Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom moet de klok 1 uur voor uit ?

ik snap niet waarom de klok 1 uur voor uit moet. want als je één uur naar voren gaat dan mis je toch juist het licht dat we nu in de avond hebben?
ik hoor hier en daar "energie besparing" volgens mij levert dit geen energie besparing op als je juist een donkere avond hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij redeneer je het de verkeerde kant op.
Als het vorige week donker werd om 19 uur, wordt het nu donker om 20 uur... langer licht, minder lang energie nodig om een lamp te laten branden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het grote voordeel van de zomertijd is het effciënter gebruik van het daglicht. Als er geen zomertijd zou bestaan zou het eind juni al tegen half vier 's nachts licht worden en tegen half tien 's avonds is het weer donker. Dat was ook het argument waarmee de Londense aannemer William Willet de zomertijd in 1907 introduceerde. Op een pamflet schreef hij "gedurende de helft van het jaar schijnt de zon al een paar uur als wij nog liggen te slapen en gaat ze al onder als we thuiskomen van ons werk. Waarom zetten we de klok in die periode niet vooruit?" Zijn ideeën werden eerst belachelijk gemaakt maar twee jaar na het uitbreken van de eerste Wereldoorlog werd de zomertijd in de hele wereld geruisloos ingevoerd als besparende maatregel.

Direct na de Tweede Wereldoorlog is de zomertijd weer afgeschaft, maar in 1977 is de zomertijd weer ingevoerd. Bij die herinvoering ging er nogal wat mis en waren er ook twijfels, zo melden de stukken die indertijd naar de Tweede Kamer zijn gestuurd. Zo waren uitgevers van agenda's te laat op de hoogte van de herinvoering van de zomertijd en waren ook de getijtafels niet aangepast. Lastig was ook dat Duitsland toen nog niet meedeed en een afwijkende tijd had, wat met name problemen gaf bij grensoverschrijdend vrachtverkeer. Verder waren er bezwaren uit de agrarische hoek: de boeren moeten veel langer doorwerken terwijl anderen van hun avondrust genieten. Ook waren wat meer klachten over geluidshinder vanwege tuinfeestjes. Ook uit de horeca, die tegenwoordig enthousiast is, kwamen klachten. Het personeel moet langer werken, de gasten komen later en men gaat na het werk liever meteen naar huis om nog van de lange avond te genieten dan naar een kroeg. Toevallig hadden we in 1977 een slechte zomer en vooral daardoor heeft de herinvoering van de zomertijd in de praktijk weinig problemen opgeleverd.

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de zomertijd meer voordelen dan nadelen oplevert en vooral de horeca, die indertijd in het klachtenboek voorkwam spint er garen bij. Ook de doorsnee-burger is tevreden: in Nederland is 91% van de ondervraagden voorstander van de zomertijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super duidelijk.. Ik vroeg het me vanochtend toevallig af waarom niet altijd dezelfde tijd.. Nu klinkt het logisch waarom niet..
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik ga een vraag wijden welke voor- en nadelen er zijn van zomertijd in de winterperiode.

Andere antwoorden (3)

Zomertijd (in België ook vaak zomeruur) is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt).

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker, en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn. De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je dat je dat licht mist?

Stel, zonder zomertijd is het op een bepaald moment in het jaar licht tot half tien. Dus om half tien doe je de lampen in huis aan, tot je naar bed gaat om half twaalf. Dan heb je dus twee uur de lampen in huis aan.

Zet je de klok een uur vooruit, dan wordt half tien half elf. Het wordt dus pas om half elf donker, en je hebt de lampen in huis aan van half elf tot half twaalf. Dus maar één uur.

Door de zomertijd is het dus tot een uur later licht!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de juiste term voor zomertijd is 'daylight saving time'. het woord zegt het al; je maakt beter gebruik van de beschikbare uren daglicht door de klok te verzetten. daardoor haal je allerlei besparingen in elektriciteitsverbruik. er zijn voor - en tegenstanders van zomer/wintertijd. de tijd zal leren wie er gelijk heeft (krijgt).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding