Ben je, als je een borrel op je werk organiseert, verantwoordelijk voor (ongelukken a.g.v.) mensen die teveel drinken?
Ik organiseer maandelijks een borrel op het kantoor waar ik werk. Regelmatig drinken mensen teveel en soms weet ik dat men met de auto is. Kan ik verantwoordelijk worden gesteld voor ongelukken die dronken collega's veroorzaken? Dit zowel menselijk gezien als ook juridisch.
Men ook teveel kan drinken in de kroeg naast kantoor, maar in dit geval ben ik wel degene die schenkt. Ik kan natuurlijk simpelweg een volgend drankje weigeren, maar wil ook niet de moraalridder spelen.
Veel antwoorders suggereren een taxi aan te bieden. Nou gaat het in mijn bedrijf niet slecht, maar met gemiddeld 80 bezoekers wordt dat toch wel wat begrotelijk.
Zodra je er al eentje op hebt, ben je niet meer volledig in staat om goed te oordelen wat je nog wel en wat je niet meer kunt. Ik vind rechters die 't gebruik van alhocol als verzachtende omstandigheid zien (zoals bij geweldpleging), dan ook totaal verkeerd bezig. Waarschijnlijk houden die rechters dan zelf ook wel van een glaasje.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.