Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat doe je tegen een agressieve hond? En tegen zijn baas?

Ik liep op een stoep, toen deed iemand de deur open en er kwam een dobermann uit lopen, die mij zag en gelijk zeer dreigend richting mij gromde, als ik door zou lopen op die stoep zou ik vlak langs hem moeten, dus ik besloot maar een stukje om te lopen. Mijn tweede vraag is waarom laat de baas van die hond die hond zo los zodat hij mij kan bedreigen?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ter verduidelijking wil ik nog toevoegen dat de hond midden op de stoep ging staan, dus hij was niet meer in zijn eigen tuin, maar op de openbare weg (stoep).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Direct antwoord op je 1e vraag: tegen een agressieve hond doe je niks.... dat is de verantwoording van de baas, die zijn hond niet in de hand heeft.
Het beste wat je kunt doen als je vermoed, dat de hond je wil aanvallen: stilstaan (en helemaal, niet bewegen) en de hond absoluut niet in de ogen kijken. Dat veroorzaakt namelijk nog meer agressie. En dan afwachten wat de baas doet: die moet de hond terughalen. Ga je weglopen, dan heb je de kans, dat de hond je alsnog pakt (hij ziet je dan namelijk als prooi).
Wat je in dit geval deed, omlopen, was kennelijk ook okee. Maar dat kan dus ook juist verkeerd zijn.
Antwoord op je 2e vraag, waarom die baas zijn hond los naar buiten laat gaan: geen flauw idee. Ik vind dat totaal verkeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je reactie om door te lopen is de beste, tegen zijn baas kan je op 'vriendelijk' toon zeggen dat hij de volgende keer beter zijn hond aan de lijn uit kan laten, om misverstanden en ongelukken te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond bewaakt zijn territorium. Hij heeft zijn werk goed gedaan. Ik vind dit niet zo zeer agressief gedrag. Dat zou het pas zijn geweest als je je metteen aan had gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zou de eigenaar eropaan moeten spreken, dat als hij zijn hond buiten laat deze niet mensen aan moet vallen..
indien er een afscheiding is voor zijn deur door een poortje is nog tot daaraan toe..
heeft de eigenaar geen oren, en je merkt dat hij het steeds met opzet doet, mag je er een aangifte tegen doen...
het is niet de bedoelingdat jij op de openbare weg dus ook stoep, moet gaan omlopen omdat hij een wildhappend geval heeft...
overigens is het niet de schuld van die hond,, maar de eigenaar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit allemaal wel zo, of speelt dit zich af in jou fantasie omdat je bang bent voor grote honden en Dobers in het bijzonder?

Dobermans zijn geen allemans vriendjes maar zeker niet slecht. Je kan ze vals maken, maar dat kan met een poedel ook wel.

Die baas kan per puur toeval wel de deur open hebben gedaan. Waarschijnlijk omdat de hond er uit wilde. Dat is niet verboden en daar is niets mis mee.

Om jou vraag te beantwoorden wat je kan doen, nou helemaal niets. Zolang die hond niet van het erf komt mag hij zich helemaal kapot blaffen tegen jou.

Maar dit is niet wat jij wil horen, jij wil horen hoe je aangiftes kan doen en hoe de hond ter plaatse kan worden afgeschoten en de baas in de gevangenis verdwijnt.

Ik krijg sterk de indruk dat als die Doberman een boos poedeltje of ander schattig klein hondje was geweest dat deze vraag hier niet had gestaan.

Wees dus eerst eerlijk voor jezelf, wat is daar ECHT gebeurd? En ben jij bang voor grote honden? Dat is ook het eerste wat de politie aan jou gaat vragen.

Ik baseer dit antwoord op het feit dat ik mijn hele leven honden heb gehad waaronder Doberman Pincers die bij legale fokkers vandaan kwamen via de DVIN. Ik ken mijn pappenheimers dus en op die ervaring lijkt mij dit een vraag van iemand die gewoon bang is voor grote honden en die angst uit in agressief juridisch optreden tegen de eigenaar inplaats van het gewoon toe te geven. Er is hier helemaal niets gebeurd zoals jij het beschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet bang zijn want dat merken honden:

Je kan gewoon aanbellen en het baasje van de hond aangeven dat je je bedreigt voelt door die hond. of ie daar rekening mee wilt houden. Gebeurt het dan nog een keer bel je de politie en geef je het daar aan...

Maar ik zou me niet laten leiden door angst en gewoon aanbellen en aangeven. Gewoon zomaar de politie bellen zou ii niet doen,eerst proberen zonder de politie te regelen. Als die man er niet naar luistert en zich niks aantrekt loop je gewoon weer weg,kan je niks gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing