijd het beste op hadden met de overledene, om nog enigszins iets goed te maken. Dit vinden mensen dan gewoon fijner
En daarbij komt ook nog dat als de overledene wordt gecremeerd, je moeilijk met een paar honderd man kunt komen aanzetten, want dan wordt het te vol, en misschien wel te onpersoonlijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laatste argument klopt niet, alles is te regelen, ook veel mensen bij een crematie
verder een prima antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het onpersoonlijk wordt klopt dan weer wel (of: kan dan wel weer kloppen). :) Van mij ook een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord. Ik wil trouwens wel opmerken dat het soms wel eens voorkomt dat mensen dit doen uit geldgebrek.
Tragisch maar de realiteit.
Dat heeft NIKS met geld te maken. Meestal zijn er andere motieven.

Zoals dat de nabestaanden het niet aan kunnen om alle, veelal onbekende, mensen te condoleren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun jij in de portemonnee van anderen kijken? Heb je enig idee hoe duur een begrafenis is?
Het kan wel degelijk iets met geld te maken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja toevallig weet ik hoe duur een begrafenis is want ik heb laatst mijn moeder nog begraven. De kosten voor extra mensen bij de condoleance is niet heel veel in vergelijking met de vaste kosten voor de rest van het gebeuren.
Wat dacht je van de privacy? ;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet van een overledene die vrij eenzaam was dat hij een besloten begrafenis met alleen familie wilde om de familie niet op kosten te jagen.
Dan ga je toch gewoon een dag later een bloemetje brengen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een publiek figuur is het begrijpelijk dat de overledene soms geen media bij zijn/haar begrafenis wil. Er blijft weinig privé meer over en zo`n laatste afscheid is toch privé.
Bij "gewone" mensen komt het ook voor. Het heeft vaak niets met geld te maken. De overledene of de directe familie kunnen dat zelf bepalen. Soms is een overlijden zo pijnlijk dat het prettiger is om afscheid te nemen in een besloten kring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind een begrafenis altijd een heel intiem moment. Het moment dat het lichaam van een geliefde in de aarde verdwijnt... Als je jouw geliefde is, gaat er op zo'n moment zo enorm veel door je heen!
Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n moment alleen met de naast betrokkenen wil meemaken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding