Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt iemand die getuige is van huiselijk geweld ook als medeplichtige gezien?

Wordt iemand die getuige is van huiselijk geweld (en niks doet om te helpen) ook als medeplichtige gezien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dat hangt deels van je positie en bevoegdheid af. Stel dat een moeder zelf haar kind niet mishandeld maar dagelijks aanschouwt dat haar partner dat wel doet, dan is zij medeplichtig. Zij had immers kunnen voorkomen dat dit gebeurde, door dit niet te doen verwaarloosde ze haar kinderen en is ze nalatig in haar zorg.
Dit geldt natuurlijk ook voor verzorgers (voogden) die geen biologische band met het kind in kwestie hebben.
Daarnaast is er ook nog de meldcode kindermishandeling, deze meldcode is een wet in voorbereiding en zal straks de landelijke richtlijn worden voor branches waarin met kinderen gewerkt wordt. Het gaat dan om organisaties als peuterspeelzaalwerk, kinderopvang, onderwijs en jeugdgezondheidszorg. De meldcode is eerder een protocol dan een daadwerkelijke wettelijke meldplicht.

Als ooggetuige van huiselijk geweld zul je wettelijk gezien niet aansprakelijk gesteld kunnen worden (tenzij je ouderlijk gezag hebt over een minderjarige) maar dat wil nog niet zeggen dat je niet als medeplichtige wordt gezien. Voor de wet ben je dat dan niet, maar de 'omgeving' kan je er eventueel wel op aankijken en je verwijten maken en bovenal kun je last krijgen van je geweten. Als je vermoedt iemand hulp nodig heeft probeer dan een open gesprek te voeren en verwijs deze persoon door naar een instantie die hem of haar verder kan helpen.
Meer informatie kun je vinden op de site van huiselijkgeweld.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zal wel helemaal afhangen van de situatie. Als de getuige gerede angst heeft om zelf ook slachtoffer te worden en daarom niks doet, zal hij/zij niet als medeplichtig worden beschouwd. Dit geldt bij huiselijk geweld vaak voor kinderen.
Als hij/zij makkelijk in had kunnen grijpen en er bij staat te lachen, is het een heel ander verhaal. Elke situatie is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je de kracht en middelen hebt om iemand te helpen en je doet het niet, ben je enigzins medeplichting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Al komt diegene onder die ''medeplichtigheid'' uit, iemand weet diep van binnen ook wel dat hij/ zij had kunnen helpen maar niks gedaan heeft. Maar het verschilt inderdaad -zoals in bovenstaande- per situatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je bijv. weet/ vermoedt dat kinderen worden mishandeld en je onderneemt geen enkele actie, ben je wt mij betreft ook medeplichtig. Zo wisten de buren -in mijn kinderjaren- dat er iets bij ons niet goed zat. Hoorden geschreeuw van mishandeling, zagen de onderdrukking, maar hebben geen enkele moeite gedaan daar melding van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zoals in jouw voorbeeld bij een reactie als niet-betrokkene vermoedt dat er huiselijk geweld plaatsvindt, en je doet niets, dan ben je juridisch niet medeplichtig - medeplichtigheid vereist een bepaalde betrokkenheid bij de strafbare feiten.
Wel ben je - naar mijn persoonlijke mening - moreel medeverantwoordelijk om aan de bel te trekken als je echt denkt dat er iets aan de hand is.
Een tijd terug woonde er een gezin boven me, man, vrouw, klein kind. Vrouw en kind kwamen niet buiten, en het was altijd rustig tot pa thuiskwam, dan werd het schreeuwen (hij), krijsen en huilen (zij en het kind) en meer verontrustende geluiden. Nu kun je je altijd vergissen, dus ik ben maar eens een paar keer overdag, als hij er niet was, naar boven gegaan, met allerlei smoesjes.
Ik zag verwondingen en ik heb melding gedaan bij de politie, ik heb alleen geen idee of er iets mee gebeurd is :-(
Zolang ze er nog woonden, heb ik wel geprobeerd de vrouw en het kind wat los te weken uit huis, zodat ze in elk geval overdag soms even naar buiten durfden.
Juridisch was het mijn zaak niet, maar ik vond dat ik niet net kon doen of er niets aan de hand was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing