Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het nut van trouwen in deze tijd?

Ik vroeg mijn vriend gisteren terloops op hij met me zou willen trouwen en hij vroeg zich af wat het nut is van trouwen...een huwelijk kan immers zo ontbonden worden en voor de maatschappij hoeft dat allemaal niet meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als ik zwanger wordt, is mijn man automatisch voor de wet de vader van mijn kinderen, zonder daar nog iets voor te hoeven regelen.

Als ik doodga, is het nabestaandenpensioen voor mijn man geregeld.

Als hij doodgaat, hoef ik niet het huis te verkopen om de erfenis te verdelen over familie en staat.

We zijn automatisch fiscaal partners voor de belastingdienst, waardoor bijvoorbeeld ik (lagere belastingschijf) mijn studiekosten als aftrekpost kan overhevelen naar mijn man (hogere belastingschijf, dus meer geld terugkrijgen).

We hebben verplichtingen aan elkaar, zowel tijdens het huwelijk als wanneer het huwelijk onverhoopt mocht stranden, en vinden het normaal ons ook écht aan die verplichtingen te verbinden.

Etc. etc. etc.

Het huwelijk is een juridisch contract waarmee je in één klap van alles geregeld kunt krijgen als je je leven samen wilt doorbrengen. Voeg er nog huwelijkse voorwaarden aan toe (kan ik iedereen aanraden) en je hebt het helemaal voor elkaar. Zo gek is het niet, om het één en ander op papier te zetten als je samen een leven opbouwt, en met een huwelijk heb je nog altijd méér in één klap geregeld dan met bijvoorbeeld een samenlevingscontract.

Een bruiloft is leuk (en waarom geen feestje geven als je besluit je leven verder samen te leiden?) maar is secundair aan het contract dat een huwelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan weet je in ieder geval dat je echt van elkaar houd en hoor je officieël bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij er zo over denkt heeft het inderdaad geen nut.

Een huwelijk heeft alleen de waarde die je er zelf aan geeft.

Dus als je jezelf voor de volle 100% inzet voor deze verbinding kan het een mooie bezegeling zijn van je relatie. Als je het ziet als iets wat zomaar ontbonden kan worden dan heeft het blijkbaar geen waarde en kun je er maar beter niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut van trouwen is dat je een soort symbolische verbontenis hebt. En er kunben afspraken gemaakt worden over bezit, kan ook zonder trouwen maar als je trouwt is er een sterkere verbinding in de relatie en je hebt er meestal een leuke herinnering bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen heeft tegenwoordig niet zoveel nut meer. Ik ben wel getrouwd. En ik heb de achternaam van mijn man aangenomen. Dus wij heten met de kinderen allemaal hetzelfde. Dat vind ik leuk.

Ook is het leuk om je relatie te bezegelen, en daar een feestje aan te koppelen.

Maar dat kan natuurlijk ook zonder echt te trouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hoeft geen nut te hebben natuurlijk... (al is dat je eigen keus vind ik)

maar als je trouwt is het wel zo dat het wat officiëler is dat je van elkaar houdt.

en ik vind zelf dat het helemaal niet uitmaakt wat de maatschappij er van zegt. of dat je zo weer uit elkaar kan gaan. Je moet gewoon kiezen wat JIJ ZELF het liefste wilt en genieten van het momend dat jullie nog bij elkaar zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De allerbelangrijkste reden om te trouwen is dat je daarmee de insteller van het huwelijk, God respecteerd erkend
en je niet schuldig maakt aan Hoerrerij ( alle sexsuele handelingen buiten het huwelijk) omdat tegenwoordig de gedachten is dat je niet hoeft te trouwen zegt dit nog niet dat dit ook zo is

de bijbel laat in ieder geval duidelijk uitkomen dat trouwen een belangrijke maar zeker ook een verantwoordelijk stap is

iemand die dat niet zo belangrijk vind neemt het dus niet zo nauw met de verantwoordelijkheden die bij een huwelijk horen

waarschijnlijk ook de reden waarom tegenwoordig 1 op de 2 huwelijke stranden (of mensen die samenwonen)

ondanks dat de moraal van mensen veranderd (zie 1 timotheus 3:1-5) zijn gods wetten nog steeds het zelfde gebleven TOT ONS WELZIJN.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
trouwen heeft totaal geen nut, niet voor de buitenwereld tenminste.
Is meer om alles financieel te regelen (werk, uitkering, pensioen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuiver objectief gezien heeft trouwen idd niet veel zin. Je kunt net zo goed een samenlevingscontract laten opmaken bij de notaris. Dat is nog wat goedkoper ook dan een complete trouwerij. Maar symbolisch gezien heeft het wel degelijk waarde. Getrouwd zijn kan het gevoel van saamhorigheid sterk vergroten, en het is een bewijs van liefde voor elkaar (als het goed is). En het hele gebeuren op zich is natuurlijk voor veel mensen aantrekkelijk, een feest, mooie kleding, ringen, huwelijksreis, enz. Mijn vriendin en ik gaan aankomende zomer trouwen en we hebben er helemaal zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwen is nog altijd belangrijk in verband met erfenissen. Je hebt later geen gedoe, alles is wettelijk geregeld, zeker als je een huwelijkscontract erbij hebt.
Kijk maar naar de weduwe van schrijver Stieg Larrson (Millenium) Ze had nu steenrijk kunnen zijn, maar omdat ze niet getrouwd waren, erft zijn familie een fortuin, nu zijn boeken verfilmd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing