Hoe kan ik 'respect opbrengen voor mijn allochtone medemens'?
In deze maatschappij is 't de ideale ontsteker voor heftige discussies en geharrewar; de issues rond 'kutmarokkanen'.
Ikzelf heb me er altijd buitengehouden omdat ik bang was met argumenten verpletterd te worden als ik een mening zou vormen.
Toch twijfel ik aan mezelf en valt het me op dat ik 'automatisch' negatief tegenover allochtonen (in deze vraag heb ik het vooral over Marokkaanse en Turkse, laten we zeggen Islamitische allochtonen) sta. Paar voorbeelden:
-Op NU.nl lees ik een bericht over een 80jarige man die met een meisje van 10 mag trouwen van de Sharia, de Islamtische wet. Is het normaal dat zij niet haar eigen man mag kiezen, en 'eigendom' wordt van een bejaarde?!
-In een tijdschrift staat een interview met een Islamitische advocaat. Daarin zegt ze; 'ik ben al veel te vernederlandst'. Ik betrap mezelf op de gedachte '"veel te vernederlandst"?! Je WOONT in Nederland, je hebt je maar gewoon aan te passen!'
-Als 18-jarige ga ik vaak uit, en altijd als er gedoe is in een discotheek, vechtpartijtjes ofzo, worden die veroorzaakt door, jawel, 'getinte jongens'.
Etc...
Natuurlijk wil ik neutraal staan tov allochtonen en respect opbrengen. Natuurlijk sta ik open voor culturen, maar waarom krijg ik dan toch dit soort gedachten en wat doe ik ertegen? Is het 't 'niet over 1 kam scheren' verhaal? Hoe krijg ik, ondanks deze berichten en ervaringen, begrip voor allochtonen? Ik zou het zo graag willen opbrengen! Deze vraag is serieus bedoeld, zonder haatdragende intenties.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.