Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Eén op tien kinderen groeit op in armoede. Hoe komt dat? We zijn toch zo'n rijk land?

Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit is vorig jaar gestegen van 8 naar ruim 9 procent. Dit na een daling in de jaren daarvoor. Bijna 10% vind ik best veel en het gaat niet om een paar jaar maar om de leeftijdsgroep van 0 tot 15.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

je ziet wel schijn bedreigd,er is wel degelijk armoede in Nederland alleen in Den Haag ziet men dat niet.Laat de regering maar eens een jaar rondkomen met een bedrag van 1450 euro Zal er dan iets veranderen .En deze malaise was er al voor de crisis alleen wij Nederlanders zijn een trots volkje en geven niet gauw toe dat we het slecht hebben.Den Haag moet wakker worden en terug naar de werk vloer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde net op de radio wat voor bedrag als "armoedegrens" gebruikt wordt. Daaruit haal ik dat dit vooral een relatief begrip is.

Eerder zijn de verlangens te hoog dan dat dat inkomen (930 voor alleenstaande) te laag. Mijn oudste zoon, student, komt ruim rond van zijn toelage (van overheid ..beurs..en mij samen ca 800 per maand waarvan zorg verzekering, hoog college geld studie boeken ed. ook betaald moeten worden)
Hij voelt zich ook niet arm want andere studenten in de omgeving hebben een vergelijkbare standaard. Kamer inrichting is uiteraard van kringloop en andere goedkope winkel ketens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Indertijd, toen ik met het minimum (jeugd)loon aan het werk ging had ik het ook niet arm hoewel dat , inflatie gecorrigeerd, eerder minder was dan die 930 dan meer.
Kon gewoon doen waar ik , alleenstaand , zin in had. (Geen auto betalen...de fiets vond ik echter genoeg...wel lekker op vakantie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die rijkdom oneerlijk verdeeld is.
Omdat door de economische crisis veel mensen het met een (veel) lager inkomen moeten doen.
Omdat sommigen bij minder koopkracht hun kop in het zand steken en hun bestedingspatroon hier niet op aanpassen.
Omdat mensen meer op zichzelf gericht zijn en minder bereid een ander (financieel) te helpen.
Omdat het beeld bestaat dat men overal "recht" op heeft en ook een dure vakantie, grote TV etc. wil hebben ook als is het geld daar niet voor.
Omdat sommige jongeren niet goed meer met geld leren omgaan met grote gevolgen voor later.
Omdat het ons door banken en andere financiele instellingen gemakkelijk wordt gemaakt geld te lenen in plaats van te sparen.
Omdat mensen het vaak moeilijk vinden hun behoeftes uit te stellen totdat ze het geld ervoor bijelkaar gespaard hebben.
Omdat we de macht van de hebzucht en het geld met z'n allen massaal onderschatten.

DAAROM is er in zo'n rijk land als Nederland armoede.

Toegevoegd na 52 minuten:
Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden. Deelnemen aan het sociale leven, degelijk onderwijs en ontspanning kunnen als secundaire levensbehoeften beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een beetje wat je onder armoede verstaat natuurlijk. Bij armoede denk ik aan mensen die geen dak boven hun hoofd hebben, niet of nauwelijks te eten, geen medische zorg, geen kleding en al helemaal geen extra's.
Eerlijk gezegd ken ik in Nederland geen kinderen die deze zaken moeten ontberen. Natuurlijk is niet iedereen even rijk - dat kan ook niet ; hoe rijk een land ook is, er zal altijd een onderste klasse blijven en die zal relatief altijd arm zijn. Maar die 10 % minst rijke kinderen in Nederland arm noemen, dat gaat me soms echt wat te ver.
Slecht een enkeling heeft zoveel schulden waardoor er zo weinig overblijft om van te leven dat het handje ophouden wordt (voedselbank, leger des heils, vrienden en familie) maar zelfs die kreperen uiteindelijk niet. Niet zoals dat in een heel wat groter deel dan 10 % van de wereld nog dagelijks gebeurt.

We zijn dan wel een rijk land -iedereen heeft hier bijvoorbeeld (recht op) een dak boven zijn hoofd, centrale verwarming, electriciteit, een bepaalde mate aan luxe-artikele (teevee, wasmachine, koelkast, gasfornuis), dagelijks meerdere maaltijden met voldoende calorieen, onbeperkte medische zorg, onderwijs - maar ook in een rijk land zullen er altijd mensen zijn die, binnen of buiten de eigen schuld, door de mazen van het vangnet heen glijden. Als we allemaal twee keer zo veel geld krijgen, is nog altijd dezelfde 10 % relatief het armst, en groeit dus nog steeds 10 % van de kinderen op in 'armoede'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tussen haakjes, in vrijwel geen ENKEL land, inclusief de allerarmsten, zijn de inkomensverschillen Zo klein als in NEderland. Natuurlijk zijn er een paar mensen die extreem veel hebben, maar het gros van de Nederlanders leeft gewoon van een modaal inkomen, iets daaronder of iets daarboven. En niemand, niemand zit onder de armoedegrens van 4 dollar per dag (inclusief 'vaste lasten', die ze ook niet in elk land hebben).

Bijgaand tabelletje spreekt redelijk voor zich.

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens is die 10 % een schitterend gemiddelde op wereldschaal ; geen ENKEL land heeft een lager percentage , behalve, zoals uit deze (zie link) grafiek blijkt, China en Libie (???) - ik vermoed dat er met die cijfers eerder gegoocheld is dan dat dat zulke extreem rijke landen zijn.
OF de hele bevolking is zo arm, dat er nauwelijks van een grens te spreken is.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Percent_poverty_world_map.png
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik las het in de krant vanochtend.
Dat is wel iets waar je niet iedere dag aan denkt. In ons land met de vele mogelijkheden en de ruime keuze in alles wat je maar kunt bedenken, zou dat eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.
De meestvoorkomende reden is volgens mij: geen goed geldbeheer. Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt. En koop niet gelijk alles wat je wilt. En wens niet alles wat een ander ook heeft.
Plus dat er veel mensen in ons land komen wonen met een lage(re) opleiding die moeilijker werk kunnen vinden.

E zijn hier al diverse redenen genoemd. Ik heb die eens meegenomen in gedachten in een brede kring van mensen die ik ken.

Het zijn de persoonlijke omstandigheden van een gezin. Bij veel gezinnen loopt het gewoon lekker.

Waar het minder gaat bijvoorbeeld:
-een moeder met een handicap, gescheiden, uitkering, drie kindertjes onder de 15
-een buitenlands gezin met 5 jonge kinderen
-een gescheiden moeder met 2 kindertjes die bij de Voedselbank loopt
-werkeloosheid en een uitkering, 2 kindjes
-schuldsanering gezin (teveel gebruik gemaakt van de postorderbedrijven)
-gedwongen verkoop van huis, 3 kindjes

Daar gaat het moeizaam. Eigen schuld of niet. De kindertjes zijn nog te jong om daar een aandeel in te hebben.

Honger en armoede moet eigenlijk niet mogen in ons land. Matigheid en tevreden zijn daarentegen wel.

Wat ik wel zie is dat jonge ouders, opgegroeid in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden, nu met een gezinnetje beter moeten nadenken of en waaraan ze geld uitgeven. Niet alles kan, dat is nu eenmaal zo.
Jonge mensen, gelijk een koophuis met nieuwe keuken, nieuwe badkamer, en alles nieuw. Hoge hypotheek. Rustig beginnen in een klein flatje kan ook...

Wat verontrustend is, is dat kinderen van 13-15 al schulden hebben. Als ze eens een keer iets nìet krijgen van pa en ma, dan lenen ze bij vrienden. Dan begin je al verkeerd.
En die geld vretende mobiel-abonnementen, een hoge kostenpost voor jongeren.

Voor ouders: op tijd beginnen met zakgeld. Dan later kleedgeld erbij. Elke maand even een financieel overzichtje laten maken door je kinderen zodat zij en jij weten waar het geld blijft. Bewustwording, sparen en niet alles willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is een rijk economisch welvarend land, ik woon zelf niet in Nederland wel opgegroeid, als men vraagt aan mij waarom ik niet in Nederland woon (heb zo mijn redenen)dan kan ik die vraag begrijpen.

Ik woon in een Aziatisch land, maar als ik jou vraag lees dat jonge kinderen in armoede opgroeit in de leeftijdsgroep van 0 tot 15, is nog net te jong om te werken. Scholen, studie's zijn heel duur, opvang baby/kleuter als allebei de ouders weken haast niet te doen, al met al, juist die leeftijdsgroep is kostbaar!

In Nederland heeft men een soort vangnet waar men op terug kan vallen indien men niet in staat is om zelf geld te kunnen verdienen (uitkering etc) je bent verzekerd van een bestaansminimum.

Door de hoge vaste lasten ontstaat er toch een soort van armoede in het gezin, waar kinderen soms de dupe van (kunnen) zijn.

Toegevoegd na 59 seconden:
weken=werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij wel maar en zijn super veel arme landen in afrika en china daar allemaal wat ook heel groot is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wij zijn rijk' Dat is wat de regering en wij onszelf steeds voorhouden om ons gevoel van eigenwaarde op te vijzelen.We zijn relatief rijk, statistisch gezien en dan nog slechts als gemiddeld persoon. We staan op de 16-de plaats in de lijst van alle landen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita
Zie de laatste kolom

Wat men gemakshalve vergeet is de GINI coefficient, die iets zegt over de inkomensverdeling

We staan dus niet in de top 10. Als land stellen wij helemaal weinig voor. We zijn maar een kleine economie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat er nou eenmaal ouder(paren) zijn die niet met geld kunnen omgaan, niet weten hoe ze een baan moeten houden of gewoonweg geen zin hebben om te werken en op hun uitkering zitten...ben ik bang. Daarbij kent nederland onder de oudere generaties nog altijd mensen die vroegtijdig school verlaten hebben om welke reden dan ook, of dit nu oorlog was, te maken had met doorzettingsvermogen of de situatie binnen het gezin. Dat is nu niet meer mogelijk, maar de economische cycli van recessies en werkloosheid zullen nooit stoppen ben ik bang. Sommige mensen hebben dan gewoon pech...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nederland geeft mljoenen per jaar uit aan 3de wereld landen terwijl er zat mensen in nederland naar de voedselbank moeten omdat ze hun baan zijn verloren. klopt ook niet echt.
nederland is een van de kleinste landen in europa maar schokt wel als 1 van de grootste aan de EU zodat ze in frankrijk kunnen stoppen met werken met hun 60te (staking frankrijk tijd terug )terwijl wij steeds langer moeten doorwerken.
in nederland klopt heel veel niet het land is misschien rijk maar een normaal gezin mag blij zijn als ze der kinderen zakgeld kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt hoofdzakelijk omdat mensen niet met geld om kunnen gaan. Ze geven teveel uit, dan ontstaan er onaflosbare schulden en dan komen de deurwaarders en dan ontstaat armoede. Wie niet meer uitgeeft dan hij heeft, heeft het mogelijk niet breed, maar van armoede is dan geen sprake.

Vergis je niet wat een gezin met twee kinderen aan minimum inkomen heeft:
€ 1239.00 minimum loon of bijstand
€ 220.00 Huurtoeslag (gemiddeld)
€ 130.00 Zorgtoeslag
€ 157.00 Kinderbijslag (per 2 kids 6 - 11 jr, per maand)
€ 110.00 Kindgebonden budget
€ 1856.00 netto per maand

En dan is er vaak nog kwijtschelding gemeentebelasting, korting via de gemeente op (aanvullende) ziektekostenverzekering, bijzondere bijstand (voor bijzondere kosten), participatiefonds (bijv voor een club voor de kids), langdurigheidstoeslag (€ 510,00 pj bij 3 of 5 jaar laag inkomen), kortingspas/stadspas, gratis computer voor schoolgaand kind, etc.

Dus eer dat je onder de armoedegrens zit, moet er echt wel iets gebeuren. Soms gaat dat buiten de verantwoordelijkheid van de persoon om, meestal niet.

En de kleintjes zijn het kind van de rekening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing