Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen zoveel mensen altijd dat de beschaving in Limburg ver achterloopt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet alleen Limburg is, maar het de Randstad tov de rest van Nederland is. Drenthe heeft hetzelfde imagoprobleem denk ik.

Je vraag is verder terecht, ik kan me een onderzoek van een aantal jaar geleden herinneren. Hierbij werden kinderen met verschillende Nederlandse dialecten gevraagd om een tekst voor te lezen. Aan een andere groep werd gevraag om met behulp van de geluidsbanden de intelligentie van de kinderen te schatten. De kinderen met een Limburgs accent werden als domste ingeschat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mensen hebben altijd wel iets negatiefs te zeggen over mensen uit een andere streek.

Net zoals Nederlanders moppen maken over Belgen die dom zouden zijn, zijn er ook mensen die grappen maken over Limburgers. Het zegt niks over de waarheid natuurlijk.

Ik vind vooral dat ze slecht integreren. Wanneer ze in andere provincies komen dan blijven ze hun rare Duitse dialect gebruiken (vooral Zuid-Limburgers dan).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat begint al in de studententijd eigenlijk. Ik heb aardig wat limburgers gezien die op kamers gingen en altijd s'weekends terug naar Limboland. Da's niet echt aansluiting zoeken. En ik bagataliseer niet eens, het is echt zo. Zo ging dat toendertijd. Dat laat wel een bepaald beeld achter van onzelfstandigheid, sorry.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het heeft ook wel met rolmodellen te maken.

De meest bekende Limburger van dit moment is bepaald niet iets om trots op te zijn....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beschaving loopt niet achter, ze is heel anders dan de Randstadbeschaving.

In Limburg gaat het er een stuk minder hard aan toe; mensen proberen meer zaken met de mantel der liefde te bedekken. Een Limburger zal iemand niet snel aanspreken op vervelend gedrag, terwijl iemand uit de Randstad sneller zijn mening zou zeggen. Een Limburger sluit daarom iets meer aan op de cultuur in België.

Daarnaast helpt het accent ook niet mee. Er wordt vaak minderwaardig over gedaan, terwijl het Limburgs volgens EU-normen evengoed een taal is als het Fries of het Nederlands. Dit minderwaardigheidscomplex is iets typisch Limburgs.

Waarom zeggen zoveel mensen dat? Omdat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Een Limburger gaat niet in het weekend terug naar huis, omdat ze niet willen integreren, maar omdat een Limburger van nature veel chauvinistischer en streekgebonden is. Een Limburger gaat ove r zijn nek van de term Limbo en Limbabwaan, omdat hij/zij niet graag door iemand uit hetzelfde land zo genoemd wil worden. Ten slotte zitten Limburgers, vooral in de mijnstreek, nog met een behoorlijke knoop in de maag door het mijnwerk en de sluiting van de mijnen.

O ja, en Limburgers vinden het niet prettig als Wilders als product van Limburg wordt afgeschilderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eigenlijk is het heel simpel .
vraag een amerikaan wat doet een europeaan?
antwoord dat zijn boeren
vraag een willekeurige europeaan ,wat zijn nederlanders?
Antwoord dat zijn boeren
vraag een amsterdammer wat doet een man uit de provincie? antwoord Boeren
vraagaan een inwoner van bijvoorbeeld Venlo wat doen de mensen in Arcen ? antwoord boeren.
dit is natuurlijk een cliche en het zal echt niet voor iedereen opgaan maar je moet maar aan het spreekwoord denken "Wat een boer niet kent dat eet hij niet." oftewel onbekend maakt onbemind .de mensen in klimburg hebben net zoals de friezen en ietwat afwijkend dialect (taalgebruik) en dan ben je al gauw wat achter ook met de beschaving dit is echter alleen maar een gezichtspunt van degene die de opmerking maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing