Is het effectiever in geval van publieksvoorlichting vooral ook uit te leggen WAAROM bepaalde maatregelen worden genomen?
Wij wonen aan de rand van het "Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug". Gisteren ontvingen ons hele dorp een folder waarin wordt uitgelegd welke (nieuwe) maatregelen van kracht zijn. De folder ziet er fraai uit en wat dat betreft is er niets mis mee. Wat mij echter opvalt is, dat uitgebreid wordt uitgelegd wat er niet (meer) mag en wat de borden betekenen die zijn geplaatst om dat in het gebied zelf aan te geven.
Wat naar mijn gevoel ontbreekt is een zorgvuldig en 'begripopwekkende' uitleg over het WAAROM van de genomen maatregelen.
Letterlijk zegt de folder (en ook de website) slechts dit:
"In het Nationaal Park staat behoud van de natuur voorop. Sommige delen van het Nationaal Park zijn niet toegankelijk om kwetsbare bedreigde dieren en planten te beschermen. Dit wordt aangegeven door middel van speciale pictogrammen op de borden met toegangsregels.
Rekening houden met de natuur, maar ook met de andere gebruikers is belangrijk. Daarom hanteert het Nationaal Park een aantal toegangsregels. We vragen u deze in acht te nemen."
Meer niet. Ik denk dat dit niet voldoende is, want te algemeen. In elk geval zal hierdoor geen begrip ontstaan waardoor men zich aan de regels gaat houden. Al was het maar dat in kleine kadertjes voorbeelden waren gegeven van - ik noem maar wat - wat de schadelijke effecten zijn van het laten loslopen van een hond.
Hebben jullie hier een mening over en klopt mijn veronderstelling?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.