Klopt het dat kinderen meer gillen dan vroeger?
Met vroeger bedoel ik, jaren 80 en 90. Of stoor ik me er meer aan dan toen?
Kinderen schreeuwen inderdaad meer dan vroeger, er zijn hier ook wel onderzoeken naar geweest maar ik heb daar even geen bronnen van. Maar het blijkt dat ouders hun kinderen minder corrigeren dan vroeger ('Het kind moet lekker kind kunnen zijn en vooral niet steeds gecorrigeerd worden, das niet goed voor zijn zelfvertrouwen') Er zijn echt steeds meer ouders die geloven dat je je kind nooit moet straffen, en alleen maar positief mag benaderen. (Niet zeggen: 'Je mag niet schreeuwen' maar 'Ik heb liever dat je wat zachter praat' zodat het kind zelf kan kiezen of het luistert of niet, en niet wordt gedwongen...Die kiezen dus voor NIET luisteren, duh :P) Gevolg: Verwende kinderen die niet gewend zijn rekening te houden met de omgeving, want het leert thuis dat de wereld om hem draait en dat hij zo geweldig is, en gaan gillen als ze hun zin eens een keer niet krijgen, of dat nou van een volwassene is of dat ze van hun leeftijdsgenootjes niet de baas mogen zijn in een spelletje.
Verder zitten er steeds meer suikers in de dingen die we onze kinderen te eten en te drinken geven, met als gevolg steeds meer hyperactieve kinderen, die gaan rennen en gillen, niet gecorrigeerd worden en dus helemaal uit hun dak gaan....
Het klinkt misschien zwart/wit, maar geloof me, ik ken gezinnen waar het nog zwarter is als dat ik het hier beschrijf.
Gelukkig zijn er ook nog ouders die denken dat je kind ook wel groot wordt zonder cola bij het ontbijt en een blikje red bull voor tussen de middag, en die weten dat bij onvoorwaardelijke liefde voor je kind, ook hoort het kind grenzen geven en normen en waarden bij brengen...
Want als er in de trein 2 jonge studenten met elkaar praten over heel gewone dingen, kan je het , bóven de trein uit, 4 rijen verder woord voor woord verstaan. Geen idee of het door die oordoppen komt waar iedereen mee loopt, maar ik denk, dat veel jonge mensen al vroeg hardhorend zijn.... En mensen leren niet meer aan hun kinderen, dat het beleefd is, als anderen geen last van je hebben. Ongegeneerd en op volle sterkte blèren, als je daar toevallig zin in hebt, lijkt te moeten 'kunnen'....nét zo goed als eindeloos klapstoeltjes neerbuigen en omhoog laten klappen, zodat je aan de andere kant van het schot elke keer een dreun in je rug krijgt....moet 'kunnen'.... Ik vind eigenlijk van niet, maar mij wordt door jonge mensen dan ook verweten, dat ik niet verdraagzaam zou zijn....
Maar ik heb 3 kinderen, die wel opgevoed worden. Ze mogen niet lopen schreeuwen, ze mogen geen spullen kapotmaken en snoeppapiertjes gaan in de prullenbak. En ze doen heus wel eens wat fout, maar ze leren het heus wel. En om te voorkomen dat er gedacht wordt dat ik mezelf zo fantastisch vind: In mijn omgeving zie ik dat ook. Ik woon in een heel gewone straat, met heel gewone mensen, en heel gewone kinderen die ook worden opgevoed. En de kinderen zitten op een heel gewone school, met heel gewone kinderen, die toch over het algemeen ook heel gewoon worden opgevoed.
Ik erger mij altijd een beetje als mensen in het algemeen roepen dat de kinderen van tegenwoordig, de ouders van tegenwoordig en de scholen van tegenwoordig niet meer deugen.
Toen ik de vraag las dacht ik dat deze vraag vast afkomstig zou zijn van een vrouw, halverwege de dertig, zonder kinderen. Als ik op je profiel kijk dan zie ik dat 2 van deze 3 aannames kloppen. (De derde kan ik niet controleren)
Dus wat psychologie van de koude grond: Je biologische klok tikt en geluiden van kinderen komen bij jou harder binnen dan andere geluiden.
En daarbij: ook tot heel laat, hier in de straat lopen sommige kinderen van 9 nog om 22uur op straat te gillen, ik vind dat echt te laat,
vind al heeel lang, dat die kinderen nooit eens normaal kunnen praten, maar altijd moeten gillen! snap t niet hoor maar ja, als ik dan luister hoe de ouders tegen die kinderen praten, das ook volume honderd! en dan nog die taal, maar goed, dat ligt aan de wijk waarin ik woon, maar toch!! dank dat je deze vraag gesteld hebt!! lucht op.... enne Odol: bij mij kloppen ze alledrie! (oke, iets ouder) maar ik vind al dat kinderen gillen zo lang als ik me kan herinneren, mede daarom heb ik ze mischien niet? maar dat terzijde...
Heeft te maken met het niet meer corrigeren en het goede voorbeeld geven.
Erger me soms ook kapot.
Op het moment zijn veel mensen met hun kinderen op vakantie hier en wat een rust zeg. En ben niet zo een zeikerd maar woon tegenover een school in een wijk met veel kinderen en soms stoor ik mezelf er zelfs aan met mijn geduldige karakter ;-)
zo ja, mag ik je dan in een prive berichtje verder vertellen?
zo nee, snap ik t hoor, bedank !! zowiezo.....
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.