Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is bont tegenwoordig algemeen geaccepteerd?

Ik was zojuist in een grote stad en mij viel op dat bijna iedereen een jas aan heeft van het merk Moscow (het liefst met foeilelijke Uggs eronder). Aan die jas zit echt bont en niemand lijkt ermee te zitten dat er een beest voor gevild is.

Ik kan me nog herinneren dat er schande werd gesproken als men echt bont droeg, maar is het nu ineens allemaal wel correct? Of is de moraal veranderd en interesseert mensen het gewoon niet?

Picture for question
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is mij ook opgevallen dat echt bont weer mode is. Ik denk dat we steeds meer leven in een wereld waar het leed van een ander mens of dier ons niet meer zo raakt. Per slot van rekening wordt je op tv overspoeld met de ellende van anderen en wordt je er minder door bewogen als vroeger toen het nog een schok teweeg bracht. De maatschappij is veel harder geworden en er zijn nu meer mensen die denken: "Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Vooral dat laatste; als je een biefstuk eet kun je toch net zo goed bont dragen en nog belangrijker dan dat, als je geen bont draagt hoor je er niet bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel kan het gaan met de algemene opinie, ik wist niet beter dat als je met bont zou lopen, je een hele berg commentaar achter je aan kreeg, of erger.
Tot mijn grote verbazing zag ik op t.v. dat bont weer helemaal in is!!
Hoe het nu zit met al die arme diertjes, die nodig zijn aan deze vraag te voldoen, weet ik niet, zal wel weer China zijn, maar zal er geen veel imitatiebont tussen zitten?
Soms begrijp ik er echt niets meer van, maar jij dus ook niet.
Is dit kuddegedrag van de mens sterker dan het moraal?
Ik vrees van wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen niet eens weten dat het bont aan die jassen ECHT bont is. Dus krijgt met weinig commentaar. En dat 'bijna iedereen' valt wel mee hoor, niemand die ik ken heeft er een en ik zie ze ook niet gek vaak. (maar ik moet ook toegeven dat ik er ook niet op gelet heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is dat omwille van het feit dat mensen beseffen dat bont gewoon leder is met nog haren op. In een wereld waar iedereen leder draagt en vlees eet is zich druk maken over pels dus onzinnig. Bovendien is bont ook een natuurproduct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tot mijn grote verbazing zie ik het dit jaar inderdaad ook veeeel meer als voorgaande jaren, ik denk niet dat het geaccepteerd is, maar meer zoals hiervoor ook al gezegd werd dat mensen niet eens door hebben dat het echt bont is.

of het mode is weet ik niet, ik dacht juist dat imitatie bont mode was?

ik vind bont in ieder geval walgelijk, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is denk ik niet algemeen geaccepteerd maar wordt wel weer vaker gebruikt. Als er meer protest komt is de kans groot dat men eindelijk weer gaat nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik draag bijna altijd in de winter leren jassen.
niemand die er iets van zegt,sterker nog,iedereen vindt het mooi.de meeste mensen die ik ken dragen in de winter ook leren jassen.

nu is leer dierenvel zonder haren.
bont is dierenvel met haren.

dus lijkt er een voorlopig einde te zijn gekomen aan de rare schijnheiligheid dat leer zonder haren wel, en leer met haren niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, dat in b.v. Siberië het in de winter zo koud is, dat bontmutsen en bontjassen zeer welkom en praktisch zijn. Als men dat niet wil, moet men goede alternatieven zoeken. Ik weet niet wat die alternatieven dan moeten zijn. Lamajassen? Dat komt ook aan dieren, denk ik. Kunstbont? Als de fabrieken en verkopers niet in Siberië komen om die alternatieve produkten te maken of te verkopen, kopen de inwoners daar gewoon bontkleding. Je kunt ze het m.i. dan niet kwalijk nemen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Verder denk ik, dat inwoners van Siberië veel minder vaak een bontjas kopen dan Nederlanders een gewone winterjas. Als die Siberiëbewoners ieder jaar een bontjas zouden kopen dan zouden ze dat denk ik moeilijk kunnen betalen. Ik vermoed dat echte bontjassen heel lang meegaan, langer dan je denkt. En ook langer dan veel gewone jassen. En dat is wel goed voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing