Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar komt het taboe op homoseksualiteit onder mannen vandaan?

Ik heb de onvergeeflijke fout begaan om te denken dat iemands vraag over homoseksualiteit over hemzelf ging. Tot mijn verbazing ontvang ik vervolgens allemaal boze privéberichten, alsof ik de bewuste man enorm heb beledigd.

Nu was het misschien niet slim van me. Ik weet dat veel mannen erg lichtgeraakt zijn als zelfs maar de suggestie is dat ze homo zouden kúnnen zijn. Maar wat ik me hierdoor afvraag: waar komt deze gevoeligheid eigenlijk vandaan?

Ik kan me niet voorstellen dat dat alleen de invloed van religie is, mensen raken immers ook niet totaal in de stress als er wordt gesuggereerd dat ze seks voor het huwelijk hebben of noem nog maar eens wat dingen die in de bijbel worden verboden. Maar wat is er dan wel zo erg aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tijdens de evolutie van de mens, was het natuurlijk heel belangrijk, dat alleen de gezondste en sterkste mannen mogen paren.

Net als bij de dieren, ontstonden er gevechten en werden zelfs tegenstanders gedood, om toch maar het beste en mooiste vrouwtje te mogen dekken.
Maar niet alleen fysiek, maar ook de intelligentie speelde een grote rol.

Al de andere mannen , die niet tegen deze concurrentie op konden, kwamen gewoon niet aan bod.
Was je niet sterk, groot, slim, behendig, sluw, snel, of kon je gewoon een vrouwtje niet dekken, dan kon je het wel vergeten!

Het was gewoon de natuurlijke selectie, alleen bedoelt om de soort in stand te houden.
Zo gingen miljoenen jaren voorbij en slechts heel langzaam kwamen er meer mensen.

Maar na al die miljoenen jaren, zit het nog steeds in de mannen, het haantjes gedrag, het beter willen zijn dan de ander ( denk maar aan de sport) slimmer willen zijn, dominant, het initiatief nemen bij de vrouwtjes, het oppoetsen van hun ego, veroveringen willen maken, ook al zijn ze getrouwd, op scheppen over hun sexuele prestaties, zich flinker willen voordoen dan ze zijn, het zijn nog steeds de vrouwenjagers van vroeger

Wil je aan de top mee kunnen draaien, dan mogen de anderen zeker niet weten, dat je zwak bent, niet slim, niets bij de vrouwtjes kan presteren, impotent zijn, geen kinderen kunnen verwekken of ook homo zijn.
Voor de natuur (evolutie) tel je met deze zwakke eigenschappen niet mee.

En dat is nu precies wat er vaak gebeurd, als een man geconfronteerd wordt met een van deze zwakke eigenschappen ( gezien vanuit de evolutie), ze worden boos, want ze willen liever aan de top mee draaien, gewoon "normaal" zijn, zoals de meeste mannen, dus kunnen zorgen voor een nageslacht.
Een puur haantjesgedrag dus.

Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen homo's, diegene die ik ken, zijn allemaal lieve een aardige mensen.
Voor mij zijn ze niet minder, alleen anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Mannen zijn vaak jammer genoeg macho. Hierin pas het niet dat je maar denkt dat je homo bent. Jammer maar veel mannen vinden het pijnlijk dat je dat denkt. Ze worden daarom niet graag gezien met homo's het is denkt ook erg bedreigend voor ze.
14 jaar geleden
Volgens mij hebben de meeste mannen
En mijn vader... Iets tegen homo's
De hersenen van een hetero en homo zijn ook anders dus het is ook iets natuurlijks
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een combinatie is van religie en het feit dat homoseksuelen een minderheid zijn.
Op seks voor het huwelijk heeft enorm lang een taboe gerust, maar men is hier al gauw vanaf gekomen omdat iedereen daar baat bij heeft. Het is handig voor iedereen om het door de vingers te zien, iedereen verlangt ernaar.
Maar de enige groep die eronder lijdt dat homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt zijn de homo's zelf.
Niemand gaat dit door de vingers zien, zoals dat langzaam is gegroeid bij jouw voorbeeld van seks voor het huwelijk, want ze hebben er geen behoefte aan.
Het is alsof het dragen van Crocs door de bijbel verboden zou zijn; niemand zou zich hier druk om maken, behalve die mensen die ze zo lekker vinden zitten. En dat is dan onacceptabel voor de rest.
Sowieso heeft de samenleving altijd behoefte aan een pispaaltje (of meerdere, eigenlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Homo's kunnen soms wat vrouwelijker zijn dan heterofiele mannen. En dat zien heterofiele mannen als aanstellerij en een zwakheid of als een beschamend iets.

Hoe jammer het ook is maar dat is ook echt nog wel deels iets uit onze cultuur. In Amsterdam is het al een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is kennelijk erg dat je van 'de verkeerde kant' bent en dus niet deugt. Je voldoet niet aan het patroon man-vrouw en je bent fout. Dit zit er volgens mij ingeramd bij sommige (?) mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen worden door hun opvoeding tot mannen gemaakt.
Hun identiteit is voor een groot deel gebaseerd op een ontkenning. Een ontkenning van het vrouwelijke in hun natuur. Dit gaat gepaard met nog steeds een groot deel homohaat, aangezien homo's in onze cultuur gezien worden als 'verwijfde' mannen.
Vrijwel alle mannen worden opgevoed tot hetero. Tijdens de puberteit moeten alle gesprekken van jongens onderling gaan over heteroseks en automatisch houdt zo'n jongen die 'anders' voelt dan ook zijn mond, want hij weet en voelt, dat indien hij dit kenbaar maakt, gezien wordt als vies en abnormaal.
De voor de pubertijd opgebouwde normale jongens -vriendschappen worden dan plotseling tot iets smerigs,voor zover er iets van seksualiteiet aan te pas kwam. Je kunt dan kiezen uit 2 keuze's; coming out of ontkennen.( gehele- of gedeeltelijke zelfonderdrukking).
In het eerste geval krijg je dan te maken met veel repressie: je bent namelijk een 'mislukte' man, die 'geen 'wijven'versiert en dus niet aan de algeheel geldende norm voldoet.
In het andere geval proberen ze dan het negatieve zelfbeeld te compenseren door extreem machogedrag en in het geval van zelfonderdrukking speelt de man een voorbeeldige heteroman incl. vrouw en kinderen, maar in intiemere kring homo is.

Ik denk dus zelf dat het taboe nog het meest ontstaan is door de opvoeding en de norm die in onze (en de meeste) culturen leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere mij bekende religie veroordeelt het homosexualiteit, dus daar komt het voor een groot deel toch vandaan.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen wat er mee mis is, al ben ik zelf zo hetero als de pieten. Ik gooi het meestal maar op een niet al te hoog IQ, gebrek aan empathie en vermeend studisme, oftewel hengstigheid. Dat je je excuus aanbiedt, voor je foutieve gedachten gang aan de vraagsteller, OK, maar voor de rest hoef je toch geen verantwoording af te leggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben erg bang dat de gemiddelde hetero man een behoorlijk negatief beeld heeft over homo's.

Het is niet mannelijk, het is eigenlijk een soort afwijking en het is "vies".

Dus als jij de (per ongeluk foute ) gedachte hebt dat iemand dat is........
14 jaar geleden
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar een idee wat ik eens had.

Als je 6 bent, en je ziet je oudere zus zoenen met haar vriend, dan denk je: juk!! Dat wil ik nooit.
Tot je zo'n 10 jaar later erachter komt dat het best leuk is! Maar die eerste paar keren moet je eraan wennen, en schrikt zulke intimiteit je misschien af.

Nu is het probleem dat homoseksualiteit toch nog vaak meer verborgen is. Zo was er laatst een homo-vrij-scene in GTST die veel stof deed opwaaien. Terwijl als het een hetero-scene was geweest, met evenveel bloot en passie, had niemand opgekeken.

Dus dat speelt ook mee, volgens mij. Het is toch nog steeds te verborgen, we zijn er niet aan gewend.
En wat de boer niet kent, dat lust ie niet.

Nogmaals, niet helemaal een antwoord op je vraag, maar iets wat ook meespeelt. Ik denk namelijk dat veel mensen hier een goed punt hebben en dat het niet in 2500 tekens uit te leggen is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het nogal simpel. Het probleem is het grootste bij puberale jongens. Het is de sociale norm om je tegen homo's af te zetten. Dus als je als 14 jarige bij een groepje rokende jongeren staat, en er loopt iemand langs waarbij je een associatie van homosexualiteit krijgt. Dan is het beste wat je kunt doen om indruk te maken "homo!" te roepen.

Dus eigenlijk alleen maar omdat het als scheldwoord bekend is.
Het scheldwoord zorgt voor een soort sociale norm zonder dat ze er verder bij nadenken. Ik denk dat bij mannen de acceptatie wel groter is, in ieder geval in het openbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het antwoord op deze vraag is niet simpel te geven maar dus ik noem zomaar een factoren waarvan ik denk dat ze meespelen.

Afwijkend gedrag word door een groep maar slecht geacsepteerd zeker bij jongeren dus de jouw ''verdenking''van homoseksualiteit was een bedreiging voor de persoon die daarop reageerde door een tegen aanval te lanceren.Mannen menen vaak dat zij hard en stoer moeten zijn en stoppen daarom hun gevoelens liever weg dan openlijk te zeggen wat ze menen of voelen want zo denken ze emotie tonen is zwakheid.Homo's hebben een beetje het beeld tegen dat ze verwijfd vrouwelijk en gevoelig zijn en daar hebben zgn stoere mannelijke macho mannen natuurlijk geen zin in want dat zou betekenen dat ze hun werkelijke ik zouden moeten laten zien aan de buiten wereld ipv veilig achter een muur te blijven zij wensen kortom niet geasosieerd te worden met allles dat met homoseksualiteit te maken heeft omdat het in hun ogen een bedreiging is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb hier ook wel eens over nagedacht. Het grappige is, dat het bijna bij alle mannen zo is. Of ze nou gelovig, laag of hoog opgeleid zijn, maakt niet uit. Alleen ze uiten het op een verschillende manier.

Ik kon maar één ding bedenken en dat is dat ieder mens toch een tikkeltje bi is en mannen zijn als de dood dat dat gevoel wel eens geprikkeld kan worden, dus zetten ze zich bewust of onbewust af tegen homo's.

Hoe heftiger een man reageert op homoseksualiteit, hoe meer ik ga twijfelen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mannelijke seksualiteit is verbonden met dominantie. De mannelijke seksualiteit is in essentie dominant.

Homoseksualiteit bedreigt die dominantie en maakt de man onzeker en angstig. En dus wordt hij boos (de primaire reactie van de man).
14 jaar geleden
de meesten zien een homoseksuele man als een minder mannelijke man.
tja, dan zal je net zelf maar aan een heel ander beeld (willen?) voldoen......AUW!!!!!
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de oorsprong bij de ouders en omgeving ligt. Ik heb toevallig een keer een documentaire gezien over homoseksuele mannen en vrouwen die er niet voor uit durvden te komen en zeker bij de ouders niet. Vaak omdat de ouders en familie en kennissen en vrienden al hun afkeur lieten weten over homoseksualiteit in de vorm van grappen of gesprekken hierover. Het woord homo of lesbisch alleen al....en dan het vieze afkeurende gezicht die ze erbij trekken. Kinderen die hier getuige van zijn en dit regelmatig horen zullen later (als ze ontdekken op hun eigen geslacht te vallen) bang zijn dit aan hun omgeving te laten blijken want ze weten al hoe hun omgeving hierover denkt....dat hebben ze al vaak genoeg moeten aanhoren en zien. Ik vind hier persoonlijk een groot waarheidsgehalte inzitten. Hoe het taboe erop is ontstaan weet ik niet want in de middeleeuwen gebeurde het regelmatig dat hogere heren mannelijke knechten in dienst hadden waar ze de seks mee bedreven. Ik persoonlijk denk ook dat veel lesbienes kiezen voor een vrouw omdat ze de angst hebben voor mannen en andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We leven in een christelijke cultuur en vele christelijke religies houden niet van homo's verbieden het en sluiten het uit.
In beginsel kan gesteld worden dat het taboe in de religies is onstaan en wat in maal gepredikt wordt si moeilijk te negeren.

Men leest in de Bijbel dat God alle vormen van liefde voor een ander goedkeurt, dus ook liefde voor mensen van het eigen geslacht.
Afhankelijk van de kerk wordt er meer of minder afkeurend over homoseksualiteit gedacht. Er zijn christelijke kerkgenootschappen waar homoseksuele mannen en vrouwen worden verstoten. Ook in strenggelovige christelijke families kunnen zoons en dochters te maken krijgen met ernstige problemen als verstoting.
In andere kerken en gemeenschappen accepteert men homo’s en lesbo’s zolang zij geen seks hebben: zij vinden dat je zulke gevoelens wel kunt hebben, zolang je er niks mee doet.

Het heilige boek van het joodse geloof is de Torah, het deel van de Bijbel dat christenen het Oude Testament noemen.
In de Torah staat de doodstraf op homoseksualiteit van mannen. Letterlijk staat er: ‘En als een man seksuele relaties met een man onderhoudt, hebben zij beiden een gruwel begaan, en zij zijn schuldig en zullen ter dood gebracht worden.’ (Leviticus 20,13). Verschillende gezaghebbende joodse commentatoren hebben door de eeuwen heen deze tekst specifiek op anale seks (kontneuken) toegepast. Alleen daar zou volgens hen de doodstraf op staan. Niet op andere vormen van homoseks en homoseksuele relaties dus.

Een aanzienlijk deel van deze gemeenschap was homoseksueel en kwam daar openlijk voor uit. Door hun levenswijze waren leden van deze gemeenschap zelf niet slecht maar wel hun (homoseksuele) daden, aldus soera 11, 18. De profeet Lott sprak hun regelmatig aan met de hoop dat ze hun levenswijze zouden veranderen, maar dat wilden zij niet: “O, mijn volk, dit zijn mijn dochters, zij zijn reiner voor jullie (…) Zij zeiden: ‘voorzeker, u weet dat wij geen behoefte hebben aan uw dochters, u weet wat wij wensen[1]”’ (soera 11, 78-79). Lott als mens mocht de homoseksuele leden van zijn gemeenschap zelf niet veroordelen. Het was God die moest ingrijpen: “Toen dan Ons bevel kwam, keerden Wij het land (waar Lotts gemeenschap woonde) ondersteboven, en Wij deden er stenen van gebakken klei op neerregenen’ (soera 11. 81).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taboe is meestal cultureel bepaald. In het oude Griekenland was mannenseks geen taboe, intimiteit onder mannen in Nederland is nog steeds een taboe.

Ook heeft de homoscene zelf een aandeel in het taboe wat op homos rust aangezien ze te uitbundig en "nichterig" zichzelf op de kaart willen zetten wat averechts werkt.

De meerderheid homoseksuele mannen zijn heel degelijk en netjes en komen niet nichterig of rellerig over.
Doordat de "relnichten" het mediabeeld bepalen over homos in het algemeen en niet de groep die zich ervan distantieert hebben wij een verkeerd beeld gekregen van homos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen hier in nederland is opgevoed met sprookjes verhaaltje enz waarin een prins en een prinses nog lang en gelukkig leven. en niet twee prinsen.

bovendien is dit de eerste periode in de hele geschiedenis waar je openlijk homo kunt zijn , en veel mensen moeten er nog aan wennen. en dat kan over het algemeen pas als je iemand in je direct omgeving hebt die homo is.

En dan nog blijft het raar ik als vrouw zou het niet erg vinden als alle vrouwen homo waren , dan blijven er meer mannen voor mij over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heteromannen worden inderdaad niet graag voor homo uitgemaakt.
Toch zijn er ook heteromannen die gevoel hebben voor mode, invoelend zijn en een gevoelige aard hebben.
Toch -denk ik - voelen heteromannen die homo genoemd worden , zich in hun man zijn aangetast, omdat een hetero-man voor een belangrijk deel zijn manlijke identiteit ontleent aan het gegeven dat hij (alleen) op vrouwen valt.
DAT is immers ook het meest wezenlijke verschil met een homo.
Er zijn echt mannen waarvan je de indruk zou krijgen dat het homo's zijn.
Breng een aantrekkelijke vrouw in het spelen alle hetero en bi-sexuele mannen vangen haar met hun blik, een zuivere homo echter niet, die ziet wel of ze bijvoorbeeld goed gekleed is en of het op andere gebieden een leuk en interessant mens is.
Echte homofielen kijken dus heel anders naar vrouwen.
Dikwijls met meer respect, DAAR zouden sommige hetero-mannen wel eens wat van kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het pure angst is. Zoals de hedendaagse maatschappij zowiezo een beetje in elkaar steekt is de angst voor het onbekende zo diep geworteld dat als men daarmee in verband wordt gebracht bijna fobisch lijkt te reageren. Ondanks dat vaak gezegd wordt dat dit cultuur gebonden is (en grotendeels is dit natuurlijk zo, want in het oude Griekenland was homo sexualiteit een algemeen geaccepteerd iets) denk ik dat het vooral komt door de enorme druk die heerst om normaal te zijn. En wat erger dan datgene wat zogenaamd vreemd is, zoals homo sexualiteit eigenlijk zoveel dichter bij je blijkt te liggen dan je zou willen...dat is eng, dan wordt het persoonlijk en dan lijken mannen wel fobisch. Want het valt me op dat mannen die zichzelf zijn en niet leven naar wat anderen van hun vinden ook belsist niet homofobisch zijn. Het is dus een eigen onzekerheid gemengd met de culturele achtergronden gevoedt door de omgeving. En helaas kun je als opvoeder enkel hopen dat je kinderen beseffen dat anders zijn alleen maar anders is, als je het zelf vreemd vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat er waarschijnlijk om dat mensen die homo, lesbie of bi zijn 'anders' zijn dan andere mensen en dus raar. Mensen roepen namelijk altijd: iedereen is anders en dat maakt het leven juist zo leuk, maar als iemand dan echt anders is, dan is het toch opeens niet zo leuk meer.

Mensen hebben trouwens niet altijd iets tegen homo's gehad, in de tijd van de Romeinen was homoseksualiteit heel normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat het 'abnormaal' zou zijn. (Niet mijn mening.)
De meeste mensen zijn hetero, dus dat wordt als normaal beschouwd. Als je anders bent, zou je dus abnormaal zijn, en als bescherming van je eigen normaalheid ga je benadrukken dat de ander abnormaal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mannen denken dat alle homo's vrouwelijk zijn en voelen zich dus beledigd...

Een andere reden is wellicht dat als het een bekende is ze bang zijn deze "verliefd" op hun is en daar kunnen ze dan vervolgens niet mee overweg...

Er zullen vast meerdere reden zijn waaronder oa. opvoeding een rol kan spelen of het is onbekend terrein wat men niet wil verkennen, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing