Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zou niet langer door verzekeringsmaatschappijen moeten worden vergoed? Bedenk hierbij dat tegenover iedere dekking een premie staat.?

Als voorbeeld; ik had een discussie over mislukte borstvergrotingen, waarvan het herstel vervolgens door de verzekering/premiebetalers moet worden vergoed.

Nee, ik zeg niet wat mijn standpunt was, ik ben benieuwd naar het jouwe en eventuele voorbeelden van zaken of aandoeningen die uit de verzekeringsdekking (en premiebetaling) moeten worden geschrapt.

15 jaar geleden
676

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Verzekeringsmaatschappijen moeten gewoon alles uitkeren waar mensen zich voor verzekeren, al lijkt het me niet meer dan billijk dat ze wel bepaalde voorwaarden aan zorgvuldigheid stellen. Wat ik wel een discussiepunt vindt, is of je je van kop tot kont maar overal voor schijnt te moeten verzekeren ; wie de premie betaslen wil mag natuurlijk ook claimen, maar het moet wel duidelijk zijn dat lang niet elke verzekering verplicht is.

Wat jij bedoelt, denk ik, is of de ziektekostenverzekering -een verplichte verzekering avant la lettre - maar 'alles' moet vergoeden. Het voorbeeld dat je noemt is verleidelijk, maar niet helemaal juist.

Borstvergrotingen en verkleiningen en de meeste andere plastische ingrepen worden voor zover cosmetisch al heel lang niet meer vergoed, zelfs niet als de misvorming vrij ernstig is. Wanneer het echter goed verkeerd gaat - en dat gaat het nog al eens, zij het niet met de regelmaat van de klok - is er vaak ook sprake van een levensbedreigende of gezondheidsondermijnende situatie, en DIE wordt vergoedt door het ziekenfonds.

Maar dan krijgen we de eigen schuld dikke bult-roepers. Net als in de eerste reactie op deze vraag : sporters met sportblessures. Maar die vergelijking kun je natuurlijk tot in den treure doortrekken : drinkschade bij alcoholisten, longaandoeningen (relevant of niet) bij rokers ; ongevallen bij automobilisten , gebroken armpjes en beentjes door speeltuinbezoek , bevallingen bij een zwangerschap ; als je voor iedereen de verschillende maatstaven bij elkaar gooit, kun je het hele idee van ee ncollectieve verzekering wel overboord gooien ; gaan we net als in amerika gewoon ons eigen geld potten voor als ons iets over komt. Is ook best wat voor te zeggen trouwens ; ikk ben niet per definitie tegen.

En een klein beetje zijn de die kant al op : alle medisch noddzakelijke basisbehoeften worden gedekt door het basispakket, en iedereen die extra tierelantijntjes, alternatieve geneesmethodes of extra risico's wil meeverzekeren, kan dat doen middels een aanvullend pakket.

Maar voor de normale collectieve verzekering moeten we er vanuit (kunnen) gaan dat artsen en verzekeraars NOOIT hun eigen of andermans maatstaven gaan gebruiken om te bepalen waar de grens tussen eigen schuld en iets wat ons allemaal kan overkomen ligt. Dan is het einde echt zoek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
paulus811
15 jaar geleden
Ik kan me het meest vinden in jouw antwoord. Overigens, ik bedoel ook (en schrijf) dat ik discutabel vind of hersteloperaties vergoed moeten worden, dus na een mislukte borstoperatie. Dat cosmetische borstoperaties niet meer vergoed worden, weet ik en vind ik ook niet meer dan redelijk. Dat je je daarmee op een hellend vlak begeeft van eigen schuld, dikke bult is waar. Vrijwel alle aandoeningen hebben wel een beïnvloedbare oorzaak, het eind zou zoek zijn.

Andere antwoorden (4)

als dit over ziektekosten gaat zou ik het liefste alle risicosportblessures uit willen sluiten (zoals oa voetbal motorsport,bungeejumpen.) dit omdat je bewust een risico aangaat als je een van die sporten gaat beoefenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De billen van Jennifer Lopez.... belachelijk....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn mening is dat er te weinig wordt vergoed, ik vind dat alle kosten die je niet zou maken als je "gezond" bent vergoed zouden moeten worden door een verzekering, mits je daarvoor je je verzekerd had natuurlijk. Ik zie bijvoorbeeld dieetkosten volledig zelf gedragen moeten worden, zoals bij een gluten allergie. Je zult maar weinig in te komen hebben, dan kun je dus echt niet meer gezond eten.

Toegevoegd na 40 minuten:
Geeft inderderdaad geen antwoord op de vraag. Maar ik vind dat ze bij dergelijke ingrepen maar een verzekering moeten afsluiten die eventuele herstel opraties dekt, net zoals als je bijvoorbeeld een vakantie boekt, een anuleringsverzekering kunt nemen. Het blijft een kwetsbaar punt natuurlijk, buikwandcorrecties worden niet meer vergoed, terwijl ze soms wel degelijk noodzakelijk zijn, maar als het echt puur cosmetisc is.. tja wie kan dat be-veroordelen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
paulus811
15 jaar geleden
Jet, dat ben ik wel met je eens maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Je kunt ook denken dat als de het herstel van een mislukte borstvergroting niet meer betaald wordt, iemand met een voedselallergie wel de kosten vergoed kan krijgen.
Alles waar je voor verzekerd bent moet worden uitgekeerd. Dat is het nut van een verzekering. De premie is gebaseerd op het risico en de verwachtte uitgaven van alle premiebetalers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
paulus811
15 jaar geleden
Ja, maar dat betekent toch niet dat er misschien wel een dekking in je verzekering zit die niet nodig is? Als die dekking wegvalt, gaat je premie omlaag. Dat is mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn pakketten die ja kan kiezen? Als een pakket niet bij jou past, is het natuurlijk geen goed idee om dit pakket af te sluiten. Er zijn verzekeraars die daar op inspelen en alle dekkingen apart aanbieden, het nadeel daarvan is dat je toch vaak duurder uitbent als er iets gebeurt dat niet gedekt is. Bij aanvullende pakketten is de dekking meestal veel meer uitgebreid dan bij aparte dekkingen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding