Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik verwacht omdat het bijna ondoenlijk is om hier een wet geaccepteerd te kunnen krijgen.

Veel mensen zijn principieel tegen.

Voor het overige is het lastig in de uitvoering; moeten artsen dan verplicht helpen? In welke gevallen wel/niet? Wie mag daarover beslissen?

Er zit niets anders op dan het zelf te doen als je het echt wil. Het is een enorm probleem voor mensen die het willen maar niet zelfstandig kunnen en die geen medewerking van verplegend personeel krijgen.

Filmtip over dit onderwerp: Mar Adentro uit 2004.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is het wel.
Er staan geen sancties op.
15 jaar geleden
Ik weet het niet, maar ik denk dat daar niet speciaal een fundamenteel mensenrecht voor nodig is. Dat is iets wat iemand voor zichzelf moet beslissen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is een fundamenteel mensenrecht een recht, waarvoor een overheid zich actief moet inspannen om dit voor haar onderdanen te verwezenlijken. Dus de overheid moet hiervoor wetten invoeren en maatregelen nemen.

Ik zie niet in welke wet een overheid zou moeten invoeren of welke maatregel een overheid zou kunnen nemen om het recht op zelfdoding te verwezenlijken.
Antoni
15 jaar geleden
Nog niet zo heel lang geleden was zelfdoding in Nederland strafbaar. In sommige andere landen nog steeds. Ook in Nederland is hulp bij zelfdoding nog steeds strafbaar. Dus wordt blijkbaar nog niet als fundamenteel mensenrecht beschouwd.
Ik denk dat dit (in Nederland) een restant is van christelijke opvattingen, volgens welke niet een mens over zijn eigen leven beschikt maar God.
Overigens is een Zwitserland (waar hulp bij zelfdoding is toegestaan) een kliniek waar je een einde aan je leven kunt maken.
http://www.youtube.com/watch?v=MeZvM34H5so
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het met het vorige antwoord eens.

Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik niet uit ben om religieuze propaganda te verspreiden… Dat gezegd hebbende:

In landen met een Joods-Christelijke achtergrond wordt van oudsher zelfmoord als iets godslasterigs gezien. God zei dat het lichaam een tempel is en dat je dat in ere moet houden (1 Korinthiërs 3:16-17) . Wanneer je zelfmoord pleegt, zo gaat de redenering, pleeg je een misdaad tegen God.

Apart daarvan… Mensen die zelfmoord willen plegen hebben hulp nodig. Ze roepen vaak hiermee om hulp. Wanneer zelfmoord een fundamenteel recht zou worden, zeg je eigenlijk dat je deze mensen niet wilt helpen. Dan ben je laf bezig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat dit de indoctrinatie van het geloof doorbreekt. De heer neemt immers. Zo simpel is het, in elk geloof!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing