Kan men ook spreken van een 'multicultuur' als slechts één cultuur overheerst?
Na een hele lange tijd, was ik weer eens terug in mijn oude stad en buurtje, de Indische buurt in Amsterdam, waar ik ben geboren en getogen. De Javastraat herinner ik mij als een gezellige winkelstraat met een groot aanbod van gevarieerde winkels, waar het zelfs ’s avonds na sluitingstijd nog leuk was om etalage’s te bekijken.
Ik ben me echter kapot geschrokken om de huidige situatie. Deze straat telt ruim honderd winkels waarvan zo’n 95% bestaat uit zaken die hoofdzakelijk Arabische produkten verkoopt en een paar zaken waar ze wel Nederlandse produkten hebben, maar met uitsluitend personeel van Arabische afkomst. Bakkers, slagerijen, reisburea’s, kappers, enz. enz., allemaal Arabisch. En niet alleen in de winkelstraat, maar eigenlijk in de hele omgeving.
Sorry hoor, maar ik voelde mij daar echt een vreemdeling in mijn oude buurt en besefte mij, dat het in andere grote steden misschien niet anders zal zijn.
Kan iets TE multi-culti zijn? En kun je nog wel spreken van een ‘multicultuur’ als slechts één cultuur overheerst?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.