Helpt de 'hulpverlening' vooral zichzelf ?
Ik ga hier een gewaagde stelling aan, niet alle argumenten sta ik 100 % achter, maar de discussie vind ik wel interessant.
In Nederland hebben we een enorm leger aan professionele hulpverleners, met name in de sociaal-maatschappelijke hulpverlening. Deze sector is een hele industrie op zichzelf geworden die enorme werkgelegenheid met zich meebrengt. Maar in de dagelijkse omgang kom ik hulpverleners tegen die feitelijk niks concreets lijken te doen, of niet de middelen hebben om problemen echt op te lossen. Sommige problemen zouden vrij eenvoudig opgelost kunnen worden als we de softe excuuscultuur zouden afschaffen en mensen weer hun eigen verantwoordelijkheden dienen op te nemen. Met de regelmaat van de klok kom je 'hulpverslaafden' tegen die het zich ook wel lekker gemakkelijk laten aanleunen allemaal.
Voor ieder denkbaar obstakeltje dat mensen vroeger zelf geacht werden te nemen (zélfs als dat tijd en inspanning kost!) is wel een kant en klare 'hulpverlener' ter beschikking. Oké, soms met een wachtlijst, maar met een beetje extra geld......
De machteloosheid en ontoereikendheid in middelen die de hulpverlening heeft, resulteert voornamelijk in meer managers en meer bureaucratie. Maar wanneer er veel meer 'problemen' daadwerkelijk zouden worden opgelost of teruggestuurd waar ze horen - eigen verantwoordelijkheid) zitten we natuurlijk met een leger werkloze hulpverleners. Veel hulpverlening lijkt op uitgestelde opvoeding. Houdt die industrie zichzelf in stand ?
Helaas ontbreekt me de ruimte voor extra voorbeelden. Varierend van jaren en jarenlang 'gezinsverzorging' (huishouden met veel koffie drinken) voor iemand die gewoon te lui is om het zelf te doen (praktijkvoorbeeld ! - wel een slimme tante trouwens), en iemand die al 1 kind het huis uit heeft laten plaatsen en nu bijna het tweede voor écht normaal pubergedrag. Helaas ken ik er echter veel meer, en ze gaan mijns inziens ten koste van mensen die écht hulp NODIG hebben. Echte hulp ook.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.