Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt Laura zo streng aangepakt terwijl veel allochtone jongetjes voor galg en rat opgroeien en daar niets aan gedaan wordt?

Ik zie ze overdag vaak rondlopen in grote groepen. De meeste gaan niet of nauwelijks naar school. Ze zijn 13 jaar net als Laura maar hebben al een strafblad. Waarom besteedt men daar dan ook niet wat meer aandacht aan?
De kinderrechter moet die ouders het ouderlijk gezag ontnemen, niet die van Laura!

Toegevoegd na 22 minuten:
Krom recht noem ik het.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Omdat het compleet verschillende gevallen zijn.

Ja, er zijn veel allochtone pubers waar het niet goed mee gaat, die zelfs crimineel zijn. En die moeten aangepakt worden. En ik ben het zelfs met je eens dat dat nu onvoldoende gebeurt.

Maar dat betekent niet dat we er niet kritisch naar moeten kijken of het wel verantwoord is om een leerplichtig kind een solozeiltocht door o.a. piratengebied te laten maken.

Je zou net zo goed kunnen vragen waarom we ons druk maken om pyjamadagen in verzorgingstehuizen terwijl er nog steeds tankstationovervallers zijn die niet gepakt en berecht zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Durft men niet,zij hebben 2 pasporten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat gelukkig niet de gemiddelde Telegraafabonnee, maar kinderrechters en andere instanties die wel in staat zijn om zich in individuele gevallen te verdiepen en daar een oordeel over te vormen dergelijke beslissingen nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er zoveel rugbaarheid aan is gegeven door de media. Als je kind dingen doet of wil gaan doen die op die leeftijd wellicht schadelijk (voor zichzelf of voor anderen) kunnen zij en de ouders daar bij niet addecuaat optreden, is (gedwongen) hulp van bijv. bureau jeugdzorg een gangbare procedure die helaas niet altijd word toegepast.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laura heeft veel aandacht IN DE MEDIA omdat het een superstoer en uniek verhaal is, maar de kinderbescherming heeft er nauwelijks tijd aan besteed. (Hadden ze dat wel gedaan, was het nooit zo groot in de media gekomen.)

Jeugdig delinquenten zijn er altijd al geweest. Dit heeft dan ook minder nieuwswaarde: je zult er weinig over lezen in de krant. Maar de rechterlijke macht heeft er juist meer aandacht voor. Ze leggen er zelfs hele dossiers (stafbladen) over aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, waarom buigen talloze instanties over Laura terwijl er een Islamitsche school die sinds 1997 héél slecht presteert slechts 5% subsidie minder krijgt. Op die school zitten 900 kinderen.

De overheid voelt de druk van de samenleving om hiermee bezig te gaan, zeker na de vele fatale fouten die de instanties hebben gemaakt.

Het is gewoon onzin al die bemoeienis. Voor Laura is het net als de staat een zaak van principe geworden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je vraagt getuigt van weinig objectiviteit en een vooringenomen standpunt vind ik.
Uitzonderingen daargelaten probeert men in Nederland goed op te letten of er goed wordt gezorgd voor onze opgroeiende jeugd.
Er worden zeker fouten gemaakt en er moet nog hard aan gewerkt worden. Maar anderzijds: er wordt heel hard gewerkt met vaak geweldige resultaten.
Als pleegouder vang ik vaak jongeren op, en ieder kind uit wat voor cultuur dan ook heeft in deze gelukkig hetzelfde recht op opvang. Men weet dat sommige dingen nog beter kunnen, maar jouw stelling veronderstelt dat aan het ene niets gedaan wordt en dat het in het andere geval niet nodig is.
Ieder kind wat een fout begaat of wiens ouders misschien de opvoeding niet goed ter hand nemen moet daarin begeleidt en opgevangen worden ongeacht de afkomst of nationaliteit.
Met Laura heeft men denk ik totnutoe correct gehandeld en het onderzoek zal hopelijk iets opleveren waren beide partijen mee kunnen leven.
En volgens mij worden alle andere door jou benoemde zaken ook heel serieus genomen.
Het is alleen niet altijd even makkelijk en sommige mensen wil hier helaas maar al te graag negatieve publiciteit aan geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is heel makkelijk ze durven niet. Wat gebeurt er als je een meisje van 13 straft? Nou weinig. Wat gebeurt er als je een allochtoon straft? Dan komen al hun vriendjes onder hun steen vandaan dat ze gediscrimineerd worden en alles moet dan stuk bushokje, bussen, ruiten ingooien en mensen bedreigen(het liefst vrouwen en bejaarden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laura wordt niet hard aangepakt. Ze wordt aangepakt op de manier waarop dat zou moeten (hoe sneu het ook voor haar is)
De genoemde jongetjes worden niet op de juiste manier aangepakt, da's wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als allochtonen met de boot gaan is dit meestal met honderden tegelijk op een klein containerschip. Altijd nog veiliger dan in je eentje tussen de haaien te varen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind de hele zaak in zijn geheel behoorlijk overtrokken.
Ik kan snappen dat men vraagtekens zet bij hoe verstandig het is om haar dit solo te laten doen maar om meteen bij de rechter te eisen het kind bij haar ouders weg te halen slaat helemaal nergens op. Een veel redelijker eis naar mijn mening is dat ze zouden eisen dat een begeleider haar volgt met een aparte boot (mogelijk een ouder maar hoeft niet). De oceanen zijn immers iets moeilijker te bevaren dan de Noordzee. Dat het om een solo tocht gaat wil overigens niet zeggen dat ze alleen is. Het is een beproefde en redelijk veilige route (in tegenstelling tot wat sommige mensen lijken te denken is niet iedere vierkante meter zee vol met piraten) en het ziet er eerder zwart van de boten dan dat je werkelijk alleen bent. En dat ze naar school moet is ook behoorlijk een non-argument. Er zijn legio kinderen die niet in de gelegenheid normaal onderwijs te volgen omdat hun ouders een wereldreis maken of onderzoek doen in de rimboe en die volgen gewoon school. Daar zijn middelen genoeg voor.

Mij lijkt het een typisch voorbeeld van een instantie die voornamelijk reageert op een mediahype en een kans ziet zijn bestaansrecht te laten zien. Ik weet van verschillende zaken van kinderen die ZWAAR mishandeld worden door de ouders en waarvan de kinderbescherming geregeld heeft dat die thuis blijven terwijl die met de ouders gaan praten. Maar die zaken komen niet in het nieuws.... En die instanties hebben al behoorlijk vaak onder vuur gelegen door gebrek aan daadkracht. Dan is dit natuurlijk een uitgelezen kans om het tegendeel te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing