Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem je iemand die de schuld altijd op een ander legt?

Toegevoegd na 1 dag:
voorbeeld: een voetbaltrainer die de schuld van falen niet bij zichzelf legt, maar bij de spelers of de club...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Andere antwoorden (34)

Een afschuiver
Een lafaard
of iemand die geen verantwoordelijkheid durft te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik noem dat altijd een ''schuldlegger'' maar weet niet ofsat een normaal nederlands wooed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hufter, naaier, viezerik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een politicus of advocaat maar dit is een vak.

onder de burgers bestaat er ook een versie, en is in deze vorm ook wel bekend als narcist en in mindere mate ook wel als loser, iemand die zo eigenwijs is als dikke str#nt, een niet realistisch iemand of een persoon met heel weinig empathie genoemd.

(persoonlijk denk ik dat de laatste 2 het ergst zijn, of leg ik hierbij de schuld bij anderen?)

Toegevoegd na 2 dagen:
een deurwaarder staat er ook wel bekend om
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een psychopaat
fremar
13 jaar geleden
Een f***ing Loser.

Die schuift het altijd af op een ander, kan slecht tegen zijn verlies en het is nooit zijn eigen schuld.

Iemand die door zijn houding al verloren heeft in aanzien door zelf geen verantwoording te willen nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reactief persoon legt de schuld altijd buiten zichzelf. Hij of zij verwijt het de omgeving (mensen, het weer, etc) om zijn eigen gedrag goed te praten. Dit soort mensen hoor je vaak het volgende zeggen:
* Ik kan er niets aan doen
* Zo ben ik nu eenmaal
* Ik kan het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
advocaat van de duivel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 'schuldinandermansschoenenschuiver' ook wel 'schoentjesschuiver'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is iemand met een 'Paranoïde Persoonlijkheidsstoornis'

Er hoeft maar iets te gebeuren en meteen vliegen ze in de 'verdedigings-modus'. Vrij agressief weten ze iedereen in hun omgeving te vertellen wat die - in hun ogen - fout heeft gedaan en wat die wél had moeten doen. Het is ook heel lastig om een discussie met dit soort personen te voeren, omdat ze zich heel snel aangevallen voelen. Ze staan vaak helemaal niet open voor de mening van anderen. Het lijkt vaak alsof een andere mening voor hun bedreigend is. Het kan ook best lastig zijn om met deze personen samen te werken, omdat er altijd conflicten ontstaan over zaken waar je normaal gesproken om moet lachen.

Google maar eens op "Paranoïde Persoonlijkheidsstoornis" voor nog veel meer uitgebreide informatie. Zo kun je ook leren hoe met deze personen om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die steeds de schuld van iets buiten zichzelf legt,speelt wellicht een slachtofferrol.
slachtoffer dus,denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onrealistisch,ontkennend,ontwijkend,onverantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een groot klein kind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat je het over een volwassene hebt. Dan noem je zon iemand een peuter/ kleuter of als het heel erg is een rat.

Iemand noemde hier psychopaat, maar dat is te kort door de bocht, want die moeten aan nog veel meer kenmerken voldoen om de diagnose te krijgen van psychopaat. Ik geloof dat het er 30 zijn, maar zeker weet ik t niet. kan ook 25 zijn.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Klootzak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een egoïst

Toegevoegd na 21 uur:
een afschuiver.
oftewel: ik heb niks gedaan
zoek het elders, bij een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand zonder verantwoordelijkheidsgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huilbaby
Een excuustruus
Iemand zonder verantwoordelijkheidsgevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Gewoon 'n "leugenaar" volstaat.
-Dit is een van de gevaarlijkste eigenschappen van de mens.
-Er wordt meest gereageerd met allerlei scheldwoorden met daarmee het bewijs van hoe ergelijk en verwerpelijk men deze eigenschap vindt.
-Misschien leuk bedoeld, maar zo gauw je iemand "Geert" gaat noemen zoals elders, doe je namelijk hetzelfde als waar de vraag over gaat.
-Je geeft daarmee ook de schuld aan iemand anders die: 1)totaal er niets mee te maken heeft, 2)helemaal niet op de hoogte daarvan is, 3)zich daardoor ook niet kan verdedigen 4)en al is het onbedoeld toch schadelijk voor die persoon is.
-Met "Nazi" dat veel erger klinkt heb ik geen moeite omdat dat niet een vingerwijzing is naar een persoon speciaal.

Toegevoegd na 13 uur:
Antwoord naar aanleiding van de uitbreiding der vraag waarbij de voetbaltrainer zijn falen afwentelt naar de spelers of club... een "HAAS".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij/zij het expres doet is hij/zij in de opvoeding goed beschadigd en nu nog steeds bang om na "de schuld" ook "straf" te krijgen.
De meeste mensen die de benamingen geven die ik lees in de antwoorden zitten in dezelfde categorie (vandaar die heftige reactie) als degene die ze beschrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
achterbakse afschuiver
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Overstresst" of; "onzeker"

men doet dit vooral om stress te verlagen, namelijk het gevoel van eigen falen wegwerken.
als je het gevoel van eigen schuld wegwerkt, ligt er minder druk op je, en dus geen reden meer tot stress.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zwarte piet toe, afschruiven op iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik noem het meestal"schuldgever"
maar het kan ook zijn sukkel
gek
dombo dus het kan allemaal wat je maar vind als het maar niet iets is bijvoorbeeld:lief mens

groetjes meni
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat hier om een bepaalde manier van denken. Die komt bij 100% van de mensen voor, dus het is niet handig deze denkwijze te verbinden aan een of andere groep.
De denkwijze heet: externe attributie of externe referentie. Dit is een soort filter om gebeurtenissen te herkennen. Het werkt als zelfbescherming, zodat een mens deze wijze van denken echt nodig heeft, anders wordt hij gek. Maar teveel gebruik van deze denkwijze is zeker niet handig. En dan valt het inderdaad meteen op.
Vooral bij managers is dit bekend. Volgens veel onderzoeken blijkt dat managers meestal successen aan zichzelf toeschrijven en falen aan de medewerkers. Bedenk dat zij zich zo staande houden.

Met paranoide heeft dit allemaal niets te maken. Het is geen stoornis, het is alleen maar een onhandige manier van denken.

Toegevoegd na 8 uur:
Het is niet handig om voor zo iemand een woord te bedenken. Want dat geeft de suggestie, dat die iemand nu eenmaal zo is, en dus niet kan veranderen. En dat is helemaal onjuist. Als die iemand ontdekt wat zijn denkpatroon is, heeft hij een keuze: het zo blijven doen of het op een andere, handigere manier doen.
Spreek de persoon aan op wat hij doet. Ga hem niet in een vakje stoppen, waar hij nooit meer uit komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf heb daar niet echt een specifieke naam voor, maar zelf zou ik gewoon zeggen; als je zo stoer bent om dat te doen, geef het dan ook eerlijk toe. Dan ben je pas stoer!

Toegevoegd na 19 uur:
Je kunt zo'n iemand een lafaard, sneu mens of heikneuter noemen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand die later een eenzaam leven gaat leiden, aangezien niemand hem of haar meer als vriend wil
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je allerlei woorden voor maar "een plantrekker" lijkt me de minst oordelende term.

Heb ik nu goed mijn plan getrokken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Narcistische Persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pathologische leugenaar lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onvolwassen persoon. Normaal kijk je eerst naar wat je zelf had kunnen doen. Vandaar werk je de problemen/fouten verder af. Ook al is een ander het schuld wat had jij b.v. kunnen doen om dat te voorkomen. Dit is gewoon volwassen gedrag bij problemen/fouten.
Makkelijkste wat er is is om zelf wat te doen. Dit is makkelijker dan een ander te dwingen. Kijk daarom eerst naar jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klootzak (sorry)
13 jaar geleden
Iemand die zichzelf niet in de spiegel durft aan te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zo iemand een ASPS-er noemen. In de wereld van de psychologie zijn mensen met ASPS het soort dat geen geweten heeft en die dan ook niet kunnen inzien dat zij fout zitten, en daarom leggen ze waarschijnlijk ook altijd de schuld bij een ander.

Het is ietwat extreem, maar toch wel de waarheid, een sociaal persoon erkent zijn goede daden, maar ook zijn fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een querulant
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing